2021. június 27., vasárnap

[Tévédrámákról] SOUL MECHANIC / FIX YOU (2020)

영혼수선공

 
KBS, 2020, 16 rész
Műfaj: orvosi dráma
Írta: Lee Hyang-hee (이향희)
Rendezte: Yoo Hyeon-gi (유현기)
Adatok részletesebben: Wikipedia / HanCinema




Ha tetszésindexet rendelnék az ismertetőimhez, akkor a Soul Mechanic (Lélekjavító) lenne az a sorozat, amely a vállalása, és nem feltétlenül a teljesítménye alapján érdemelné ki a maximumot. Pedig egyedülálló alkotás, amely annak ellenére, hogy súlyos kérdésekkel foglalkozik, nagyon könnyen nézhető. Megható és szép történet, amely tele van fontos információkkal és megfontolandó gondolatokkal.

A dráma megnézése után mégis ezek voltak az első benyomásaim:
- talán a legfontosabb sorozat, amit láttam
- rendkívül ügyes társadalmi célú felhívás egy dráma köntösébe bújtatva
- nem tagad el semmit, de nem is rajzol teljes képet
- bár nem hazudik semmiről, mégis elég hamis idillbe ringat.

Biztos vagyok benne, hogy a dráma megértéséhez most különösen fontos néhány tényt felidézni, melyek többsége általánosan is ismert. Mindenki tudja, hogy az OECD országok 2017-es rangsorában Dél-Korea az első helyen állt az öngyilkosságok és a mentális betegségek miatt kórházi kezelésben részesülők arányának tekintetében. Bár a mentális betegek ellátására államilag finanszírozott intézményrendszer működik, a rendszer maga számos belső problémával küzd. Egyrészt az egészségügy összfinanszírozásának mindössze 3 %-át fordítják erre a célra, ami leginkább a fekvőbeteg-ellátásra megy, miközben a betegek többsége járóbeteg-ellátásban részesül. Annak ellenére, hogy magasan képzett szakemberekből és gyógyszerekből nincs hiány, mégis alacsony az ellátásokat igénybe vevők száma.

Ennek oka pedig a stigmatizáció, a betegek társadalom általi megbélyegzése, mely a konfucianizmus egyik legbigottabb öröksége. A mentális betegségben szenvedők gyengének bizonyulnak, elbuknak az önfegyelem és a saját akarat tekintetében, és így egyénként szégyenfoltot jelentenek az egész családjuk megítélése tekintetében. A család arcának megőrzése pedig mindenek felett álló szempont, ez magyarázza, hogy a rászorulóknak csak mintegy 7 %-a fordul segítségért az ellátórendszerhez. Ők is igyekeznek titokban tartani ezt, mindent megtéve azért, hogy ne maradjon nyomuk az egészségbiztosítási nyilvántartásokban. Van még jónéhány további elbátortalanító szempont is, ilyen a betegjogok helyzete vagy a munkahelyeken történő megkülönböztetés, melyek ugyan törvényileg szintén rendezettek, de a végrehajtás számos kívánnivalót hagy maga után. [forrás]

Talán ennyi is elég annak alátámasztására, hogy miért olyan fontos a dráma témája. Nem is kérdés, hogy a sorozat készítői felelősséggel álltak a feladathoz, és a szereplők terén is igyekeztek nagyágyúkat bevetni. Elsősorban Shin Ha-kyunt és Jung So-mint, akik biztosítékot jelentenek a közönségfigyelemre. Mindketten nagyszerűek, egyenként is pazarul bánnak a karakterük érzelmi árnyalataival, még humorával is, ami Shin Ha-kyun esetében egészen egyedi ízű, és nagyon erős a kettejük közti kémia.




Kórházdrámát látunk, melynek helyszíne egy mentális betegekkel foglalkozó klinika. Az elhivatott orvoscsapat tagjai között ismerjük meg Lee Shi-joon doktort, aki nem fél szemléleti újításokkal élni, és azokat a gyakorlatban is bevetni a betegek érdekében, még ha szembe is kell mennie a kórházi szabályzattal. Ezáltal ő a "lelke" a gyógyító munkának, ám a kórház bővítés előtt áll, és ez belső pozícióharcokkal is jár.

A történet vezérszála Lee doktor és egy látókörébe kerülő musical-színésznő között bonyolódik. Itt már melodrámai kellékek is színre kerülnek, mivel mindketten küzdenek múltjuk terheivel. Lee doktornak egyszerre kell szembenéznie apa-komplexusával, amit az egykori mesteri sebész apa egyre súlyosbodó demenciája nehezít, valamint első betegének elvesztése miatti bűntudatával, aki egy borderline személyiségzavarban szenvedő nő volt. Ez a betegség rímel az először csak a dühkitöréseivel figyelmet felkeltő Han Woo-joo későbbi diagnózisára. A dráma kettejükre elsősorban az egymást gyógyító két sérült személyiség kliséjét használja, ám ezen keresztül igyekszik elég pontos képet rajzolni elsősorban a lány betegségének különböző fázisairól is. Néhány fordulat után orvos-páciens viszonyban találjuk őket, akikben lassan egymás iránt is ébrednek érzések. Minden bizonnyal ez az egyik legsérülékenyebb pontja a történet hitelességének, mert szakmailag valószínűleg nem megengedett az orvos számára a vele szerelmi kapcsolatban álló személy kezelése. Bár ezt a történet is megkérdőjelezi, mégis megengedő a helyzettel.

Kettejük kapcsolatának kibontakozásába épülnek be az egyes epizódok mikrotörténetei, melyek tablószerűen mutatják be a mentális betegségek sokféleségét. Ezekben a történetekben a főszereplők különböző életkorúak és foglalkozásúak. Csak néhányat kiemelve: látunk diákot, aki a vizsgaterhek miatt drogokhoz fordul, leleményes alkoholistát, akivel szemben nem lehet eléggé résen lenni, valamint többféle, különösen veszélyeztetett szakmából érkezőket (tűzoltókat, metróvezetőket), és nem marad ki a sorból az egészségügy sem a kórházi ápolók gondjainak bemutatásával, sőt, feltűnik még egy miniszter is. Valóban izgalmas az, ahogyan kirajzolódik előttünk a betegségek keletkezésének háttere, valamint a terápiák, melyek a gyógyuláshoz vezethetnek. Családi diszfunkciók, családon belüli erőszak, gyászmunka - ezek mind terítékre kerülnek. Látjuk a rettenetet, amiben ezek az emberek élnek, és látjuk az erőfeszítéseket is, melyeket a gyógyítók tesznek. Még a legkülönbözőbb terápiákról is átfogó képet kapunk. Pontosan érezhető, hogy minden ilyen kis története a drámának valójában egy-egy felkiáltójel rengeteg néző számára, akik magukra, vagy a problémáikra ismerhetnek, és a sorozaton keresztül kaphatnak eligazítást, bátorítást és segítséget ahhoz, hogy merre és hogyan induljanak a megoldás felé vezető úton.

Akkor mégis miben fest hamis képet a dráma? Talán abban, hogy a cél elérése érdekében illúziókat kelt. Bár két eset érzékelteti, hogy áldozatokat is szednek a mentális betegségek, a terápiák simán működnek, gyógyulást hoznak minden esetben. Néhány példát említve a hamis elemekre: minél előrehaladottabb Lee doktor apjának demenciája, annál egyértelműbb és belátóbb üzeneteket küld a fiának, amellyel átrajzolja kettejük viszonyát. A doktor megbocsátása érthetőbb, de - édes istenem! - még ebbe a helyzetbe is bele tudtak gyömöszölni egy vidámparki karusszel-jelenetet (amitől engem személyesen kiver a víz). Az édesanya milyen felhőtlen kapcsolatra utaló levelet hagy maga után a lányának, akivel még a minimum kétes megítélésre okot adó nevelőanya is könnyfakasztó megértésre jut. A téveszméje által közveszélyesnek is nevezhető fickóból valóban a rend büszke őre lesz, simán, gond nélkül, mindenki által elfogadottan. Az agresszív alkoholista nő is végül lelkesen énekel a kórusban. A miniszter pedig milyen rendes ember, mennyire a lelkére veszi a dolgozók gondját! Még az aljas kis törtető gennyládát, a kórház aligazgatóját is mindenki keblére öleli a záró italozás során. A jók mind révbe érnek, a kevésbé jók megjavulnak, mindenki megnyugvásra lel.

Azonban a legnagyobb csúsztatást éppen a főszereplő lány gyógyulási folyamatának bemutatásában érzem. Különösen a történet elején még igyekeznek érzékeltetni a borderline személyiségzavar ingatag, folyton változó, szélsőséges arcait. Jung So-min mindent elkövet, hogy ezeket hihetően láttassa. Bájos személyisége nagyon jól passzol a túlpörgött vidámság állapotaihoz, és a megingásai, belső elbizonytalanodásai is hitelesek. Még az is helyénvaló, hogy akkor lép a gyógyulás útjára, amikor elfogadja a saját betegségét, és vállalkozik arra, hogy felvegye a harcot ellene. Azonban innentől kezdve kimaradnak a személyiségzavarra jellemző hullámzás valós fázisai, azok a poklok, amelyeket mind az érintett, mind a környezetében élők megjárnak, különösen, hogy nem mindegyikük pszichiáter. Itt mintha csak a csúcspontokon lépkednénk előre, ami miatt a gyógyulás folyamata lineárisnak tűnik, szinte magától működő, töretlen folyamatnak. Ez pedig minden, csak nem a borderline jellemzője.

Mégis megbocsátóan tudok tekinteni ezekre a talán szándékosan bevállalt torzításokra. Sokkal fontosabb maga a tény, hogy ez a dráma megszületett, és reményt ad a nyomában is bekövetkező változásokra. Az idő pedig majd meghozza az ennél mélyebb ábrázolások lehetőségét. Mivel most éppen 2021-et írunk, már itt is van a Navillera. 




















Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése