2021. július 17., szombat

[Tévédrámákról] GOOD DOCTOR (2013)

굿 닥터

KBS2, 2013, 20 rész
Műfaj: orvosi dráma
Írta: Park Jae-bum
Rendezte: Ki Min-soo, Kim Jin-woo
Zene: Choi Cheol-ho
Adatok bővebben: Wikipédia / HanCinema






A sorozat tartalmából következő, de mégsem túl figyelemfelkeltő Good Doctor (Jó orvos) cím mögött egy kiváló, nem hétköznapi dráma rejtőzik. Nagyszerű kombinációt sikerült alkotni a népszerű orvosi és a kognitív fejlődési rendellenességekkel foglalkozó történetek összekapcsolásából. Talán a dráma legnagyobb eredményének az tekinthető, hogy az általa nyújtott élményen túl bizonyára sokakban felvet olyan kérdéseket, melyek a történet valóságban való működőképességére kérdeznek rá: vajon lehetséges ez így? Mivel nem vagyok szakember, erre nem tudok választ adni. De az sem kevés, ha a filmes valóságon belül működik a történet, és az általa kiváltott érzéseket visszük át a környező realitásunkba.





A főhős Park Shi-on (Joo Won) savant-szindrómával élő fiatalember, ami azt jelenti, hogy bizonyos területeken átlagon felüli képességekkel rendelkezik, míg a többi területen ezek erősen korlátozottak. Shi-on sebésznek készül, kiváló eredménnyel már elvégezte az orvosi egyetemet, és rezidensként felvételt nyert a legjobb szöuli gyermekklinikára. Az intézményt Choi Woo-seok (Chun Ho-jin) vezeti, aki gyerekkora óta támogatja Shi-ont, és most is személyes elkötelezettséget vállal azért, hogy próbaidősen szerződtessék a fiút, akinek felvétele ellenállásba ütközik.

Shi-on elkötelezettségének indoklása kap egy háttértörténetet, mely szerint az agresszív apa rettegésben tartotta a családját, folytonosan megalázva a fogyatékosnak tartott kisebbik fiát. A kiközösítő és bántalmazó gyerekközösség ellen a bátyja védte meg Shi-ont, aki a fiúkat ért baleset következtében meghalt. Shi-on így nyolcéves korában intézetbe került, őrizve a bátyjától kapott orvosi játékdoboz szikéjét.




A klinika sebészetének Kim Do-han (Joo Sang-wook) a vezetője, aki viszont öccsének halála miatt küzd önváddal. Mivel a testvére Shi-onéhoz hasonló tünetekkel rendelkezett, belső haragját a fiúra vetíti ki. Ugyanakkor nemcsak remek szakember és karizmatikus vezető, hanem rendes ember is, aki képes megküzdeni saját hibáival és tévedéseivel.

Shi-ont az új munkahelyére utazása közben ismerjük meg. A kissé tétován közlekedő fiú teljesen megváltozik, amikor a repülőtéren bekövetkező balesetben megsérült gyereket kell megmentenie, koncentráltan és határozottan cselekszik. A klinikára belépve viszont megkezdődik a kálváriája. Hiába érzékelik rendkívüli memorizálási és vizualizálási képességeit, melyek a diagnosztizálásban magasan a többiek fölé helyezik, parkolópályára állítják, mivel erős hiányosságokat mutat a szociális érintkezések terén. 




Első támogatója az egyik sebész nő, Cha Yoon-seo (Moon Chae-won) lesz, aki a fiú esetlenségén átlátva felismeri, hogy a maga sajátos módján rendkívüli hatékonysággal tud érzelmi segítséget is nyújtani a betegeknek. Ezért szárnyai alá veszi Shi-ont, aki tőle is, és a beteg gyerekektől is egyfolytában tanul, igyekszik megérteni és elsajátítani a számára nehézséget okozó, helyesnek tartott emberi interakciókat. A dráma számtalan humoros, képtelen, vagy mélyen megindító helyzet sorozatán át mutatja be ezt a konfliktusoktól sem mentes folyamatot, valamint a kollégák hozzáállásának módosulását. 

Eközben zajlik a klinika élete is, sorban érkeznek a betegek, melyek közül néhánynak az életébe mélyebben bele is látunk Shi-on tevékenységén keresztül. Ezek a 'történetek a történetben' nemcsak Shi-on teljes személyiségképének kirajzolásához járulnak hozzá, hanem általános tanulságokkal is szolgálnak a számunkra. Szülők és gyerekek, testvérek kapcsolatát, álmokat és vágyakat látunk darabjaikra hullani a betegségek következtében, melyek átrendezéséhez, újrafogalmazásához Shi-on egyszerű, de rendkívül hatékony módon képes segítséget nyújtani.

Mindezek hátterében pedig folyik egy csatározás, mely a klinika jövőjét érinti, hiszen a befektetők és a vezetők egy része a csak fizetős szolgáltatásokat nyújtó intézménnyé átalakulásban látja a jelenlegi működtetési gondok megoldását. Természetesen nem koreai drámában járnánk, ha némi személyes bosszú nem színezné át ezt a vonalat.

Shi-on szakmai küzdelmei mellett nem kell hiányolnunk a romantikus szerelmi szálat sem. A dráma erőssége, ahogyan végigvezeti Shi-on és Yoon-seo kapcsolatát a különböző stációkon. Nagyon elgondolkodtatóak ezek a szakaszok, mert szembesítenek bennünket is azzal, hogy milyen következményekkel járhat akár a legtisztább szándékú, de mégis nem kellően figyelmes hozzáállás. Érdemes megfigyelni, hogy a sorozat milyen játékosan, mégis kendőzetlenül mutatja be azt az elcsúszást, ami a kapcsolat első szakaszában jön létre: öntudatlanul bár, de a nő mégis kissé felsőbbrendűen (nevezhetjük anyáskodónak is) "jótékonykodik", lényeg, hogy inkább gyermeki, mint felnőtt lénynek tekintve Shi-onra, akiben eközben normális módon férfias érzelmek születnek. Megindító, ahogy a nő ráébred erre, és ezért válik hihetővé a nő érzelmi elbizonytalanodása és önvizsgálata, mely végül rávezeti arra, hogy mit is érez valójában a fiú iránt. 

Végtelen hosszúságban lehetne ecsetelni a különböző szereplők színészi teljesítményét, különösen a két férfi főhős közötti dráma tekintetében. Ki kell emelni a rengeteg gyerekszereplőt, akiknek mindegyike elképesztő alakítást nyújt, még ha a legképtelenebb szerepeket is kellett életre kelteniük. Nem hiszem, hogy a filmes világban láttunk volna már ahhoz foghatót, amit Yoo Hae-jung mutatott a kis Maugli-szerű lány életre keltésében.




Minden színessége mellett a Good Doctor mégis Joo Won jutalomjátéka. Elképesztő aprólékossággal dolgozta ki Shi-on karakterét. Testtartása és mozgása úgy állandó, hogy közben változik is a fiú lelki állapotának függvényében, amelyek nagy szélsőségek között mozognak. De Joo Won számára nem akadály a stressz, a frusztráció okozta összeomlások megjelenítése, éppen úgy, ahogyan a lelki oldódások, vagy a humor ábrázolása sem. Shi-on fejlődése egyértelmű, és bár nem vetkőzheti le teljesen a rendellenessége tüneteit, vonzó személyisége átragyog azokon. 

A nem könnyű téma és a sebészet nem túl vidám helyszíne ellenére az egész dráma oldott hangulatú. Bár nézőként egyik meghatódásból a másikba esünk, ezeket a dráma úgy váltja ki, hogy teljesen mellőzi a szentimentalizmust, vagy a mesterkélt hangulatkeltő filmes eszközöket. Talán az epizódokat lezáró dalok képeznek egyedül kivételt, amelyek túláradóan érzelmesek, bár az előadásuk minőségét el kell ismerni.

A sorozat végén látható Peter Pan előadás, melyet a kórházi dolgozók mutatnak be a betegeknek, iskolapéldája annak, amikor egy dráma összeforrott színészgárdájából kiszakad valami felhőtlenül szórakoztató, végtelenül kedves dolog. Köszönet érte mindegyiküknek.

Nem hiszem, hogy lenne bárki, aki ne zárná szívébe Shi-ont és a Good Doctor mind a húsz részét. 

A dráma és a főszereplő is sokszoros díjazásban részesült. Az amerikai ABC televízió 2017-ben remake-et készített a sorozatból (mely további évadokkal bővült), és a következő években egy japán és egy török változat is született.



























Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése