2021. július 11., vasárnap

[Filmekről] Jang Hang-jun: FORGOTTEN (2017)

장항준: 기억의 밤






Mi lehet annál izgalmasabb, mint ha az embernek saját elméje rejtett tartalmai után kell kutakodnia? És mi a helyzet akkor, ha nem lehetünk meggyőződve arról, hogy elménk nem játszik-e csalóka, illuzórikus játékot velünk? A filmes izgalmak királya a lélektani thriller, amelyben soha, semmiben sem lehetünk biztosak. Elveszítjük a kapaszkodóinkat, és nem tudjuk, hogy a valóság útvesztőiben, vagy téveszméink labirintusában járunk-e.

A Forgotten (Elfeledve, koreai címén Emlékek éjszakája) című film éppen erre a bizonytalan mezsgyére vezeti főhősét, és rajta keresztül a nézőket is. Jang Hang-jun mesteri forgatókönyvet írt, melyből ahhoz méltó filmet rendezett. Nincs nagyobb bűn, mint lelőni egy ilyen film "poénjait", ezért megpróbálok rébuszokban írni arról, hogy mire számíthatnak az érdeklődők. 


Jang Hang-jun rendező



A film játékidejének majdnem pontosan a felénél következik be egy sokkoló erejű fordulat. A főhőssel együtt tükörbe tekintve pillantjuk meg a hihetetlen valóságot, és ez a jelenet két részre osztja a történéseket. Az első szakaszban egy családot látunk, melyben a fiatalabbik fiú, Jin-seok pszichés gondokkal küzd. A családtagok szerető gondoskodással tekintenek rá, legalábbis úgy tűnik, míg egy váratlan esemény fel nem ébreszti a fiúban a gyanút, hogy valami nincs rendben. Nyomába ered bátyjának, aminek eredményeképpen nemcsak Yoo-seokról, hanem a család többi tagjáról is kiderül a fiú világát felforgató igazság. A fordulópontot követően megismerjük annak indokait, hogy milyen cél elérése érdekében tévesztették meg Jin-seokot. De nem jutottak eredményre, mert Jin-seok memóriája nem tartalmaz semmit azokkal a dolgokkal kapcsolatban, amellyel vádolják, hiába avatják bele részletesen a vele történtekbe. A fiú meg van győződve az ártatlanságáról, ezért menekülni kezd. Egy véletlen baleset következtében azonban visszatér a memóriája, és végre megtudjuk, hogy mi is történt valójában. Az igazság pillanata teljesíti be Jin-seok és Yoo-seok sorsát is. 





Eközben mindent megkapunk a filmben, amit egy thrillertől várhatunk. Sejtelmes hangokat, misztikus színhelyet, véres borzongást és ördögi konspirációkat. A kulcsmozzanatokba nemcsak a lélek téveszméi játszanak bele, hanem egy szakmai közreműködő is segíti a megtévesztést. A Forgotten olyan pszichothriller, melyben egy pszichológus aktív beavatkozásával is találkozunk. Egyes jeleneteket többször is látunk, melyek az ismétlésekben új értelmet nyernek. 

A főszerepben Kang Ha-neul hibátlanul játszik, és erősen el kell gondolkodnunk, hogy nem két színészt láttunk-e Jin-seok karakterének kétféle megjelenési formájában. De nem, mindvégig Kang idézi elő a megtévesztő illúziót, amelyben nagy szerepe van a kiváló smink- és maszkmesternek is. Kang Ha-neul a fizikai átalakulás mellett a karakter mindenféle lelkiállapotát kiváló átéléssel tudja megmutatni, a kedves, békés arctól kezdve a feldúlton át egészen a pszichotikus tünetekig.









Nem ekkora eltérésekkel, de a Yoo-seokot játszó Kim Mu-yeol is különböző alakokban tűnik elénk. Egyik megjelenésében a mozgásával is kiválóan játszik. Az ő karakterének árnyalatai a jóságostól a bosszúállóig terjednek, de még a legártatlanabb megjelenésében is érezhető valamiféle fenyegető árnyalat. 







A rendező mértéktartóan, de hatásosan alkalmazza a feszültségkeltés filmes eszközeit, a kinagyított részleteket, az éles kontrasztú kiemeléseket, vagy éppen a sejtelmes homályokat. Különleges képi kompozíciókat kapunk a hideg és meleg színek, furcsa látószögek kombinálásával. 





Bár a lélektani thrillerek nem igényelnek időbeli konkretizálást, Jang Hang-jun mégis lehorgonyozza a történések kiváltó okát a koreai történelem közelmúltjába. Az 1987-es gazdasági válság következményei kényszerítik a főhőst rossz útra, és ugyancsak ezek elől keresi a menekülés lehetőségét a felbujtó. Bár ez a motívum senki számára nem adhat felmentést, az események drámaiságát még elevenen a közös emlékezetben őrző nézők számára mindenképpen erősebb kötődéssel járhat a megidézett emberi tragédiákhoz.





















Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése