2024. március 15., péntek

[Tévédrámákról] Ahn Joon-yong: SIREN (KBS DRAMA SPECIAL 2021)

 사이렌 (드라마 스페셜 2021)


KBS / 2021 / 1 rész
Alternatív cím: The Siren
Műfaj: dráma, science fiction, thriller
Írta: Go Woo-jin 고우진
Rendezte: Ahn Joon-yong 안준용
Adatok bővebben: MyDramalist / HanCinema



* Az írás spoilereket tartalmaz *






A KBS2 tévécsatorna saját gyártású antológia-sorozata, a Drama Special 1997-ben indult. Az évadok minden egyes epizódja egy-egy önálló alkotás, saját szerzőkkel és alkotói stábbal. A témák között számos aktuális társadalmi kérdés vagy probléma felvetését találhatjuk.

A Siren (Sziréna) című drámát a 12. évad epizódjai között mutatták be 2021-ben. Ahn Joon-yong rendezőnek ez már az ötödik egyrészes darabja volt az antológiában, de első együttműködése Go Woo-jin forgatókönyvíróval. 

A Sziréna alapja egy tudományos-fantasztikus elképzelés egy olyan technológiáról, mely az emberek számára elviselhetetlen, és sok egészségi problémát is okozó környezeti zajártalom megszüntetésére képes. Az eljárást a Nautic Wave nevű cégben dolgozták ki, melynek vidéki telephelyén gond adódik. A kártérítési ügyekért felelős dolgozójuk öngyilkos lesz, és marad utána néhány rendezetlen ügy.




A központ jogi osztályáról Choi Tae-seung jogász önként jelentkezik ezek rendezésére, de a kiküldetés vállalására csak egy rendkívüli előléptetés könnyű lehetősége motiválja. Choi Jin-hyukot láthatjuk a jogász szerepében, aki rendkívül jól hozza a lezser, kissé hányaveti fickó alakját. Mindjárt az elején van egy nagyszerű jelenete, amikor telefonon beszél a központban dolgozó barátjával: nemcsak az lenyűgöző, ahogyan tesz-vesz beszélgetés közben és méltatlankodik a lepukkant lakás miatt, hanem az a végtelen könnyedségű természetesség, ami életszerűvé teszi az interakciót. 




Rövidesen azonban beindul a dráma thriller-szála is. Choi Tae-seungnak csak alá kellene íratnia két függőben lévő szerződést, azonban ez a vártnál nagyobb kihívásnak tűnik. Jogászunkhoz idegen és ellenséges elemként viszonyul a vidéki lakosság, különösen két cég vezető emberei. Az egyre több megtapasztalt furcsaság felkelti Choi Tae-seung gyanúját, és mivel senkitől nem kap semmiféle magyarázatot vagy segítséget, önálló nyomozásba kezd. 

A Nautic Wave furcsa csoportvezetőjével, Seo Hye-seonnal (Park Sung-yeon) ahogyan ő sem, mi sem tudjuk, hogy hányadán állunk. A különös figurák viszonyrendszere lépésről lépésre derül ki a jogász számára, miközben feltárul mindegyikük különös múltja, és az abból fakadó indítékaik is. Eközben érintőlegesen találkozunk a vidéki korrupcióval, az illegális külföldi munkavállalók helyzetével, tüntetésekkel, megvesztegetésekkel, melyek mind az öngyilkos igazgató kétes tevékenységére világítanak rá. Minden színész hozza a karakterébe rejtett különös elemet, egyszerre játszva úgy a valós alakokat, hogy azokba tényleg csak visszamenőlegesen lássuk bele a kódolt jelenségeket. Ki kell emelni a fémmű igazgatóját játszó Ryu Tae-hót, és a farm két idétlen dolgozóját játszó Koo Ja-sungot és Aancod Abe Zaccarellit, akiknek még a humor megjelenését is köszönhetjük.







A dráma végső titka Seo csoportvezető, akinek története, jelenlegi helyzete és végső törekvése még jogászunkat is sokkolja. Az ő történetébe beágyazva az amerikai haderő koreai jelenlétének kritikájával is szembesülünk. Park Sung-yeon színésznő nemcsak mély meggyőző erővel jeleníti meg a kutatónő átalakulásának fázisait, de még arra is képes, hogy kivívja sajnálattal vegyes együttérzésünket. 




Ahogyan az egyáltalán nem furcsa a koreai drámákban, a történet végső szálai a legmagasabb politikai körökbe vezetnek, és a hatalom bornírtsága és önzősége most sem tagadja meg önmagát. A film végén egy teljesen más Choi Tea-seunggal találkozunk, akiről kiderül, hogy mindenkinél jobban megértette az élet neki kínált leckéjét, és távolról sem olyan egoista, mint azt a dráma kezdetén feltételezhettük róla.

A Sziréna nem egy vidám darab, de rendkívül jól felépített történet, stílusos megvalósításban. Végül összeáll a kép, hogy miért éppen azokkal a fickókkal találkozunk, akikkel, és miért éppen úgy, ahogyan. Az ábrázolásmód halványan ugyan, de felidézi a Twin Peaks sejtelmesen különös figuráit és borzongató tájrajzait. Ugyanakkor a Nautic Wave belső terei és ipartelepe futurisztikusságukban is eléggé reálisra sikerültek, és mivel sci-firől van szó, elnézhető a hangfegyver hatásának kiiktatására ajánlott kérdéses megoldás is. 




A környezeti zajszennyezés ugyanakkor jelenünk nagyon akut problémája. A dráma nemcsak a következményeire hívja fel a figyelmet, hanem azokra a humánusnak mutatkozó vállalkozásokra is, melyek mögött semmi más nincs, mint puszta gazdasági érdek. 

Talán a végső következmény kissé túldimenzionált, bár logikusan következik a történetvezetésből. A Sziréna összességében egy jól megírt, feszesen megrendezett darab lett, mely még a KBS magas színvonalat képviselő, hasonló drámáinak sorából is kiemelkedik.

Nem véletlen, hogy a dráma 2022-ben kiérdemelte a Stockholmi Film & Televízió Fesztivál nagydíját.

















Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése