Mi lehet annál izgalmasabb, mint ha az embernek saját elméje rejtett
    tartalmai után kell kutakodnia? És mi a helyzet akkor, ha nem lehetünk
    meggyőződve arról, hogy elménk nem játszik-e csalóka, illuzórikus játékot
    velünk? A filmes izgalmak királya a lélektani thriller, amelyben soha,
    semmiben sem lehetünk biztosak. Elveszítjük a kapaszkodóinkat, és nem
    tudjuk, hogy a valóság útvesztőiben, vagy téveszméink labirintusában
    járunk-e.
  
  
    A Forgotten (Elfeledve, koreai címén Emlékek éjszakája) című film éppen erre
    a bizonytalan mezsgyére vezeti főhősét, és rajta keresztül a nézőket is.
    Jang Hang-jun mesteri forgatókönyvet írt, melyből ahhoz méltó filmet
    rendezett. Nincs nagyobb bűn, mint lelőni egy ilyen film "poénjait", ezért
    megpróbálok rébuszokban írni arról, hogy mire számíthatnak az
    érdeklődők. 
  
  ![]()  | 
| Jang Hang-jun rendező | 
    A film játékidejének majdnem pontosan a felénél következik be egy sokkoló
    erejű fordulat. A főhőssel együtt tükörbe tekintve pillantjuk meg a
    hihetetlen valóságot, és ez a jelenet két részre osztja a történéseket. Az
    első szakaszban egy családot látunk, melyben a fiatalabbik fiú, Jin-seok
    pszichés gondokkal küzd. A családtagok szerető gondoskodással tekintenek rá,
    legalábbis úgy tűnik, míg egy váratlan esemény fel nem ébreszti a fiúban a
    gyanút, hogy valami nincs rendben. Nyomába ered bátyjának, aminek
    eredményeképpen nemcsak Yoo-seokról, hanem a család többi tagjáról is
    kiderül a fiú világát felforgató igazság. A fordulópontot követően
    megismerjük annak indokait, hogy milyen cél elérése érdekében tévesztették
    meg Jin-seokot. De nem jutottak eredményre, mert Jin-seok memóriája nem
    tartalmaz semmit azokkal a dolgokkal kapcsolatban, amellyel vádolják, hiába
    avatják bele részletesen a vele történtekbe. A fiú meg van győződve az
    ártatlanságáról, ezért menekülni kezd. Egy véletlen baleset következtében
    azonban visszatér a memóriája, és végre megtudjuk, hogy mi is történt
    valójában. Az igazság pillanata teljesíti be Jin-seok és Yoo-seok sorsát
    is. 
  
  
    Eközben mindent megkapunk a filmben, amit egy thrillertől várhatunk.
    Sejtelmes hangokat, misztikus színhelyet, véres borzongást és ördögi
    konspirációkat. A kulcsmozzanatokba nemcsak a lélek téveszméi játszanak
    bele, hanem egy szakmai közreműködő is segíti a megtévesztést. A Forgotten
    olyan pszichothriller, melyben egy pszichológus aktív beavatkozásával is
    találkozunk. Egyes jeleneteket többször is látunk, melyek az ismétlésekben
    új értelmet nyernek. 
  
  
    A főszerepben Kang Ha-neul hibátlanul játszik, és erősen el kell
    gondolkodnunk, hogy nem két színészt láttunk-e Jin-seok karakterének kétféle
    megjelenési formájában. De nem, mindvégig Kang idézi elő a megtévesztő
    illúziót, amelyben nagy szerepe van a kiváló smink- és maszkmesternek is.
    Kang Ha-neul a fizikai átalakulás mellett a karakter mindenféle
    lelkiállapotát kiváló átéléssel tudja megmutatni, a kedves, békés arctól kezdve a
    feldúlton át egészen a pszichotikus tünetekig.
  
  
    Nem ekkora eltérésekkel, de a Yoo-seokot játszó Kim Mu-yeol is
    különböző alakokban tűnik elénk. Egyik megjelenésében a mozgásával is
    kiválóan játszik. Az ő karakterének árnyalatai a jóságostól a bosszúállóig
    terjednek, de még a legártatlanabb megjelenésében is érezhető valamiféle
    fenyegető árnyalat. 
  
  
    A rendező mértéktartóan, de hatásosan alkalmazza a feszültségkeltés filmes
    eszközeit, a kinagyított részleteket, az éles kontrasztú kiemeléseket, vagy
    éppen a sejtelmes homályokat. Különleges képi kompozíciókat kapunk a hideg
    és meleg színek, furcsa látószögek kombinálásával. 
  
  
    Bár a lélektani thrillerek nem igényelnek időbeli konkretizálást, Jang
    Hang-jun mégis lehorgonyozza a történések kiváltó okát a koreai történelem
    közelmúltjába. Az 1987-es gazdasági válság következményei kényszerítik a
    főhőst rossz útra, és ugyancsak ezek elől keresi a menekülés lehetőségét a
    felbujtó. Bár ez a motívum senki számára nem adhat felmentést, az események
    drámaiságát még elevenen a közös emlékezetben őrző nézők számára
    mindenképpen erősebb kötődéssel járhat a megidézett emberi tragédiákhoz.
    












Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése