2021. július 12., hétfő

[Filmekről] Lee Jeong-beom: JO PIL-HO: THE DAWNING RAGE (2019)

이정범: 악질경찰


* Az ismertető spoilereket tartalmaz! *






Kilenc évvel ezelőtt Lee Jeong-beom író-rendező The Man from Nowhere (Ajeossi, magyar címen: Bácsi) című filmje tarolt a mozikban, sikere bejárta a világot. Mostani filmje, a Jo Pil-ho: The Dawning Rage (Az ébredő düh) hasonló alapsémát követ: a rosszfiú találkozik egy gyereklánnyal, akivel kegyetlen dolgok történnek, melyek megindítják és bosszúra sarkallják. Azonban a két film között nagy a különbség, még az első egy koherens alkotás, most tárgyalt filmünk több sebből vérzik.


Lee Jeong-beom rendező



Elsősorban abban, hogy a története és karakterei számos klisét tartalmaznak. Kezdve mindjárt a főhőssel, aki a bűnözőknél is rosszabb zsaru tipikus filmes figuráinak egyike, nem véletlenül a film koreai címe 'a rossz zsaru'. Jo Pil-ho (Lee Sun-kyun) eléggé átlátszó karakter, nem tűnik többnek, mint ami: egy korrupt, kisstílű nyomozó, aki kenőpénzekért elsimítja a pitiáner bűnözők ügyeit, egyéni boldogulásának finanszírozásához pedig egy tolvaj fickóval szövetkezve bankautomatákat rabolnak ki. Még az sem teszi igazán különlegessé, hogy a belső elhárítás szemmel tartja, mert a rendőrségen belüli korrupció miatt nem fenyegeti igazán nagy veszély. A karakter kezdetben csupa külsőségből építkezik, mocskos a szája és folyton eljár a keze.

A bonyodalom akkor következik be, amikor tudtukon kívül ugyanott és ugyanakkor hajtják végre akciójukat, mint a hatalmas Taesung Csoport, akik éppen a cégbirodalmat terhelő iratanyagokat őrző épületet röpítik levegőbe. A helyszínen sebesülten talált Jo Pil-hóra ezután a rendőrség és a cég gengszterei is rászállnak, mert rajta keresztül vezet az út a Taesung elleni egyetlen bizonyítékhoz.

Ekkor lép a történetbe Mi-na (Jeon So-nee), egy középiskolás korú lány a barátnőjével együtt. Mi-na leginkább egy vadóc utcagyerekre hasonlít, de a szokásos üldözősdik közben Jo Pil-ho belelát a lányok életébe, érzéseibe. Persze nem az a meghatódós fajta, de egymásra vannak utalva, és emiatt segítik is egymást. A barátnőt a nyomozó felesége veszi gondjaiba, Mi-nát azonban felőrlik életének veszteségei és a depresszív beállítottságú lány Jo Pil-ho szeme láttára véget vet az életének.

A nyomozó ekkor már szembesül azzal, hogy a lány vesztét és az ő fenyegetettségét is egy sokkal nagyobb és gátlástalanabb erő okozta, mint amivel a saját, szűkösebb világában valaha is találkozott. A történetben addig még csak a verőlegényekkel, köztük az arcot is kapó Kwon Tae-joo-val (Park Hae-joon) került összetűzésekbe, de eljött a pillanat, amikor a főgonosznak számító Taesung elnökével is szembesült. Az a szenvtelenség, amellyel Jung Yi-Hyang (Song Young-chang) pénzben méricskéli az emberi életek értékét, mélyen felháborítja a nyomozót. Egyéni akcióba kezd, melynek során leszámol mindkét alakkal.

A film erőssége Lee Sun-kyun alakítása, aki viszi a vállán a történetet. Jól hozza a nem sokat problémázó Jo Pil-ho figuráját, és pontosan azzal a tétova zavartsággal mutatja meg érzelmi megindultságait Mi-nával kapcsolatban, ahogyan az tőle elvárható. Zsaru létére nem egy rettenthetetlen akcióhős, sokat bénázik az erősebb ellenféllel szemben. Szerencsétlenségére a végső nagy leszámolás jelenetei annyira el vannak túlozva, hogy azok már szinte a hősiesség ellentétébe fordulva inkább nevetségesen hatnak. De ennél sokkal nagyobb baj, hogy valami hiányzik a nyomozó karakteréből, ami miatt nem tudunk azonosulni vele, ezért a film végén is csak nézünk rá, mint a moziban, de nem rendülünk meg.

Ezért azonban nemcsak a nyomozó karaktere a hibás. Nem lehet úgy hőssé válni, hogy nincs valódi ellenfél. Kwon nem az, hiszen ő csak egy verőlegény, abból is az egyik klisés fajtának, a nyalka öltönybe bújtatott, jól képzett, kegyetlen harcművészek egyikének lett megírva. Azonban Park Hae-joon nem tudja ezt a karaktert maradéktalanul életre kelteni, minden erős ütése ellenére van benne valami puhányság, ami nem teszi hitelessé. De még nála is sokkal nagyobb gond van a Taesung elnökével, aki csak egy fogatlan oroszlán. Eddig még nem is találkoztam olyan erőtlen főgonosszal, mint amit Song Young-chang játszott, aki teljesen hétköznapi értelemben volt inkább gusztustalan, mint a hatalmával fenyegetést ébresztő sötét alak.




A film legelevenebb szereplője a Mi-nát játszó Jeon So-nee, akinek sokféle oldaláról volt lehetősége megmutatni karaktere jól megírt személyiségét. Nem véletlen, hogy Lee Sun-kyun is a vele közös jelenetekben hozza a legjobb formáját, és remélhetőleg ezekre fogunk emlékezni ebből a filmből, nem a béna befejezésre.

Bár az még mindig jobb annál az erkölcsi ficamnál, amit a film elkövet. Teljesen indokoltnak vélem a koreai nézőközönség felháborodását, amikor azzal szembesültek, hogy a forgatókönyvben Mi-na régi barátnőjét a Sewol-katasztrófa áldozataként szerepeltették. Ráadásul a film végén felidézték az osztálytermek látványát, melyekben virágok borították a halott diákok padjait. Ne feledjük, hogy ez egy akció-krimiben történt, ami nem több, mint egy kereskedelmi film. Még az sem elég indok, hogy a film végén az elnök éppen hatalmas diákközönség előtt szónokol, akiknek alapítványi támogatást nyújt a Taesung Csoport. Nyilván nem is tilos ilyen módon aktualizálni egy történetet, de az ember jóérzése mégis tiltakozik ellene, még ha a rendező állítása szerint a bemutató előtt ki is kérték az áldozatok hozzátartozóinak véleményét.

A fenti hibák mellett a filmnek vannak erényei is, melyek miatt nem teljes időkidobás a megtekintése. Annyira semmiképpen sem rossz, mint amekkora bukás volt a koreai nézettsége. Jó a tempója, látványosak az akciói, a zenéje is kellően alátámasztja a feszültségeket. De így is csak erős közepes, tehát ha nem vagyunk időmilliomosok, akkor a rendező munkái közül inkább döntsünk a nagyszerű Ajeossi mellett.
























Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése