2021. július 14., szerda

[Tévédrámákról] BEYOND EVIL (2021)

괴물

JTBC, 2021, 16 rész
Műfaj: lélektani thriller
Írta: Kim Su-jin
Rendezte: Shim Na-yeon
Zene: Lim Min-ju
Adatok bővebben: Wikipédia / HanCinema

 



Az eredetileg "Szörnyeteg" című sorozat a csúcskategóriás koreai tévédrámák egyike, és különösen értékes gyöngyszem a pszichothrillerek rajongói számára. Teljesen megérdemelten részesült hét nevezése közül az 57. Baeksang Művészeti Díjak legjobb dráma, legjobb forgatókönyv (Kim Su-jin) és legjobb színész (Shin Ha-kyun) elismerésében. 

A történet konkrét helyszínen játszódik, Gyeonggi tartomány Munju Rendőrállomásán és annak manyangi alállomásán. A kisváros klausztrofóbiás közegében semmi sem marad titokban, "valahol valaki mindig figyel", mindenki tud mindenről.





A rendőrség tagjait és a dráma egyéb szereplőit is sűrű kapcsolati háló fűzi egymáshoz, melynek kiindulási helyzetben a fő láncszemei a következők:

Két rendőr főszereplőnk egyike a manyangi alállomás felügyelő-helyettese, Lee Dong-shik (Shin Ha-kyun). Lee kitartóan nyomoz egy húsz évvel korábbi gyilkosságsorozat tettese után, akinek áldozatai között volt lány ikertestvére is. Annak idején Lee-t vádolták meg, de nem tudták rábizonyítani a tettet. Később bajt okozott a Regionális Nyomozati Egység vezetőjeként, amiért elbocsátották onnan és lefokozták. Egykori kapcsolatait is felhasználva töretlenül dolgozik azon, hogy végére járjon a régi ügynek, és megtalálja a gyilkos mellett testvére holttestét is, ami soha nem került elő. Lee öntörvényű és kissé eszelős figura, aki kívülről fújja a jogszabályokat, de valójában magasan tesz azokra. Viharos előélete ellenére tekintélye van a munkatársai előtt, akik össze is zárnak a védelmében. A tragédia Lee teljes családját sújtotta, apja meghalt, anyja beleőrült a veszteségekbe. 





A rendőrállomás parancsnoka Nam Sang-bae, akinek csak hónapok vannak hátra a nyugdíjazásáig, és semmi mást nem szeretne, mint eseménytelenül kibekkelni a hátralévő idejét. A húsz évvel korábbi gyilkosságoknak ő volt az illetékes nyomozója, aki erős lelkiismeretfurdalást érez Dong-shik megvádolása miatt.

Oh Ji-hoon az őrs egyik fiatal rendőre, akinek nővére Oh Ji-hwa, a munjui Erőszakos Bűncselekmények Osztályának nyomozója.

A munjui rendőrség munkatársa még Park Jeong-je (Choi Dae-hoon), aki az Általános Ügyek Osztályán dolgozik. A folyton kissé zavartnak tűnő rendőrnek furcsa szokása van: portrékat rajzol mindenkiről, de a rajzai riadt szemű, szelíd őzeket ábrázolnak.

Az ő édesanyja a munjui önkormányzat tagjaként a következő polgármester-választás esélyes indulója, akinek egyik választási jeligéje a "bűnmentes város".

A nő környezetében tűnik fel egy simlis építési vállalkozó, akinek Oh Ji-hwa nyomozó volt a felesége.

Ebbe a közegbe kéri áthelyezését a Szöuli Nemzeti Közszolgálati Egyetemen kiváló eredménnyel végzett fiatal nyomozó, Han Joo-won (Jeo Jin-goo). Neki is van egy titka: ő is a régi sorozatgyilkosság megoldásán dolgozott, de egy meggondolatlan magánakciója következtében a csalinak használt alanya eltűnt. Han egy elegáns, kényes, magának való fiatalember, aki idegen elem a kisváros közegében.




A fiatalember viszonya nem felhőtlen az apjával, Han Gwi-hannal (Choi Jin-ho), aki az országos főparancsnoki tisztség várományosa. A feddhetetlen előéletű rendőrre egyedül a fia ballépése jelent veszélyt, ezért mindent elkövet, hogy a beiktatásáig az ne kerüljön nyilvánosságra. Viszont Joo-won és több új kollégája előtt sem titok, hogy a Munju Rendőrállomás egykori vezetője Han Gwi-han volt, aki a sorozatgyilkosság ügyét négy hónap elteltével váratlanul lezárta.

A főparancsnok környezetében szorgoskodik Kwon Hyuk (Park Ji-hoon) ügyész is, aki szolgálatai révén ki akarja vívni, hogy a parancsnok családtagnak tekintse, ezzel megszerezve minden előnyt, amit most a valódi fia, Joo-won élvez.

A rendőrállomások körül találunk még állandó szereplőket. Munka utáni lazításra mindig a Manyang Hentesüzletet is üzemeltető Yoo Jae-yi (Choi Sung-eun) éttermében gyűlnek össze, aki szintén keresi áldozattá vált rokonát.

Folyton a rendőrök társaságában láthatunk egy dadogó, enyhén fogyatékosnak tűnő férfit is. A Manyang Szupermarketet működtető Kang Jin-mookról (Lee Kyu-hoi) kiderül, hogy árva volt, és Dong-shik szülei nevelték fel, ezért be is jár a kórházba, hogy gondozza a felügyelő édesanyját. Egyedül neveli a lányát, Min-jeongot (Kang Min-ah), aki egy húsz évvel korábbi, futó kalandjából született. 




Mindenkit sokkol, hogy Han nyomozó érkezése után ismét találnak egy holttestet, tehát úgy tűnik, hogy a sorozatgyilkos hosszú idő elteltével újra akcióba lépett. De a lehetőségek között felmerül az is, hogy csak nem derült fény az időközben elkövetett gyilkosságaira.

Összetartás és gyanakvás váltakozása kísér minden megmozdulást. A két elszánt nyomozót, Dong-shiket és Joo-wont társakká nevezik ki, ezért alig tudnak lépni egymás nélkül. Mivel mindketten lenyomozták a másikat, a gyanújuk elsőként egymásra terelődik. Ám az újabb fordulatok nyomán senki sem marad érintetlenül a szereplők közül, mindenkire egyformán vetődik a gyanú árnyéka. A vélhetően pszichopata elkövető elleni hajszában vagy időnkénti tanácstalanságban nem nélkülözzük a thriller feszültségét, amely elsősorban abból fakad, hogy nézőként sem kapunk semmiféle kapaszkodót ahhoz, hogy ki áll a jó, és ki a rossz oldalon. 

Semmiféle megnyugvást nem hoz, amikor a drámának nagyjából a felénél a fő rejtély már meg is oldódik, mert az csak további kérdéseket szül. Az egyébként sem egyszerű kapcsolati hálóban egyre újabb összeköttetések válnak láthatóvá. A tények soha nem segítenek sem bennünket, sem a két nyomozót abban, hogy eldönthessék, megbízzanak-e a másikban. Azonban, miközben a nyomozás egyre mélyebbre, az érintett személyek pedig egyre magasabb körökbe vezetnek, a két férfi nem tehet mást, minthogy belső megérzéseire hallgat, melyek azt súgják, hogy hinniük kell egymásban. Bár mindketten magányos farkasok, végül mégis valódi társai lesznek egymásnak.

Aki látta Park Chan-wook világhírű filmjét, a Sympathy for Mr. Vengeance-t (A bosszú ura), az bizonyára soha nem felejti el a zöld hajú főszereplőt. Azt a különös, néma fiút is Shin Ha-kyun játszotta, aki most Dong-shik megformálásával nyújt emlékezetes alakítást. Karaktere nem nélkülözi a fekete humort sem, és tökéletesen eléri, hogy egyszerre félelmetes és abnormális mosolya mögött sose tudjuk kitalálni, hogy mi rejtőzik. Minden jelenetben kissé a látható történéseken kívül, a saját világába zárulva létezik. De vannak érzelmei és megindult pillanatai, melyeket ennek a meggyötört karakternek a lényéhez illően, koherensen tud megmutatni.





Főszereplő párja Yeo Jin-goo, aki már szintén szép hosszú filmes előélettel bír. Az ő nyomozója annak kettősségére épül, hogy a ránézésre filmsztárosan jóképű, ártatlan tekintetű, elegáns és finnyás alak teljesen megváltozik ha akcióba lendül, vagy ha csak megszólal mély, férfias hangján. Azonnal kiderül, hogy határozott, éles eszű, bátor fickó, aki csak külsőleg ellentéte Dong-shiknak, valójában nagyon is hasonló belső erőkkel bír.

A sorozat szereplői széles spektrumot képviselnek, és minden színész kihozza a maximumot a karakteréből. Bár többekről lehetne hosszasan írni, egyiküket mindenképpen ki kell emelni. Az őzeket rajzoló nyomozót játszó Choi Dae-hoon  nagyon erős alakítást nyújt, melyben elképesztő átalakulásokon megy át. Nem tudom, hogy ki készítette a filmbeli rajzait, de kezdetben Choi lénye és az őzek szinte eggyé váltan tükrözték egymást, még ha valójában másról is szóltak.





A Beyond Evil írója, Kim Su-jin és rendezője, Shim Na-yeon is nő, akik osztályon felüli munkát végeztek. Feszes drámát hoztak létre, melyben nincsenek felesleges elemek. A rendező minden képe hangulat- és érzelemfestő, kifejezve hol a helyszínek sajátosságait, hol a szereplők érzelmeit, hol a történések hangulatait. A kisvárosi miliők kicsit zűrösek, rendetlenek. A burjánzó növényzetű tájak elemi erővel szívják magukba a nagyvárosi fiatalembert. A sorozat elején túlnyomó többségben vannak a esti, éjszakai, különös megvilágításban látható jelenetek, de nem veszítenek erejükből a fényes, nagyvárosi terek sem. Bár kapunk eleget a rémítő, horrorisztikus látványokból is, mégis éppen csak annyit, amellyel a film még nem esik túlzásokba a történések rettenetének érzékeltetésében. 




Shim Na-yeon rendező

 

Lim Min-ju zeneszerző 

       
A dráma zenei albumának borítóképe



A koreai sorozatokban szinte már megszokott, számtalan kiváló filmzene közül is toronymagasan kiemelkedik Lim Min-ju zeneszerző soundtrackje, mely sokszorosára növeli a jelenetek drámaiságát. A Choi Baek Ho által énekelt The Night című betétdal tökéletes zenei emblémája az egész sorozatnak.




















Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése