우니 르콩트: 여행자
Kim Sae-ron tökéletes átéléssel és hiteles őszinteséggel vezet végig bennünket a kislány lélektani drámájának összes stációján. Ezernyi ézelmi árnyalata van a játékának, mellyel képes azt a hatalmas ívet bejátszani, ami a kezdeti dühös tiltakozástól, konok ellenszegüléstől végül eljuttatja a helyzete megértéséig és elfogadásáig. Jin-hee felnőtteket is megterhelő felismerések birtokában végül (akárcsak a valóságban a film rendezője) repülőre száll, hogy egy magányos utazást követően új francia szüleinél landoljon, akik reménykedő kíváncsisággal várják ismeretlen fogadott gyermeküket a reptéren. Borzongató belegondolni, hogy Jin-hee és a hozzá hasonló sorsú kisgyermekek már milyen komoly és súlyos élettapasztalatok birtokában érkeznek új életük küszöbére.
Mondhatnám, hogy minden jó, ha a vége jó - most még arra gondolva, hogy a
hétvége harmadik filmje végül meghozta a nagyszerű filmélményt.
Ounie Lecomte filmje lélegzetelállítóan szép alkotás, amelynek az a
különlegessége, hogy miközben nézzük, eszünkbe sem jut, hogy filmet nézünk.
A történet és a megvalósítás módja olyan elemi erővel vonz magába, hogy
szinte beszippant a mozivászon, és magunk is részesei leszünk a hétköznapi
természetességű, keresetlen egyszerűséggel, lassan hömpölygő
eseményeknek.
Lecomte saját élettapasztalatát dolgozta bele a filmbe, melynek elkészültén
nem más őrködött producerként, mint Lee Chang-dong. Mintha az ő költői
realizmusa ragyogna ebben a történetben is, és ha mindez még nem lenne elég
a minőség zálogaként, akkor a főszereplő személye garanciát nyújt erre. Ő
pedig nem más, mint Kim Sae-ron, aki a film forgatásakor éppen kilenc éves
volt, pontosan annyi, mint a főhős Jin-hee, akit életre keltett a
történetben.
A film koreai címe Utazás, amely arra a "kegyes" hazugságra utal, mellyel
Jin-hee-t vezeti félre az édesapja, eltitkolva a kislány elől, hogy a szép
ruha, az ajándékba vitt torta olyan utazást szolgál, mely csak egyirányú. Az
apa új házassága miatt Jin-hee feleslegessé vált, ezért apja beadja egy
egyházi fenntartású árvaházba, ahol az a cél, hogy a gyerekek az őket
adoptáló, főként külföldi családoknál találjanak új életre.
Kim Sae-ron tökéletes átéléssel és hiteles őszinteséggel vezet végig bennünket a kislány lélektani drámájának összes stációján. Ezernyi ézelmi árnyalata van a játékának, mellyel képes azt a hatalmas ívet bejátszani, ami a kezdeti dühös tiltakozástól, konok ellenszegüléstől végül eljuttatja a helyzete megértéséig és elfogadásáig. Jin-hee felnőtteket is megterhelő felismerések birtokában végül (akárcsak a valóságban a film rendezője) repülőre száll, hogy egy magányos utazást követően új francia szüleinél landoljon, akik reménykedő kíváncsisággal várják ismeretlen fogadott gyermeküket a reptéren. Borzongató belegondolni, hogy Jin-hee és a hozzá hasonló sorsú kisgyermekek már milyen komoly és súlyos élettapasztalatok birtokában érkeznek új életük küszöbére.
Az árvaház lakóinak rajza részletgazdag, és a film felvillantja néhányuk
sorsát is, mely hol a csalódást, hol a gyermeki remények beteljesülését
hozza magával. A gyermekek közötti kapcsolatok egyszerre a túlélés és az
újabb trauma forrásai, hiszen egymást segítve tudnak beilleszkedni az
alkalmi közösségbe, de mivel ez csak egy átmeneti szakasz mindannyiuk
életében, ezért az elválások újabb fájdalmakat jelentenek. Ugyancsak nagy
finomsággal érzékelteti a rendező a gondozó felnőttek részvételét ebben a
folyamatban, mely nem szeretetlen, hanem inkább tudatosan és bölcsen
visszafogott, és mégis, ennek ellenére megjelennek benne az érzelmi
kötődések.
Ounie Lecomte későbbi privát élettörténete érdekesen alakult. Új francia
családjában az édesapa miniszteri posztot töltött be, Lecomte
divattervezőként végzett, és számos filmes szerepet is játszott. Koreába
1991-ben tért vissza, hogy szerepeljen egy örökbeadott gyermek történetében,
aki keresi a gyökereit, de a film soha nem készült el, neki viszont a
valóságban sikerült felvennie a kapcsolatot a vér szerinti szüleivel. Később
egy forgatókönyvíró workshopon vett részt, melynek keretében végül 2006-ban
megírta az A Brand New Life forgatókönyvét.
A film számos elismerésben részesült, elnyerte a Legjobb Ázsiai Film díját a
22. Tokiói Nemzetközi Filmfesztiválon, valamint a zsűri díját 2009-ben az
amszterdami Cinekid Fesztiválon.
Készült a filmhez magyar felirat? - IGEN.
Hol tudom megnézni a filmet magyar felirattal?
VálaszTörlésEzt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.
VálaszTörlésElnézést kérek, hogy a segítő szándékú megjegyzést töröltem, de illegális forrásmegjelölést tartalmazott, aminek a blogban nincs helye.
Törlés