2025. október 30., csütörtök

[Filmekről] Song Il-gon: ALWAYS (2011)

오직 그대만





Song Il-gon rendező is azok közé tartozik, akik jó ideje (ő 2012 óta) nem jelentkeztek újabb filmmel, pedig a 90-es évek vége felé több díjnyertes rövidfilmmel indult a pályafutása, egyiket még a Cannes-i Filmfesztivál is díjazta. Játékfilmjeit áttekintve látható, hogy vonzotta a thriller és a kapcsolati dráma is, hét filmje közül két utóbbi azonban dokumentumfilm. 

Utolsó játékfilmje, az Always (Mindig) című dráma 2011-ben készült, koreai címének fordítása: Csak te. Ahogyan filmjei többségénél, ezúttal is maga írta a forgatókönyvet, bár most volt egy társa is ebben, Roh Hong-jin. A történettel egy klasszikust idéztek meg, Chaplin 1931-ben bemutatott Városi fények (City Lights) című filmjét. Ez a híres történet egy vak virágáruslányról szól, akibe belebotlik a Csavargó, megszereti, és természetesen segíteni szeretne rajta. A lány azonban félreérti a kilétét, mert a Csavargót egy mulatozó gazdag fickó is (ki)használja, éjjel barátjaként elhalmozza minden jóval, ám nappal fel sem ismeri és kidobatja, viszont a lány őt is jómódúnak hiszi. A csavargó ahhoz, hogy előteremtse a lány szemműtétjéhez szükséges pénzt, egy pénzdíjas bokszmérkőzésre vállalkozik. Bár nehezen, de megnyeri, azonban utána bajba kerül, melyet börtönbüntetés követ. A szabadulása után ismét nincstelenként megy el titkon meglesni a lányt, aki immár látóként egy virágboltot vezet. A találkozásuk természetesen bekövetkezik, a lány ebben az állapotában is felismeri, és minden jó véget ér. Chaplin filmjének érdekessége, hogy már hangosfilmként készült, de a zenén kívül szövegek mégsem társulnak a képekhez. 


Song Il-gon rendező


Song Il-gon egy vérbeli koreai drámává adaptálja ennek a történetnek a fő elemeit, nem takarékoskodva a melodrámai kellékek hozzáadásával, a vígjátéki elemeket viszont teljesen elhagyva. Elsősorban a két főhőst terheli meg végtelenül nehéz előélettel, majd egy váratlan fordulattal karmikussá teszi a találkozásukat. Akik jártasak a koreai melodrámák világában, azok számára a cselekmény fordulatai nagyjából előre láthatóak lesznek, de ez nem zavaró, mert sikerült egy teljesen korszerű szövétnekbe helyezni őket. A főhősöket nagyon is reálisnak érezzük, akik a maguk módján küzdenek a sorsukkal, bár ezt más-más módon teszik. Jeonghwa (Han Hyo-joo), a lány úgy gondolja, hogy az ő hibája okozta a szülei halálát az autóbalesetben, és a látásának elvesztése a büntetése ezért. Mégis talpraesett, magáról gondoskodni képes fiatal nő, akinek sokféle egyéb képessége van a világ dolgainak érzékelésére. Kedves, csintalankodó életvidámságával teljesen elüt Cheolmintól (So Ji-sub), aki él, vagyis inkább csak létezik, mert életben lenni számára penitencia az elkövetett dolgaiért. Az árvaságban felnőtt, bokszolói képességeit egykor az alvilág szolgálatába állító, börtönviselt férfi magánakvaló, zárkózott, egyetlen kapcsolata az egyik áldozatához fűzi. A lány azonban nem azt látja, aminek a férfi gondolja és láttatja magát, hanem éppen a finom érzékelésén át a valódi lényét. Lassan indul az összecsiszolódásuk, ami nem is nélkülözi a zökkenőket, de mégis rájuk köszönt a boldogság. Song Il-gon nagyszerű megoldása, ahogy a lakásuk renoválásával fizikailag is érzékelteti az életüket addig borító sötétség száműzését. A lány kivirágzik, a fiú pedig életre kel, mivel végre van miért élnie. 




A krízis azonban megállíthatatlanul közeleg, és Cheolmin úgy érzi, a végzet sújtott le rá teljes erejével, amikor megtudja a lány balesetének okát. Mivel Jeonghwa látása csak záros határidőig menthető meg, nem marad más lehetőség a számára, mint ismét a tilosban járva megszerezni a műtéthez a pénzt, amit meg is tesz. Az alvilág azonban kijátssza őt, aminek következtében eltűnik a lány életéből, ahová fizikailag is képtelen, és talán mersze sem lenne visszatérni. Egészen extrém módon találkoznak újra, ám a lány sosem látta őt, és az adott körülmények között nem is ismeri fel. Ez a jelenet mesteri módon lett megírva, mert megrázó és felemelő módon keveredik benne a jószándék és a szégyen, a sejtés és a bizonyosság, a kín és a vigasz. Visszanyúlva Chaplin történetéhez, a fiú hiába menekül, a lány már látja őt a szemével és a szívével is, ezért megtalálja - és azt hiszem, a rendező itt a filmet egy szentimentalizmust elkerülő megoldással szerette volna lezárni, ám a választott megoldás rém esetlenre sikerült. Az azonban szép, hogy egy olcsó happy end helyébe a megváltás lépett.




Song Il-gon emlékezetes filmet alkotott, amelyben a jó ritmus mellett kiemelendő a képek, jelenetek ízlésessége, érzékenysége és kifejezőereje, legyen szó akár bensőségességről, vagy a bokszaréna ádáz küzdelmének brutális naturalizmusáról. A meccs alatt remekül játszik az élveteg fogadók képeinek és a hangosan drukkoló közönség zajos képeinek, valamint a ketrecben folyó harc néma koncentráltságának váltogatásával. Akik azonban valódi drámává teszik ezt a filmet, az a két főhőst játszó színész. Nekik köszönhető, hogy a klisék ellenére sem melodrámát, hanem az emberi kapcsolatok kimeríthetetlen lehetőségei közül látunk egy talán különös, de mégis megindító, önmagunkkal való szembenézésre, és a lelki társunkért való harcba szállásra is késztető történetet. Han Hyo-joo és So Ji-sub uralja a játékidőt, de a mellékszerepekben is kiváló alakításokkal találkozunk, közülük is kiemelkedik Oh Gwang-roké.




























Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése