KBS, 2003, 16 rész
Műfaj: dramedy
Írta: Lee Kyun-hee
Rendezte: Lee Hyeong-min
Adatok részletesebben: Wikipedia / HanCinema
Egy évvel a Winter Sonata bemutatása után a sorozat egyik rendezője, Lee
Hyeong-min egy újabb drámával jelentkezett, ez volt a Sang-doo, Let's Go To
School! (Sangdoo, menjünk iskolába!) A forgatókönyvet Lee Kyun-hee jegyzi,
aki már a nyolcadik megfilmesített munkájánál tartott, mégis ezzel a drámával
alapozta meg szakmai tekintélyét. Az átütő erejű történetnek köszönhetően a
rendező el tudta kerülni a Winter Sonata hibáit, és a
rendező-forgatókönyvíró páros kiváló teljesítményéhez hozzáadva a
főszereplő, Jung Ji-hoon (Rain) karizmatikus alakítását, a dráma sikerre
ítéltetett. Be is következett a díjeső, a főszereplők a színészi szakmai
díjakon túl a népszerűségi díjakat is besöpörték, és rajtuk kívül több
mellékszereplő is elismerésben részesült. A drámát a közönség rendkívüli
szeretettel fogadta, a nézettsége epizódról epizódra emelkedett, míg végül
39,1 százalékos fővárosi és 38,4 százalékos országos nézőcsúccsal
zárt.
A sorozatot a romantikus komédiák közé szokták sorolni, de a valóságnak
sokkal inkább megfelel egy újabb keletű megjelölés, a dramedy. Ahogy a mozaikszó mutatja, ebben az esetben a komédia és a dráma elemei olyan
elegyet alkotnak, amelyben egyik sem hangsúlyosabb a másiknál. Ennek
megfelelően a dramedy sajátos képességeket és hozzáértést igényel mind a
színészek, mind a rendezők részéről, hiszen sokan teljesítenek jól a
vígjátékok vagy a komoly konfliktusokat feldolgozó drámák terén, azonban
igen ritka azok névsora, akik mindkettőben megállják a helyüket. A Sangdoo,
Let's Go To School! iskolapéldája annak, hogyan lehet ezt a különös műfajt
megvalósítani.
A dráma fő íve egy romantikus szerelmi történet. Az iskolai szerelmesek
elszakadnak egymástól, majd később teljesen más élethelyzetben találkoznak
újra. A tanár lánynak komoly párkapcsolata van, a fiú sorsa kisiklott, és emiatt
esélytelennek tűnik, hogy visszahódítsa hajdani szerelmét, aki iránt
fellángolnak az érzelmei. De nem adja fel a küzdelmet, míg célba nem ér. A
párkák eközben gonosz szálakat is fonnak köréjük, melyek kétségessé teszik a
beteljesülést. Ez a történet eddig egy meglehetősen szokványos drámát ígérne,
azonban e sorozat különlegességének titka a főhős karakterének összetettségében rejlik.
Sang-doo talán a legszínesebb drámai karakter, akit koreai sorozatban
láthattunk. Különleges élethelyzete miatt párhuzamosan az átlagosnál jóval többféle életszerepet is betölt, és ezek mindegyike más-más arcát mutatja meg a karakternek. Ezek a különböző arculatok sokféle színészi játékra
nyújtanak lehetőséget, kidomborítva az arculatra jellemző domináns tulajdonságokat. Így áll össze egy rendkívül komplex karakter, vagyis Sang-doo személyisége. Ugyanakkor a dramedy szabályainak megfelelően a karakter minden arculatában megmerítkezik drámai és vígjátéki helyzetekben is.
A fiatalember magányosan él és egyedül neveli kislányát, annak
ellenére, hogy a gyerek - elsőre kétes életűnek tűnő - anyja folyton
körülötte kering. A kislány kórházban van, ahol leukémiával kezelik. A
kórházi költségek előteremtése Sang-doo elsődleges célja. A fiatal apa
ragaszkodása az életének értelmét jelentő kislányhoz, valamint az apaszerep
minden árnyalata Sang-doo komoly és felelősségteljes, aggódó arcát vagy
éppen szülői rémületét engedi láttatni, valamint azt az ösztönös képességét,
amellyel vigaszt és bátorítást tud nyújtani a betegséggel küzdő
gyermeknek - a gyermek nyelvén, játékosan és ötletesen.
Sang-doo középiskolai tanulmányai megszakadtak, amikor a fiatalok börtönébe
került. Mivel a családja elhagyta, a szabadulása után nem maradt számára más lehetőség, mint élni a
nagybátyja által nyújtott lehetőséggel, aki selyemfiúvá képezte.
Dzsigolóként középkorú nőkre szakosodva szédíti az unatkozó vagy kiégett
asszonyokat, kicsalva tőlük a pénzüket. Azonban az így szerzett összes
bevételét a kórházi költségekre fordítja. Ebben a szerepkörben elsősorban a komikusi
képességeket lehet megcsillogtatni, ugyanakkor láthatjuk Sang-doo gazemberes
árnyoldalát is. Bónuszként kapunk egy paródiát Jung Ji-hoontól, azt a jelenetet, amelyben Sang-doo egy meleg selyemfiú alakjában megleckézteti a nagyarcú
dzsigoló-társat.
Egy merész döntést követően Sang-doo ismét beiratkozik egy középiskolába, ahol a szerelme lesz az osztályfőnöke. Ez a vígjátéki helyzet a
leggazdagabb játékterep, hiszen Sang-doo-ból egycsapásra válik leszidható diák,
megszívatható osztálytárs, rangját kivívó vezéregyéniség, miközben iskolai
egyenruhában is vonzónak kell maradnia a vágyott nő számára. Azonban ide is
magával cipeli életének minden terhét, látjuk ájulásig dolgozni az órai
szünetekben.
A szerelmi küzdelem terepe túlnyúlik az iskolán, és Sang-doo miközben
esetlenül, de elszántan udvarol a kedvesének, kétségbeesetten próbálja
visszaszerezni egykori önmagát, és emlékeztetni arra a lányt is. Miközben
Sang-doo romantikus lélek, ez a küzdelem sokszor megmutatja elcsigázott,
megfáradt arcait is.
A dráma főhőseit a kórházi helyszín is összeköti. A szerelmi háromszög másik
férfi tagja, a lány jegyese ott dolgozik, és történetesen Sang-doo kislányának kezelőorvosa. Így Sang-doo nem sok titkot tud megőrizni előtte, az orvos látja,
hogy mivel keresi a kenyerét, és mélyen megveti ezért. A két férfi
vetélkedése kezdetben nagyon kiegyenlítetlen. Sang-doo egyszerre van függő
és kiszolgáltatott helyzetben a lánya miatt, miközben le kellene győznie a
behozhatatlannak tűnő előnyt, amelyet a férfi a státuszánál fogva is élvez a
lányért folytatott versenyfutásban. Kettejük kapcsolatában Sang-doo
állhatatos, elszánt arca rajzolódik ki, aki a vesztésre álló szerepben is harcol a
méltóságáért. Ökölharc és lelki párbaj jellemzi a kapcsolatukat, mely végül
egymás iránti tisztelettel átitatott barátságba torkollik.
A dráma azon pontján, ahol Sang-doo a tisztességes pénzkeresettel
próbálkozik, szakmák sokaságában kell hitelesen helyt állnia - a karakternek
is, de az őt játszó színésznek is, aki e téren ismét pazar lehetőséget kap
képességei megcsillogtatására.
Ha mindez nem lenne elég, akkor a színésznek el kellett tudnia játszania
Sang-doo egykori középiskolás lényét is, az első és ártatlan szerelem
megélését.
Ebből a hosszú felsorolásból látszik, hogy Sang-doo karakterének minden
arculatára fel lehetne húzni egy-egy újabb drámát. Azonban Jung Ji-hoon
(Rain) mindezt egyszerre játssza el, mégpedig minden különösebb erőlködés
nélkül. Az alakítása azért is meglepő, mert ez az első főszerepe, tehát
távolról sem nevezhető rutinos színésznek. Ráadásul jóval fiatalabb (21) a
megformálandó karakternél (27). Azonban hatalmas karizmája van, világot
lebíró akarata, elképesztő humorérzéke, kamaszos tisztasággal vegyes férfias
sármja, valamint életkorához képest váratlan, rejtett képessége a karakter belső, nagyon mély
szomorúságának kifejezésére. Gondoljunk csak az osztálykirándulás
tengerparton játszódó barlangi jelenetére, vagy az egyik dzsigolóként
végzett 'munka' közben bekövetkező összeomlására, amikor a magára zárt
fürdőszobában bénultan csak engedi magára a vizet.
Jung Ji-hoon egy csiszolatlan gyémánt ebben a drámában. Bár a drámai
jelenetekben brillírozik, a játéka még nem mindenhol kifinomult, különösen a
vígjátéki helyzetekben harsány még kissé. De gond nélkül megoldja a
legnehezebb feladatot: egységben tartja a karaktert. Sang-doo-t az egymástól
szélsőségesen eltérő arculatok mindegyikében hitelesnek találjuk, kerüljenek bár komikus vagy drámai helyzetbe. Kiemelt példa erre az orvossal való összjáték, melyben a
vérbő komédiázástól kezdve a vetélytársi kakaskodáson át a férfias
összetartásig minden előfordul, és ezek a nagyon különböző lépések mégis töretlenül vezetnek el a két férfi kapcsolatának gyökeres megváltozásához. Amire pedig már Jung Ji-hoon első szerepében fel lehet figyelni: a karakter érzelmeinek minden rezdülése tökéletesen tükröződik az arckifejezése mellett hangjának árnyalataiban is, mellyel bámulatosan bánik.
A drámában egyáltalán nincs üresjárat, minden epizód jól felépített, ritmusvesztés nélkül haladunk előre a konfliktusokkal való küzdelmekben. Bár ez a történet sem nélkülözi a társadalomrajzot, a mozgatórugók itt valóban sorsszerűek. Olyan együttállások keletkeznek, melyek emberi erőfeszítésekkel kivédhetetlenek és megváltoztathatatlanok. A dráma katarzisát éppen ez váltja ki - hiába küzdenek erejükön felül a hőseink, úgy tűnik, hogy egy nagyobb erő lebírja őket. Miközben Sang-doo-t mélyebben megismerve egyre nemesebb emberi léleknek látjuk, útja megállíthatatlanul vezet a széthullás felé. Bár a drámában végül tisztázódnak az összekuszálódott családi kapcsolatok, mégsem kapunk megnyugtató befejezést, csak annak égi mását.
Mivel romantikus történetről van szó, számtalan megindító helyzetet élünk
át, melyek meghatódásra ingerelnek. E drámában viszont nem fordulnak elő
hatásvadász effektusok. Ha könnybe lábad a szemünk, az mindig a kegyetlen realitásokból fakad, legfeljebb a zenei aláfestés hangsúlyozza néha túlzottan az
érzelmi feszültséget. De a szereplők közül senki nem sír pusztán a sírás kedvéért, ha könnyek
csordulnak, azoknak hitele van. Sang-doo jelenetei között ezért vannak
felejthetetlenek (például amikor végletekig kizsarolt lélekkel a kislánya
ölelésétől remél egy kis melegséget, vagy amikor levágja a kislány
kezelésektől hullani kezdő haját).
Ami a társadalomrajzot illeti, sok téren elég részletes képet kapunk. A
tanár lány családjának története az uzsorásokkal, vagy az eredetileg jól
szituált családból származó Sang-doo marginalizálódása beszédesen árulkodik az életben
bekövetkező váratlan fordulatokról, melyekben nincs segítség a számukra. A
kórházi kezelés költségeinek előteremtése prioritást élvez minden egyéb
tervvel és vággyal szemben. Sang-doo-nak ez a legnemesebb cselekedete, mégis ez
is teszi a legkiszolgáltatottabbá, útja ezért vezet ismét a büntetés felé.
Érzékeny pontot érinthetett a fizetett selyemfiúkkal szórakozó középkorú
asszonyok humoros, mégis kendőzetlen ábrázolása. A családi életből titokban
kikacsintó nők történetei bemutatják az örömöket hajhászó kapzsi
szépasszonyok mellett a rideg párkapcsolatban élő, kiéletlen feleségeket is,
akiket éppen emberi vágyaik tesznek könnyű prédává. Se-ra történetén
keresztül a lányokra vadászó modellügynökségek ténykedésébe is belelátunk.
Sang-doo iskolai jelenlétén keresztül pedig egy iskolai mini-drámát is
kapunk, tanárok és diákok életének, a diákközösség belső viszonyainak
ábrázolásával.
A főhősnő szerepét Gong Hyo-jin játssza, aki eleinte tényleg olyan pedáns,
ahogyan azt egy fegyelmezett tanító kisasszonytól elvárjuk. De szerencsére
ennél színesebb egyéniség, ezért jól megállja a helyét a vicces és az
érzelmes helyzetekben is. Olyan nőt látunk benne, aki nem kiszolgáltatottja senkinek, saját maga dönt az életének nagy kérdéseiben. Független, határozott nő, aki nagyon érzelmes is, bár a bizalmát nehezen adja. Bár tele van kétségekkel, a látszatok mögött meglátja a valóságot, ezért tud küzdeni is a szerelméért - ezek a tulajdonságai teszik őt Sang-doo méltó társává.
Jung Ji-hoon legnagyobb játszótársa azonban az orvost alakító Lee Dong-gun.
Ha nem lenne félreérthető, akár azt is mondhatnánk, hogy sokkal nagyobb
kémia működik közöttük, mint a szerelmespár között. Lee is ért a komédiához
és a drámához is, talán ezért emlékszünk a két szereplő közös jeleneteire
sokkal inkább, mint a szerelmi huzavonákra.
A dráma titkos ásza Song Min-joo, akit Sang-doo lányának szerepében
láthatunk. Csodálatos gyerekszereplő, aki az orvossal is, és az apjával is
egyaránt lenyűgöző harmóniában alakítja a szerepét.
Nagyon különböző ízekkel gazdagítják a drámát a további mellékszereplők,
akik közül kiemelkedik a Sang-doo nagybátyját játszó Lee Young-ha. A
kissé faragatlan, de magát nagyon menőnek gondoló öregedő dzsigolóról végül
kiderül, hogy csupa szív és lélek, még ha azt sajátosan fejezi is ki.
Emlékezetes párt alakítanak a hősnő édesanyját játszó Jung
Ae-rivel.
Hong Soo-hyun pedig meggyőző átalakuláson megy át a kezdeti tévelygő,
Sang-doo-ra csimpaszkodó, kissé közönséges nőből egy érettebb, sokkal
felelősségteljesebb személyiségbe.
A dráma intim hangulatait szemet gyönyörködtető, mesei képek teremtik meg. A
sorozat zenéje együtt lélegzik a képekkel, hol könnyed vidámsággal, hol
fájdalmasan, de nem csúszik át dagályosságba. Talán egyetlen jelenetben tűnik feleslegesnek, mert Sang-doo és Bori hajlevágási jelenete önmagában is annyira erős, hogy a túltengő háttérzene csak megzavarja azt. Az egész soundtrack
legendás, szinte minden betétdalból sláger lett.
A Sang-doo, Let's Go To School nem múló lenyomatot hagy nézői lelkén, melyre minden szomorúsága ellenére mégis mosolyogva emlékszünk.
A Sang-doo, Let's Go To School nem múló lenyomatot hagy nézői lelkén, melyre minden szomorúsága ellenére mégis mosolyogva emlékszünk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése