KBS2, 2013, 20 rész
Műfaj: orvosi dráma
Írta: Park Jae-bum
Rendezte: Ki Min-soo, Kim Jin-woo
Zene: Choi Cheol-ho
Adatok bővebben: Wikipédia / HanCinema
    A sorozat tartalmából következő, de mégsem túl figyelemfelkeltő Good Doctor
    (Jó orvos) cím mögött egy kiváló, nem hétköznapi dráma rejtőzik. Nagyszerű
    kombinációt sikerült alkotni a népszerű orvosi és a kognitív fejlődési
    rendellenességekkel foglalkozó történetek összekapcsolásából. Talán a dráma
    legnagyobb eredményének az tekinthető, hogy az általa nyújtott élményen túl
    bizonyára sokakban felvet olyan kérdéseket, melyek a történet
    valóságban való működőképességére kérdeznek rá: vajon lehetséges ez így?
    Mivel nem vagyok szakember, erre nem tudok választ adni. De az sem kevés, ha
    a filmes valóságon belül működik a történet, és az általa kiváltott
    érzéseket visszük át a környező realitásunkba.
  
  
  
    A főhős Park Shi-on (Joo Won) savant-szindrómával élő fiatalember, ami azt
    jelenti, hogy bizonyos területeken átlagon felüli képességekkel rendelkezik,
    míg a többi területen ezek erősen korlátozottak. Shi-on sebésznek készül,
    kiváló eredménnyel már elvégezte az orvosi egyetemet, és rezidensként
    felvételt nyert a legjobb szöuli gyermekklinikára. Az intézményt Choi
    Woo-seok (Chun Ho-jin) vezeti, aki gyerekkora óta támogatja Shi-ont, és
    most is személyes elkötelezettséget vállal azért, hogy próbaidősen
    szerződtessék a fiút, akinek felvétele ellenállásba ütközik.
  
  
    Shi-on elkötelezettségének indoklása kap egy háttértörténetet, mely szerint
    az agresszív apa rettegésben tartotta a családját,
    folytonosan megalázva a fogyatékosnak tartott kisebbik fiát. A
    kiközösítő és bántalmazó gyerekközösség ellen a bátyja védte meg Shi-ont, aki
    a fiúkat ért baleset következtében meghalt. Shi-on így nyolcéves korában
    intézetbe került, őrizve a bátyjától kapott orvosi játékdoboz szikéjét.
  
  
  
    A klinika sebészetének Kim Do-han (Joo Sang-wook) a vezetője, aki viszont
    öccsének halála miatt küzd önváddal. Mivel a testvére Shi-onéhoz hasonló
    tünetekkel rendelkezett, belső haragját a fiúra vetíti ki. Ugyanakkor
    nemcsak remek szakember és karizmatikus vezető, hanem rendes ember is, aki
    képes megküzdeni saját hibáival és tévedéseivel.
  
  
    Shi-ont az új munkahelyére utazása közben ismerjük meg. A kissé tétován
    közlekedő fiú teljesen megváltozik, amikor a repülőtéren bekövetkező
    balesetben megsérült gyereket kell megmentenie, koncentráltan és
    határozottan cselekszik. A klinikára belépve viszont megkezdődik a
    kálváriája. Hiába érzékelik rendkívüli memorizálási és vizualizálási
    képességeit, melyek a diagnosztizálásban magasan a többiek fölé helyezik,
    parkolópályára állítják, mivel erős hiányosságokat mutat a szociális
    érintkezések terén. 
    
    
  
  
    Első támogatója az egyik sebész nő, Cha Yoon-seo (Moon Chae-won) lesz, aki a
    fiú esetlenségén átlátva felismeri, hogy a maga sajátos módján rendkívüli
    hatékonysággal tud érzelmi segítséget is nyújtani a betegeknek. Ezért
    szárnyai alá veszi Shi-ont, aki tőle is, és a beteg gyerekektől is
    egyfolytában tanul, igyekszik megérteni és elsajátítani a számára nehézséget
    okozó, helyesnek tartott emberi interakciókat. A dráma számtalan humoros,
    képtelen, vagy mélyen megindító helyzet sorozatán át mutatja be ezt a
    konfliktusoktól sem mentes folyamatot, valamint a kollégák hozzáállásának
    módosulását. 
  
  
    Eközben zajlik a klinika élete is, sorban érkeznek a betegek, melyek közül
    néhánynak az életébe mélyebben bele is látunk Shi-on tevékenységén keresztül.
    Ezek a 'történetek a történetben' nemcsak Shi-on teljes személyiségképének
    kirajzolásához járulnak hozzá, hanem általános tanulságokkal is szolgálnak a
    számunkra. Szülők és gyerekek, testvérek kapcsolatát, álmokat és vágyakat
    látunk darabjaikra hullani a betegségek következtében, melyek
    átrendezéséhez, újrafogalmazásához Shi-on egyszerű, de rendkívül hatékony
    módon képes segítséget nyújtani.
  
  
    Mindezek hátterében pedig folyik egy csatározás, mely a klinika jövőjét
    érinti, hiszen a befektetők és a vezetők egy része a csak fizetős
    szolgáltatásokat nyújtó intézménnyé átalakulásban látja a jelenlegi
    működtetési gondok megoldását. Természetesen nem koreai drámában járnánk, ha
    némi személyes bosszú nem színezné át ezt a vonalat.
  
  
    Shi-on szakmai küzdelmei mellett nem kell hiányolnunk a romantikus szerelmi
    szálat sem. A dráma erőssége, ahogyan végigvezeti Shi-on és Yoon-seo
    kapcsolatát a különböző stációkon. Nagyon elgondolkodtatóak ezek a
    szakaszok, mert szembesítenek bennünket is azzal, hogy milyen
    következményekkel járhat akár a legtisztább szándékú, de mégis nem kellően
    figyelmes hozzáállás. Érdemes megfigyelni, hogy a sorozat milyen játékosan,
    mégis kendőzetlenül mutatja be azt az elcsúszást, ami a kapcsolat első
    szakaszában jön létre: öntudatlanul bár, de a nő mégis kissé felsőbbrendűen
    (nevezhetjük anyáskodónak is) "jótékonykodik", lényeg, hogy inkább gyermeki, mint felnőtt lénynek tekintve Shi-onra, akiben eközben normális
    módon férfias érzelmek születnek. Megindító, ahogy a nő ráébred erre, és
    ezért válik hihetővé a nő érzelmi elbizonytalanodása és önvizsgálata, mely végül rávezeti arra,
    hogy mit is érez valójában a fiú iránt. 
  
  
    Végtelen hosszúságban lehetne ecsetelni a különböző szereplők színészi
    teljesítményét, különösen a két férfi főhős közötti dráma tekintetében. Ki
    kell emelni a rengeteg gyerekszereplőt, akiknek mindegyike elképesztő
    alakítást nyújt, még ha a legképtelenebb szerepeket is kellett életre
    kelteniük. Nem hiszem, hogy a filmes világban láttunk volna már ahhoz
    foghatót, amit Yoo Hae-jung mutatott a kis Maugli-szerű lány életre
    keltésében.
    
    
    
    
  
  
    Minden színessége mellett a Good Doctor mégis Joo Won jutalomjátéka.
    Elképesztő aprólékossággal dolgozta ki Shi-on karakterét. Testtartása és
    mozgása úgy állandó, hogy közben változik is a fiú lelki állapotának
    függvényében, amelyek nagy szélsőségek között mozognak. De Joo Won számára
    nem akadály a stressz, a frusztráció okozta összeomlások megjelenítése,
    éppen úgy, ahogyan a lelki oldódások, vagy a humor ábrázolása sem. Shi-on
    fejlődése egyértelmű, és bár nem vetkőzheti le teljesen a rendellenessége
    tüneteit, vonzó személyisége átragyog azokon. 
    
A nem könnyű téma és a sebészet nem túl vidám helyszíne ellenére az egész dráma oldott hangulatú. Bár nézőként egyik meghatódásból a másikba esünk, ezeket a dráma úgy váltja ki, hogy teljesen mellőzi a szentimentalizmust, vagy a mesterkélt hangulatkeltő filmes eszközöket. Talán az epizódokat lezáró dalok képeznek egyedül kivételt, amelyek túláradóan érzelmesek, bár az előadásuk minőségét el kell ismerni.
A sorozat végén látható Peter Pan előadás, melyet a kórházi dolgozók mutatnak be a betegeknek, iskolapéldája annak, amikor egy dráma összeforrott színészgárdájából kiszakad valami felhőtlenül szórakoztató, végtelenül kedves dolog. Köszönet érte mindegyiküknek.
  A nem könnyű téma és a sebészet nem túl vidám helyszíne ellenére az egész dráma oldott hangulatú. Bár nézőként egyik meghatódásból a másikba esünk, ezeket a dráma úgy váltja ki, hogy teljesen mellőzi a szentimentalizmust, vagy a mesterkélt hangulatkeltő filmes eszközöket. Talán az epizódokat lezáró dalok képeznek egyedül kivételt, amelyek túláradóan érzelmesek, bár az előadásuk minőségét el kell ismerni.
A sorozat végén látható Peter Pan előadás, melyet a kórházi dolgozók mutatnak be a betegeknek, iskolapéldája annak, amikor egy dráma összeforrott színészgárdájából kiszakad valami felhőtlenül szórakoztató, végtelenül kedves dolog. Köszönet érte mindegyiküknek.
    Nem hiszem, hogy lenne bárki, aki ne zárná szívébe Shi-ont és a Good Doctor
    mind a húsz részét. 
A dráma és a főszereplő is sokszoros díjazásban részesült. Az amerikai ABC televízió 2017-ben remake-et készített a sorozatból (mely további évadokkal bővült), és a következő években egy japán és egy török változat is született.
A dráma és a főszereplő is sokszoros díjazásban részesült. Az amerikai ABC televízió 2017-ben remake-et készített a sorozatból (mely további évadokkal bővült), és a következő években egy japán és egy török változat is született.



Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése