Bong Joon-hóról a legelső játékfilmjétől (Barking Dogs Never Bite, 2000)
kezdve lehet tudni, hogy nem idegenkedik a fekete humortól,
foglalkoztatják az osztálykülönbségek, a politika, és egy rendes
szociológus végzettségű bölcsészhez illően a filmjei egytől egyig
társadalmi mélyfúrások, melyeket időnként vitriolba mártott tollal...
vagyis szatirikusan láttató kamerákkal közvetít. Görbe tükrökben láttatja
a világunkat, amelyek sokszor nevetésre ingerelnek, csakhogy ezeknek az utóíze
többnyire keserű, amint azt a módszer legkiérleltebb formájában a Parasite (2019)
nézésekor átélhettük. És még... szereti az állatokat. Továbbá, filmes
értelemben vett homo ludens (játékos ember), aki szeret játszadozni a
filmes műfajokkal, azok kőbe vésettnek vélt szabályainak áthágásával, amellyel természetesen
nem áll egyedül a koreai filmalkotók táborában. Míg korábban veretes,
nemzetközi sikerű alkotásokat jegyzett a társadalmi dráma, valamint a bűnügyi
film (Memories of Murder, 2003) vagy a horror (The Host, 2006), esetleg a thriller
(Mother, 2009) elemeinek összegyúrásával, melyek mind koreai filmek
voltak, addig újabb keletű, nyugati gyártású filmjeiben megjelent a
science fiction, az ökológia iránti érdeklődés, a kutatói felelősség
témája (melyet már a The Host is megelőlegezett), ám ezek az alkotások
mind disztópikus jövőképeket rajzoltak ki, halavány fényekkel a történetek
végén. A Snowpiercer (2013) és az Okja (2017) után 2025-ben elérkeztünk a
Mickey 17-hez, mely olyan, mintha minden előzmény tematikai összegzése
lenne.
Legerősebben persze meghatározásként az ember rávágná, hogy ez egy erős
politikai szatíra, de maga Bong Joon-ho józanít ki, aki azt nyilatkozta,
hogy pusztán egy politikai szatíra kedvéért nem ragadna kamerát, csak
akkor, ha azt valami komplexebb egység részévé tudja tenni. Akkor tehát mi
még ezen kívül a Mickey 17? Űrfilm, hiszen egy másik bolygóra tartunk.
Science fiction, hiszen embereket klónozunk benne. Szerelmesfilm, hiszen
egy párkapcsolatra van felfűzve a történet. Társadalmi tabló, hiszen nem
mindegy, hogy kik kerülnek az űrhajóra, miként merül fel egyáltalán ennek
az újfajta kolonizációnak a gondolata. Politikai görbe tükör, hiszen
kisarkítva látszanak benne a politika kalandorai a maguk megveszekedett
ideológiai maszlagjaikkal és gyomorforgató eszköztárukkal, a lehulló
álarcok mögötti bántóan egydimenziós céljaikkal. És egy komor vígjáték,
amit átjár az élettel-halállal játszadozó fekete humor.
A Mickey 17 forgatókönyvét Bong Joon-ho készítette, amelynek alapműve
Edward Ashton Mickey7 című, 2022-ben megjelent regénye. A film egy
meghökkentő felütéssel kezdődik, amelyben főhősünk egy fagyos tájon mély
barlangba zuhan, ahol a biztos halál vár rá, ám az odaérkező társa nem őt,
hanem csak a fegyverét menti ki, miközben kedélyes csevegés közben jó
halált és holnapi viszlátot kíván neki. Flashbackben tudjuk meg, hogy mi
történt: egy bedőlt vállalkozás miatt a két barát az uzsorások előli
menekülésre csak úgy lát lehetőséget, ha jelentkeznek a Niflheim bolygó gyarmatosítására készülő expedícióra, és lelépnek a Földről. Azonban nagy a tülekedés,
mert rengeteg hasonló tervű sorstársuk akad, akikkel versenyre kell
kelniük egy-egy utazást biztosító pozíció elnyeréséért. Mivel Mickey nem ért
semmihez, ezért jelentkezik "feláldozhatónak", anélkül, hogy elolvasná, az
valójában mit is jelent. De jöhetne is bármi, mert kísérti a láncfűrész
hangja, amivel a gengszterek megfenyegették. Már ezeket az első
jeleneteket is átjárja valami barokkos gazdagsága a filmes előképekre való
utalásoknak, valamint a blőd humornak (a főuzsorást Darius Blanknek
hívják), ami a hajóra gyülekezőket mutató képsorokban lesz igazán
hideglelős. Az expedíciót ugyanis egy Kenneth Marshall nevű bukott
politikus vezeti, aki a fanatikus hívei segítségével kilobbizta a
támogatást valami vallási szervezettől, és az indulási helyszínre érkező médiamunkások
megszólaltatják a fanatizált híveit, akik egy "tiszta bolygóról"
hadoválnak. Igaz, már a riporteri kérdésben is olyan megfogalmazások röpködtek, mint
"migrációellenesek" vagy "a föld rendbetétele". Amitől végigfut a néző
hátán a hideg, az a jelenet kísérteties hasonlósága a napjaink
televíziójának kormányzati műsoraiban látottakhoz - legyen az akár nálunk,
akár számos másik országban. "One & Only" (egyetlen és csak ez) -
hirdeti a politikus szlogenje saját létének és igazságának
kizárólagosságát. Eközben folyik a Marshall-biznisz a különféle
kedvezményesen megvásárolható tárgyak hangosbemondón keresztüli
tukmálásával, a spirális építmény folyosóin pedig az emberfolyam úgy
araszol az ismeretlen felé, mint a The Wall diákjai a gigantikus
húsdarálóba.
Végül a magát is semmire sem jónak tartó hősünk megtudja, hogy a sorsa
ezután a folytonos halál és az újjászületés, melynek az a módja, hogy az űrhajó
szerves hulladékainak komposztjából lesz minden pusztulását követő 20 órán
belül újranyomtatva a teste, melybe betöltik a digitalizált és a megfelelő
verziószámú lényéhez frissített emlékeit. Mickey szegény tényleg eléggé együgyűnek tűnik, mivel a tájékoztatás közben is csak a nő hajának illatára
tud összpontosítani.
A négy és fél évig tartó utazás alatt az űrhajóban orwelli totális
kontroll alatt élnek az utazók, a legkisebb kihágást is érzékelik a megfigyelők. A
falak és egyenruhák szürkészöld közegébe Marshall és felesége, Ylfa
megjelenése hoz színt, amitől a rajongóik megőrülnek, Mickey-ben viszont felmerül a kérdés, hogy jó helyen van-e. Minden szigorító intézkedést csak
a megérkezésig kell kibírni - szól az ígéret, miközben a vezető pár ripacs és élveteg,
mintha Ferreri A nagy zabálásából, vagy valamelyik Pasolini-filmből maradtak volna ránk.
Mickey viszont összeismerkedik Nashával, a rendfenntartók egyikével, akivel egymásba szeretnek, és így
már gyorsabban röpülnek az utazás évei. A kapcsolatuk Mickey státuszából
fakadóan egyszerre groteszk és felemelő, hiszen a nő az összes
Mickey-verziót szereti, és egyedül csak neki jut eszébe, hogy a férfinak talán mégis
félelmetes élmény lehet a meghalás, ezért mellette marad ezekben a pillanatokban
is. Apropó, halál. Mindenki aziránt érdeklődik Mickey-nél, hogy ez milyen
élmény. A férfi csak egyszer válaszol, és akkor is azt mondja, hogy nem
tudja, mert az övé az újjászületésének tudatában nem igazi halál.
Így gondolják ezt a felhasználói is, akik teljes lelki nyugalommal teszik
ki a férfit döbbenetesen kegyetlen teszteléseknek és kísérleteknek. (Nem lehet nem gondolni a hírhedt szociálpszichológiai kísérletekre, mint pl. a Milgram-kísérletre.) Végül
a bolygóra megérkezve hasonló módszerrel hozzák létre a légkör elviseléséhez
szükséges vakcinát, miközben az elhullások miatt Mickey elér a 17.
verziójához. Ekkor kanyarodunk vissza a nyitójelenethez, amelyben a
férfinak meg kellene halnia a jeges barlangban, ám nem ez történik, hanem
valami váratlan: megjelennek a bolygó őshonos lakói és megmentik az életét -
csakhogy időközben már kinyomtatták Mickey 18-at, és az a főszabály, hogy
két klónverzió együttes létezése esetén mindkettő véglegesen
elpusztítandó.
A további fejlemények maradjanak a film titkai, bár látható, hogy a két
verziónak kell valamit kezdenie egymással, Nashának a megduplázódott
szerelmével, az űrhajó lakosainak a beváltatlanul maradt ígéretekkel, az
egyre nyilvánvalóbban náci ideológiát toló Marshallnak a fantazmagóriáinak
valóra váltásával, és mindenkinek a bolygó őslakóival, akik óriásbogárhoz
hasonló küllemük ellenére intelligensebbnek tűnnek a földi teremtés
koronáinál.
Mindebből élesen kirajzolódik, hogy milyen aktuális problémák
foglalkoztatják Bong Joon-hót, ami nagy valószínűséggel megegyezik az
emberiség még gondolkodásra képes kisebbségének kérdéseivel. A kiinduló
helyzet felveti, hogy miként juttattuk ilyen nyomorult helyzetbe magunkat,
hogy sokak számára csak a földi élettérből való menekülés tűnik
megoldásnak? Miként lehetséges, hogy olyan morális kérdésekben, mint az
emberi klónozás sem tudunk megegyezésre jutni, és mindig adódnak kiskapuk
az olyan elmebetegek számára, akik kijátsszák a józan megfontolásokat, és
megtalálják az önös érdekeikre való felhasználás módozatait? Micsoda
szimbolikus kép az anyagból életet teremteni képes isteni erővel szemben
az a silány emberi megoldás, ami hulladékből és salakanyagból
teremtve próbál istent játszani! Mit lehet kezdeni azokkal az emberi
parazitákkal, akiknek uralmát az ostoba, kába tömegek megvezethetősége
teszi lehetővé? Miféle ideológiákat képes szülni az ember, ha a hatalmi
tébolya elborítja az agyát? Marshall szájából ugyanazokat a frázisokat és bonmot-kat halljuk puffogtatni, amelyeket ma néven nevezhető politikusok,
országvezetők hangoztatnak világszerte. Meddig lehet olyan nyilvánvaló
otrombaságokat az emberek képébe hazudni, hogy a bolygó őslakói az
idegenek, akik akadályai a mi (azaz a betolakodók)
térnyerésének?
Bong Joon-ho szatírája vérfagyasztó elegyét mutatja be mindennek, sőt
azzal tetézi a totális elmebajt, hogy az ideológiai hülyeségeket még
leönti egy vallási maszlaggal, ami az előzőek összességét egy mindent
átható, ragacsos, gusztustalan takonnyá teszi. Ami persze röhejes úgy,
ahogy van, mégis olyan valóságos, hogy csak egyre inkább összeszoruló
gyomorral tudtam nézni, és azt hiszem, ezzel nem állok egyedül.
Pedig a feszültségek oldásáért a rendező is sokat tesz, a képei, jelenetei
sokszor nevetésre ingerlően abszurdak (kedvencem az emberalak nyomtatás
közbeni oda-vissza mozgása vagy a lehetetlen testtartásai), és nem fél
direkten viccelődni sem, mint amikor lebuktatja a bogárlények
blöffölését.
Bong Joon-ho képei színvilágukban, kompozíciójukban ismét lenyűgözőek.
Nagyon érdekes volt látni az egyik werkfilmben, hogy milyen pontos,
storyboardban előre megtervezett előképek alapján forgatott. A bolygólakók
tervezése szintén a rendező és Jang Hee-chul munkája, ők ketten találták ki korábban a The Host szörnyét is.
Az összes Mickey-variáns megjelenítéséért és egyre tudatosabbá válásának
érzékeltetéséért Robert Pattinsoné az érdem, aki kiválóan egyensúlyoz a
karakter humoros-tragikus vonásainak pengeélén. Nasha szerepében Naomi
Ackie a történet humán (és női) iránytűje, amelyhez igazodni lehet, és nem
téved sem helyzetmegítéléseiben, sem érzelmeiben. Mark Ruffalo és Toni
Collette választása a vezérpárra telitalálat, olyan mély átéléssel
játsszák ezeket a zakkant figurákat. Állítólag Bong Joon-ho kérése az
volt, hogy Ruffalo sokféle diktátor alakjából gyúrja össze a karakterét, a
film értékelői viszont azonnal és egyértelműen Trumpot vélik felismerni
benne. Erre csak népiesen annyit tudnék mondani, hogy láttam én már karón
varjút... szóval benne van az a többféle előkép.
Bong Joon-ho képeit ismét Jung Jaeil zenéi erősítik, akivel immár
megszokott alkotópárost képeznek. Jung zenéi meglepően líraiak, de
számtalan ötletet tartalmaznak. A szerelmi jeleneteket lágy, kissé
szomorkás keringők kísérik, sokszor dominál a zongoraszóló, ami ugyanúgy
megkettőződik, mint Mickey 17, amikor találkozik 18. önmagával. Hallunk
arabos dallamokat, zenedoboz andalító hangjait, gospelre, tangóra,
klezmerre emlékeztető zenéket, amelyek időnként meglódulnak, hogy egy
némafilmes üldözés hangulatába torkolljanak, vagy rézfúvósok harsogásával
erőt demonstráljanak. Kedvencem viszont az a nagyszerű zenei ötlet,
amellyel a bolygólakókat a torokéneklés mélyen és misztikusan zengő
alaphangjai és felhangjainak fütyülései kísérik. Jung Jaeil zenei
megoldásai rendkívül pontosak, és gondossága odáig terjed, hogy még a
stáblista legvégére is tartogat egy meglepetést. A Rejoice in the Lord
(Örvendezzetek az Úrban) bibliai sorait éneklik egy klezmerszerű dallammal
a film szereplői (Mark Ruffalo, Toni Collette, Daniel Henshall és Anamaria
Vartolomei), de úgy, hogy az egyszerre hallatszik örömnek és sirámnak -
mintha megrészegednének a film sötét víziójából való szabadulásuk
örömétől, vagy esetleg abbéli bánatuktól, hogy vissza kell térniük földi
valóságunkba, ahol nem marad más számunkra, csak a jó győzedelmébe vetett
mély hit. Számunkra fontos megjegyezni, hogy a filmzene egy részét Budapesten vették fel.
Lehet, hogy írni kellene azokról a még rendre elhangzó károgásokról is, melyekben a nyugati ítészek egy része fogalmazza meg berzenkedését a keleti rendezők szokatlan műfaji elegyítéseivel szemben. De nem fogok, mert azt hiszem, hogy végre fel kellene ezekkel hagyni, egyrészt az alkotói szabadság elismerése és tiszteletben tartása érdekében, másrészt belátva, hogy éppen ezek a műfaji ötvözetek teszik lehetővé egy-egy téma sokszínű körbejárását, másrészt meglepő gondolattársításaikkal nagyban emelni tudják egy-egy alkotás élvezeti értékét.
Lehet, hogy írni kellene azokról a még rendre elhangzó károgásokról is, melyekben a nyugati ítészek egy része fogalmazza meg berzenkedését a keleti rendezők szokatlan műfaji elegyítéseivel szemben. De nem fogok, mert azt hiszem, hogy végre fel kellene ezekkel hagyni, egyrészt az alkotói szabadság elismerése és tiszteletben tartása érdekében, másrészt belátva, hogy éppen ezek a műfaji ötvözetek teszik lehetővé egy-egy téma sokszínű körbejárását, másrészt meglepő gondolattársításaikkal nagyban emelni tudják egy-egy alkotás élvezeti értékét.





Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése