KBS2, 2013, 20 rész
Műfaj: orvosi dráma
Írta: Park Jae-bum
Rendezte: Ki Min-soo, Kim Jin-woo
Zene: Choi Cheol-ho
Adatok bővebben: Wikipédia / HanCinema
A sorozat tartalmából következő, de mégsem túl figyelemfelkeltő Good Doctor
(Jó orvos) cím mögött egy kiváló, nem hétköznapi dráma rejtőzik. Nagyszerű
kombinációt sikerült alkotni a népszerű orvosi és a kognitív fejlődési
rendellenességekkel foglalkozó történetek összekapcsolásából. Talán a dráma
legnagyobb eredményének az tekinthető, hogy az általa nyújtott élményen túl
bizonyára sokakban felvet olyan kérdéseket, melyek a történet
valóságban való működőképességére kérdeznek rá: vajon lehetséges ez így?
Mivel nem vagyok szakember, erre nem tudok választ adni. De az sem kevés, ha
a filmes valóságon belül működik a történet, és az általa kiváltott
érzéseket visszük át a környező realitásunkba.
A főhős Park Shi-on (Joo Won) savant-szindrómával élő fiatalember, ami azt
jelenti, hogy bizonyos területeken átlagon felüli képességekkel rendelkezik,
míg a többi területen ezek erősen korlátozottak. Shi-on sebésznek készül,
kiváló eredménnyel már elvégezte az orvosi egyetemet, és rezidensként
felvételt nyert a legjobb szöuli gyermekklinikára. Az intézményt Choi
Woo-seok (Chun Ho-jin) vezeti, aki gyerekkora óta támogatja Shi-ont, és
most is személyes elkötelezettséget vállal azért, hogy próbaidősen
szerződtessék a fiút, akinek felvétele ellenállásba ütközik.
Shi-on elkötelezettségének indoklása kap egy háttértörténetet, mely szerint
az agresszív apa rettegésben tartotta a családját,
folytonosan megalázva a fogyatékosnak tartott kisebbik fiát. A
kiközösítő és bántalmazó gyerekközösség ellen a bátyja védte meg Shi-ont, aki
a fiúkat ért baleset következtében meghalt. Shi-on így nyolcéves korában
intézetbe került, őrizve a bátyjától kapott orvosi játékdoboz szikéjét.
A klinika sebészetének Kim Do-han (Joo Sang-wook) a vezetője, aki viszont
öccsének halála miatt küzd önváddal. Mivel a testvére Shi-onéhoz hasonló
tünetekkel rendelkezett, belső haragját a fiúra vetíti ki. Ugyanakkor
nemcsak remek szakember és karizmatikus vezető, hanem rendes ember is, aki
képes megküzdeni saját hibáival és tévedéseivel.
Shi-ont az új munkahelyére utazása közben ismerjük meg. A kissé tétován
közlekedő fiú teljesen megváltozik, amikor a repülőtéren bekövetkező
balesetben megsérült gyereket kell megmentenie, koncentráltan és
határozottan cselekszik. A klinikára belépve viszont megkezdődik a
kálváriája. Hiába érzékelik rendkívüli memorizálási és vizualizálási
képességeit, melyek a diagnosztizálásban magasan a többiek fölé helyezik,
parkolópályára állítják, mivel erős hiányosságokat mutat a szociális
érintkezések terén.
Első támogatója az egyik sebész nő, Cha Yoon-seo (Moon Chae-won) lesz, aki a
fiú esetlenségén átlátva felismeri, hogy a maga sajátos módján rendkívüli
hatékonysággal tud érzelmi segítséget is nyújtani a betegeknek. Ezért
szárnyai alá veszi Shi-ont, aki tőle is, és a beteg gyerekektől is
egyfolytában tanul, igyekszik megérteni és elsajátítani a számára nehézséget
okozó, helyesnek tartott emberi interakciókat. A dráma számtalan humoros,
képtelen, vagy mélyen megindító helyzet sorozatán át mutatja be ezt a
konfliktusoktól sem mentes folyamatot, valamint a kollégák hozzáállásának
módosulását.
Eközben zajlik a klinika élete is, sorban érkeznek a betegek, melyek közül
néhánynak az életébe mélyebben bele is látunk Shi-on tevékenységén keresztül.
Ezek a 'történetek a történetben' nemcsak Shi-on teljes személyiségképének
kirajzolásához járulnak hozzá, hanem általános tanulságokkal is szolgálnak a
számunkra. Szülők és gyerekek, testvérek kapcsolatát, álmokat és vágyakat
látunk darabjaikra hullani a betegségek következtében, melyek
átrendezéséhez, újrafogalmazásához Shi-on egyszerű, de rendkívül hatékony
módon képes segítséget nyújtani.
Mindezek hátterében pedig folyik egy csatározás, mely a klinika jövőjét
érinti, hiszen a befektetők és a vezetők egy része a csak fizetős
szolgáltatásokat nyújtó intézménnyé átalakulásban látja a jelenlegi
működtetési gondok megoldását. Természetesen nem koreai drámában járnánk, ha
némi személyes bosszú nem színezné át ezt a vonalat.
Shi-on szakmai küzdelmei mellett nem kell hiányolnunk a romantikus szerelmi
szálat sem. A dráma erőssége, ahogyan végigvezeti Shi-on és Yoon-seo
kapcsolatát a különböző stációkon. Nagyon elgondolkodtatóak ezek a
szakaszok, mert szembesítenek bennünket is azzal, hogy milyen
következményekkel járhat akár a legtisztább szándékú, de mégis nem kellően
figyelmes hozzáállás. Érdemes megfigyelni, hogy a sorozat milyen játékosan,
mégis kendőzetlenül mutatja be azt az elcsúszást, ami a kapcsolat első
szakaszában jön létre: öntudatlanul bár, de a nő mégis kissé felsőbbrendűen
(nevezhetjük anyáskodónak is) "jótékonykodik", lényeg, hogy inkább gyermeki, mint felnőtt lénynek tekintve Shi-onra, akiben eközben normális
módon férfias érzelmek születnek. Megindító, ahogy a nő ráébred erre, és
ezért válik hihetővé a nő érzelmi elbizonytalanodása és önvizsgálata, mely végül rávezeti arra,
hogy mit is érez valójában a fiú iránt.
Végtelen hosszúságban lehetne ecsetelni a különböző szereplők színészi
teljesítményét, különösen a két férfi főhős közötti dráma tekintetében. Ki
kell emelni a rengeteg gyerekszereplőt, akiknek mindegyike elképesztő
alakítást nyújt, még ha a legképtelenebb szerepeket is kellett életre
kelteniük. Nem hiszem, hogy a filmes világban láttunk volna már ahhoz
foghatót, amit Yoo Hae-jung mutatott a kis Maugli-szerű lány életre
keltésében.
Minden színessége mellett a Good Doctor mégis Joo Won jutalomjátéka.
Elképesztő aprólékossággal dolgozta ki Shi-on karakterét. Testtartása és
mozgása úgy állandó, hogy közben változik is a fiú lelki állapotának
függvényében, amelyek nagy szélsőségek között mozognak. De Joo Won számára
nem akadály a stressz, a frusztráció okozta összeomlások megjelenítése,
éppen úgy, ahogyan a lelki oldódások, vagy a humor ábrázolása sem. Shi-on
fejlődése egyértelmű, és bár nem vetkőzheti le teljesen a rendellenessége
tüneteit, vonzó személyisége átragyog azokon.
A nem könnyű téma és a sebészet nem túl vidám helyszíne ellenére az egész dráma oldott hangulatú. Bár nézőként egyik meghatódásból a másikba esünk, ezeket a dráma úgy váltja ki, hogy teljesen mellőzi a szentimentalizmust, vagy a mesterkélt hangulatkeltő filmes eszközöket. Talán az epizódokat lezáró dalok képeznek egyedül kivételt, amelyek túláradóan érzelmesek, bár az előadásuk minőségét el kell ismerni.
A sorozat végén látható Peter Pan előadás, melyet a kórházi dolgozók mutatnak be a betegeknek, iskolapéldája annak, amikor egy dráma összeforrott színészgárdájából kiszakad valami felhőtlenül szórakoztató, végtelenül kedves dolog. Köszönet érte mindegyiküknek.
A nem könnyű téma és a sebészet nem túl vidám helyszíne ellenére az egész dráma oldott hangulatú. Bár nézőként egyik meghatódásból a másikba esünk, ezeket a dráma úgy váltja ki, hogy teljesen mellőzi a szentimentalizmust, vagy a mesterkélt hangulatkeltő filmes eszközöket. Talán az epizódokat lezáró dalok képeznek egyedül kivételt, amelyek túláradóan érzelmesek, bár az előadásuk minőségét el kell ismerni.
A sorozat végén látható Peter Pan előadás, melyet a kórházi dolgozók mutatnak be a betegeknek, iskolapéldája annak, amikor egy dráma összeforrott színészgárdájából kiszakad valami felhőtlenül szórakoztató, végtelenül kedves dolog. Köszönet érte mindegyiküknek.
Nem hiszem, hogy lenne bárki, aki ne zárná szívébe Shi-ont és a Good Doctor
mind a húsz részét.
A dráma és a főszereplő is sokszoros díjazásban részesült. Az amerikai ABC televízió 2017-ben remake-et készített a sorozatból (mely további évadokkal bővült), és a következő években egy japán és egy török változat is született.
A dráma és a főszereplő is sokszoros díjazásban részesült. Az amerikai ABC televízió 2017-ben remake-et készített a sorozatból (mely további évadokkal bővült), és a következő években egy japán és egy török változat is született.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése