Eljött a vadászat ideje (Netflix)
* Az ismertető spoilereket tartalmaz! *
Nem nagyon tudtam, mit várhatok azután, hogy a Time to Hunt (Eljött a vadászat ideje)
felütésében két srác arról vitatkozott, belefogjanak-e használtruhák
árusításába. De attól a pillanattól kezdve, hogy megszólalt a főcím alatti
zene és autós utazásra indultunk, leesett állal követtem ennek a furcsa
filmnek a kibontakozását.
A történetét akár néhány szóban össze lehetne foglalni: négy fiú kirabol egy
játékbarlangot, majd menekül az őket üldözőbe vevő gyilkos alak elől. Szimpla
akciófilm - gondolhatnánk ezek alapján, de Yoon Sung-hyun
forgatókönyvíró-rendező valami egészen mást csinál.
Először is, kitalál egy elképesztő kulisszát, amibe a hőseit helyezi. A film kezdetén fogalmunk sincs, hogy hová kerültünk, mert minden ismerősnek tűnik, mégis egyfajta nagyon erős idegenséget érzünk. Elnéptelenedett utcákon lézengő alakokat látunk, valamint rendőrsorfalakkal szembenéző tüntetőket. Az embereket apokaliptikus világ veszi körül: egy olyan város, amely mintha még valamennyire funkcionálna, autók járnak az utcákon és villognak a fényreklámok, de minden már csak torz visszképe egy valamikori életnek. Mintha az egész várost felfalta volna egyik különösen veszélyes negyede: minden romokban áll, elhanyagolt és kifosztott, szemét és bűz uralkodik. Képtelenség, hogy a nyomor ábrázolásáról a 'stílusos' kifejezés jusson eszembe, mégis ez történt. Mert elképesztő stílusbravúr, amit filmes látványként kapunk: a ködös derengéseken át felsejlő felhőkarcoló-csontvázak, a kirabolt, üresen tátongó üzletek graffitizett portáljai, a málló vakolatok és rozsdás fémszerkezetek képei mozgó festményekké állnak össze, hol kékes derengésben, hol a szürke ég uralta nappali megvilágításban. A film domináns színei a kék és a vörös, járjunk bár az éjszakai utcákon vagy belső terekben.
Csak később áll össze a kép arról, hogy mi történt. Koreát államcsőd döntötte
nyomorba, sorban szűnnek meg a munkahelyek, mindenki abból él, amiből tud -
ügyeskedésből, bűnözésből. A városnak azonban van egy underground színtere is,
ahol megismerjük, hogy az emberek mivel töltik az idejüket: virulnak a
szórakozóhelyek és a játékbarlangok.
Az elképesztő látványvilág miatt szinte fel sem tűnt, hogy milyen lassú a film tempója. Rendkívül ráérősen rajzolódik ki a főszereplő fiúk karaktere, szokatlanul nagy hangsúlyt helyezve az érzelmi alapozásra. Hiába ismerjük meg a tényeket, nem bűnözőket látunk bennük. Sokkal inkább hétköznapi fiatalokat, akik menekülnének a nyomasztó valóságból, és álmodozásaikban szinte nevetségesen egyszerű dolgok után vágyakoznak: a napsütés melegét és a víz tisztaságát szeretnék megtapasztalni egy nyugodtabb élet keretei között. Családjukat pótolva pedig egymásba kapaszkodnak, mintha testvérek lennének.
Egy merész ötlettel rátalálnak a biztosnak tűnő pénzszerzés lehetőségére: a játékbarlangot kell kirabolni, hiszen az illegális hely üzemeltetői nem fogják rájuk küldeni a rendőrséget. Ügyesen meg is tervezik az akciót, amit sikerül is kivitelezni, ezért úgy tűnik, hogy simán leléphetnek az országból. A filmnek már egyharmadánál tartunk, amikor rá kell jönniük, hogy valaki a nyomukban jár. Ettől kezdve a látványvilág csodálatának élményét átveszi a thriller, mely a hajsza izgalmaiból fakad, és egyre inkább a fiúk vezetője és az őket pitbullként nem eresztő alak párharcává alakul. A történetnek az a külön érdekessége, hogy nézőként mi megtudjuk, hogy a fiúk mivel vonták magukra az alvilág haragját, míg számukra ez nem derül ki.
A fiúk nem gyilkosok. Bár komoly fegyverarzenált szereztek be a rabláshoz, azt eleinte képtelenek ölésre használni. Egyszerűen félnek, remeg az ujjuk a ravaszon, nem szeretnének mást, csak menekülni. Ráadásul a rablás kitervelőjét, Jun-seokot, aki miatt a többiek részt vettek az akcióban, rémálmok gyötrik a börtönélményei és a lelkiismeretfurdalás miatt, hogy veszélybe sodorta a barátait. A menekülés közben teljesen amatőröknek tűnnek, akik a rettegés miatt még ehhez képest is dilettáns hibákat vétenek. Sok nézőt nyilván kihoz a sodrából, hogy ennek következtében teljesen szabálytalan akciójeleneteket látunk, azonban mindez indokoltan következik a fiúk karakteréből.
Yoon Sung-hyun rendező |
Először is, kitalál egy elképesztő kulisszát, amibe a hőseit helyezi. A film kezdetén fogalmunk sincs, hogy hová kerültünk, mert minden ismerősnek tűnik, mégis egyfajta nagyon erős idegenséget érzünk. Elnéptelenedett utcákon lézengő alakokat látunk, valamint rendőrsorfalakkal szembenéző tüntetőket. Az embereket apokaliptikus világ veszi körül: egy olyan város, amely mintha még valamennyire funkcionálna, autók járnak az utcákon és villognak a fényreklámok, de minden már csak torz visszképe egy valamikori életnek. Mintha az egész várost felfalta volna egyik különösen veszélyes negyede: minden romokban áll, elhanyagolt és kifosztott, szemét és bűz uralkodik. Képtelenség, hogy a nyomor ábrázolásáról a 'stílusos' kifejezés jusson eszembe, mégis ez történt. Mert elképesztő stílusbravúr, amit filmes látványként kapunk: a ködös derengéseken át felsejlő felhőkarcoló-csontvázak, a kirabolt, üresen tátongó üzletek graffitizett portáljai, a málló vakolatok és rozsdás fémszerkezetek képei mozgó festményekké állnak össze, hol kékes derengésben, hol a szürke ég uralta nappali megvilágításban. A film domináns színei a kék és a vörös, járjunk bár az éjszakai utcákon vagy belső terekben.
Az elképesztő látványvilág miatt szinte fel sem tűnt, hogy milyen lassú a film tempója. Rendkívül ráérősen rajzolódik ki a főszereplő fiúk karaktere, szokatlanul nagy hangsúlyt helyezve az érzelmi alapozásra. Hiába ismerjük meg a tényeket, nem bűnözőket látunk bennük. Sokkal inkább hétköznapi fiatalokat, akik menekülnének a nyomasztó valóságból, és álmodozásaikban szinte nevetségesen egyszerű dolgok után vágyakoznak: a napsütés melegét és a víz tisztaságát szeretnék megtapasztalni egy nyugodtabb élet keretei között. Családjukat pótolva pedig egymásba kapaszkodnak, mintha testvérek lennének.
Egy merész ötlettel rátalálnak a biztosnak tűnő pénzszerzés lehetőségére: a játékbarlangot kell kirabolni, hiszen az illegális hely üzemeltetői nem fogják rájuk küldeni a rendőrséget. Ügyesen meg is tervezik az akciót, amit sikerül is kivitelezni, ezért úgy tűnik, hogy simán leléphetnek az országból. A filmnek már egyharmadánál tartunk, amikor rá kell jönniük, hogy valaki a nyomukban jár. Ettől kezdve a látványvilág csodálatának élményét átveszi a thriller, mely a hajsza izgalmaiból fakad, és egyre inkább a fiúk vezetője és az őket pitbullként nem eresztő alak párharcává alakul. A történetnek az a külön érdekessége, hogy nézőként mi megtudjuk, hogy a fiúk mivel vonták magukra az alvilág haragját, míg számukra ez nem derül ki.
A fiúk nem gyilkosok. Bár komoly fegyverarzenált szereztek be a rabláshoz, azt eleinte képtelenek ölésre használni. Egyszerűen félnek, remeg az ujjuk a ravaszon, nem szeretnének mást, csak menekülni. Ráadásul a rablás kitervelőjét, Jun-seokot, aki miatt a többiek részt vettek az akcióban, rémálmok gyötrik a börtönélményei és a lelkiismeretfurdalás miatt, hogy veszélybe sodorta a barátait. A menekülés közben teljesen amatőröknek tűnnek, akik a rettegés miatt még ehhez képest is dilettáns hibákat vétenek. Sok nézőt nyilván kihoz a sodrából, hogy ennek következtében teljesen szabálytalan akciójeleneteket látunk, azonban mindez indokoltan következik a fiúk karakteréből.
Úgy tűnik, hogy a sarkukban járó hidegvérű alak egy magányos farkas, azonban távolról sincs így. Kiderül, hogy bár nincs társa, a hátországát a rendőrség képezi. Az akcióra a megbízatást viszont az alvilág adta, amely
rávilágít a rendőri szervezet korrumpáltságára is. A Han nevű fickó ráadásul erősen
pszichopata, betegesen élvezi a célpontok utáni hajtóvadászatot. Trófeaként
pedig levágott füleket gyűjt.
Az üldözési-menekülési folyamatban két nagy összecsapást láthatunk, melyek
mindegyike kellőképpen megemeli az adrenalinszintünket. A kórház és az
elhagyatott kikötői épület belső terei kiváló helyszínt nyújtanak a
macska-egér játékhoz. Jun-seoknak a sokkoló események hatására választania
kell: vagy áldozattá válik, vagy fel kell vennie a harcot az ellenféllel.
Végső kétségbeesésében az utóbbit teszi, de majdnem rajtaveszt, menekülését
csak a váratlanul közbeavatkozó fegyvereseknek köszönheti.
Az álmodott új világba Jun-seok egyedül érkezik, ahol nem tud szabadulni
társai emlékétől, akik vagy veszteséglistára kerültek, vagy nem tudni a
sorsukról. Amikor hírül veszi, hogy Han életben van, a nyomasztó
felelősségérzet arra sarkallja, hogy visszatérjen és szembenézzen a velük
véres játékot űző idegennel - ezzel a film alkotói nyitva hagyták egy
folytatás készítésének a lehetőségét.
A főszereplő négyes mindegyik tagja egyéni karakter, egyedül a vagányságukon
eluralkodó félelem a közös jellemzőjük. Rövidebb filmes jelenlét jut a
Sang-soo-t játszó Park Sung-minnek, aki talán a legfelnőttesebb a fiúk
közül. A legártatlanabb viszont Ki-hoon, a családjáért is aggódó, jóravaló
és jóképű srác, akinek szerepében a koreai-kanadai színészt, Choi Woo-shiket
látjuk. Jang-ho nagyszívű és önfeláldozó, akinek nem éppen akciófilmes
karakterét Ahn Jae-hong remek alakításának köszönhetjük.
A filmet viszont Lee Je-hoon uralja, aki karizmatikus színész. Az ő
Jun-seokja egyszerre determinált, vagány és cselekvőképes, irányítani tudó
figura, akinek kiélesedett érzékei megérzik a veszélyt. Számomra emlékezetes
marad a történet eleji alakítása, amikor a mély csalódást átéli a többiektől
megtudva, hogy már nincs semmijük. Alig rezdülő arca mögött láthatjuk, hogy akkor kissé belehal vágyai szertefoszlásába, mégsem tud a barátainak szemrehányást
tenni. Érezhetően hordoz magába temetett történeteket is, melyek túlzottan érzékennyé teszik. Nemhogy hidegvérű, de még csak nem is kiegyensúlyozott
lelkületű figura, akinek érését a menekülési vágy - bátorsággyűjtés a harc
felvételére - tudatos szembeszállás stációin át Lee meggyőzően tudja
érzékeltetni.
Han szerepében Park Hae-soo-nak meglehetősen egydimenziós karaktert kellett
érdekessé tennie, amit a figura titokzatosságát hangsúlyozó filmes ábrázolás
segítségével sikerült is kiviteleznie. Han kemény és kifejezéstelen arcát
ritkán láthatjuk, alakja többnyire homályba vész, a sziluettje viszont
belénk ég.
Emlékezetes karakterként tűnt még fel a fegyverkereskedő alakjában Jo
Sung-ha, ezúttal meglehetősen érdekes külső megjelenéssel. De még a film
lendületéből is kizökkentem, amikor a történetből való gyors kiírása okán
felötlött bennem a kérdés, hogy miként vállalhatott el egy ilyen fikarcnyi
szerepet? De a továbbiak jól megvicceltek...
A disztópia hangulatát nagy erővel aláfestő filmzene teljes kompozícióját
és előadását a Primary művésznevű Choi Dong-hoonnak köszönhetjük.
A Time to Hunt nem fogja kielégíteni a szokványos akciókrimik kliséire vágyókat. De be kell vallanom, hogy Yoon rendező filmje nagyon mély hatást gyakorolt rám. Pontosan azt képviseli, amit a koreai filmekben legnagyobbra tartok: a bátorságot a hagyományok nem öncélú felrúgására, hanem annak érdekében, hogy egyéni látásmóddal átitatva, új kontextusokat teremtve álljanak szolgálatába fontos gondolatok kifejezésének. Mert a Time to Huntnak arról is van mondandója, hogy mi marad, ha kapitalista jelenünk összeomlik. Szex, drog, rock'n'roll? Majdnem. Reménytelenség, drog és fegyverek.
Kevés filmnek várom a folytatását, de ennek igen.
Nagyszerű ismertető, Köszönöm. Szeretem az ázsiai filmeket, koreai különösen. Imádom ahogy beszélnek, lenyűgöző.
VálaszTörlés