루갈
OCN,
2020, 16 rész
Műfaj: akció, science-fiction
Írta: Do Hyun, Rel.mae azonos című
webtoonja alapján
Rendezte: Kang Cheol-woo, Lee Jung-soo
Részletes adatok: Wikipédia, HanCinema
Nem hiszem, hogy lenne olyan néző, akit a Rugal lendülete ne ragadna azonnal
magával. Nagyjából húsz perc után kerül szembe egymással két fickó, egyikükről
addigra már megtudtuk, hogy nehezen kordában tartható elit rendőr, amolyan
bajkeverő, de a tökös fajtából. Legcsinosabb egyenruhájában be is megy az
oroszlánbarlangba, ahol pofátlankodik kicsit egy képviselőnek készülő,
láthatóan nagyhatalmú fickóval. Majd váratlanul felbukkan egy erős ellenfél,
aki minden teketóriázás nélkül földhöz vágja vagány hősünket.
Nem
a filmi időrendben, de addigra már kirajzolódott az induló játéktér:
Az
első képkockák idilli szerelmespárjának esküvői édelgése valójában egy
videófelvétel, melyet egy véres gyilkosság helyszínén láthatunk a tévé
képernyőjén, az áldozat pedig a boldog pár. Majd a hírek arról szólnak, hogy
egy rendőr megölte a feleségét, és az önvád súlya alatt megroppanva kioltotta
a saját szeme világát. A lábadozó, látását vesztett férfi azonban ragaszkodik
ahhoz, hogy egy Argos nevű szervezet támadta meg őket. Mivel nem hisznek neki,
előtör belőle a kérdés: Holtan őrült vagyok, élve pedig gyilkos? Egy
flashbackben pedig azt láthatjuk, hogy álarcos támadók elrabolják egy éppen
zajló per koronatanúit, akiket a rendőrünket is leiskolázó férfi hidegvérrel,
sőt kéjelegve kivégez. A tanúk nélküli tárgyalás során így felmentik a
vádlottat, aki az Argos nevű hatalmas koreai cégbirodalom vezetője. Hozzá
rontott be rendőrünk.
Fel kell hogy tűnjön egy érdekes
összefüggés, mely jelképes magyarázatot is adhat arra, hogy miért vakították
meg olyan bizarr módon a fiatal rendőrt. Az Argos egy százszemű görög
mitológiai hős neve, jelentése "mindentlátó" - ő az, akitől magyarul is árgus
szemekkel tudunk figyelni, és halála után a pávatollak őrzik a szemeit. A rendőr által gyanúsított cég neve szintén Argos,
aki szerint az ellenük folytatott nyomozói munkájának büntetéseként vették el
a szeme világát.
Hogy a továbbiakban mégsem egy százszemű
szörnyeteg fog harcolni egy magányos, vak harcossal, arról egy érdekes
fordulat gondoskodik. Reménytelen helyzetbe került hősünk számára kiutat
kínálnak: eltüntetve személyazonosságát kiírják a való világból, ha
vállalkozik egy kockázatos műtétre, melynek során bionikus szemgolyókkal
pótolják az eredeti szemeit. Ezek a puszta látáson kívül számos egyéb
funkcióval bírnak majd, mivel egy szintén beültetett chipen keresztül a
mesterséges intelligencia is szolgálja a működtetésüket. Ennek következtében
hősünkből egy rendkívüli képességű harcos válhat, akinek feladata az Argos
elleni harc lesz egy fedetten működő rendőri egység tagjaként. Természetesen
elfogadja a kihívást, mely lehetővé teszi a felesége gyilkosain való bosszúállást. Nemsokára megismeri harcostársait, akik mind
különféle biotechnológiai fejlesztéseknek köszönhetően rendelkeznek
szuperképességeket biztosító belső szervekkel.
A fedett rendőri
egység és kísérleti laboratórium neve Rugal, amely egy szóösszetétel,
jelentése "kiapadt könnyek", mélyebb értelmük pedig a sorozat plakátján
olvasható: "Ha kiapadnak a könnyeid, szörnyeteggé változol."
[forrás]
A továbbiakban a két szervezet ádáz harcában merülünk alá.
Mintegy rímelve a nyitó képsorokra, az Argos vezére is esküvőt tart, ami szintén véres kimenetelhez vezet, és ez beindítja a konglomerátum vezetői közötti belső
harcot. Mindenki mindenki ellen, de mégis mintha a leggonoszabb alak
játszadozna kényére-kedvére a többiekkel.
Bár a cég egyetlen tevékenysége sem nevezhető
legálisnak (beleértve a szervkereskedelmet is), a háttérben ez a sátáni figura
még a többiek elől is eltitkolt üzelmeket folytat, melyek szintén
biotechnológiai kísérletek. E téren nem áll nyerésre a Rugallal szemben,
amelynek tagjai egyre inkább összecsiszolódva elkötelezett harcot folytatnak
az Argos ellen. Mindegyikük hisz abban, hogy a küldetése megérte az áldozatot,
ez az önbecsülésüknek lényegi eleme. Mivel részben cyborgokhoz hasonlóvá váltak,
ki vannak szolgáltatva a Rugal technikai hátterének és mindent kézben tartó
vezetőjének.
Mindegyikünknek megvan a saját története - mondják a
Rugal harcosai, akik a közös küldetések során egyre jobban megismerik egymást
és elköteleződnek egymás iránt. Míg az Argosnál a széthúzás, a Rugalnal az
összetartás a legnagyobb erő.
A sorozat egy azonos című webtoon
alapján készült, és mint az a szuperhősös műfajokra jellemző, bizonyos elemei
eléggé elnagyoltak. Miközben az Argos működésének következtében nőnek a
hullahegyek és a főgonosz tisztán ördögi figuraként jelenik meg, nem igazán
látjuk át, hogy a terrorcselekményekhez hasonlatos akciók milyen arányban
érintik a teljes valóságot. Úgy tűnik, hogy az Argos minden területen átvette
az irányítást, az egész társadalom retteg tőlük, és csak maradék erők küzdenek
ellenük, akik a Rugalnak is védelmet nyújtanak. Ez eléggé apokaliptikus
hangulatot kölcsönöz a sorozatnak, melyhez jól illeszkednek az elszaporodó, zombiszerű
alakok is.
A Rugal szervezete, miközben egyre elkeseredettebb
küzdelmet folytat az Argos ellen, egy váratlan belső problémával is szembesül.
Ez pedig nem más, mint az emberi működés. A harcosok nem tévesztenek célt,
azonban egyre erősebben merül fel bennük annak kérdése, hogy nem estek-e
áldozatául ők is valamiféle megtévesztésnek. A nyilvánvaló gonosz mögött felsejlik
valami még sötétebb manipuláció, mely ezúttal is akörül forog, hogy a cél
vajon szentesíti-e az eszközt. Hogy végül mi történik harcosainkkal, az legyen
a sorozat titka.
Ám míg eljutunk a végkifejletig, addig számtalan látványos,
hol humorral, hol borzongással átszőtt, pazar akciónak leszünk részesei,
legyen az test-test elleni küzdelem vagy autós/motoros üldözés. Jók a vizuális
effektek, melyek kellően hihetővé teszik a magas technológiájú élő fegyverek
működését.
Ez a dráma is karcolgatja a technikai fejlődés következtében felvetődő morális kérdéseket. Nem merül bennük mélyre, de a megfelelő ponton
teszi fel őket ahhoz, hogy további gondolatokra késztesse a nézőket. Különösen
ilyen az a science-fiction rajongókat leginkább izgató kérdés, hogy vajon a bionikus
szem szolgálatában álló mesterséges intelligencia átveheti-e az uralmat az
ember gondolkodása felett, hiszen látjuk, hogy meglepő fejlődésen megy át a használat során.
Érdekes módon sokan csalódásként élték
meg a dráma végét, melyet én tökéletes, feloldozást jelentő befejezésnek
találtam. Igaz, hogy nem teljesen adekvát egy szuperhős-műfajhoz, viszont
igazságot szolgáltat megkedvelt szereplőinknek, akiket visszavezet a
hétköznapi valóságba, és ennek bátorsága díjazandó. Ugyanakkor meglebegteti a
horrorfilmekre jellemző, a gonosz továbbélését jelentő befejezést is, hiszen
javasolják benne egy újabb szervezet felállítását.
A szereplőket ismét hosszasan lehetne elemezni, három alakot emelnék ki
közülük. Egyikük természetesen a pozitív főhős, Kang Gi-beom, akinek Choi
Jin-hyuk bújik a bőrébe. Nagyon érdekes karakter, mert miközben lazán hordozza a
koreai sorozatokban megszokott szépfiúk minden adottságát, van benne valami
szokatlan tagbaszakadtság, ami rendkívül jól áll ennek a férfias figurának. A
színész mély, egyedi hangszíne pedig tökéletessé teszi a szuperharcossá
fejlődő, de érzékenységéből mit sem veszítő ember megformálását.
Ellentétpárja Hwang Deuk-gu, a film sötét gazembere, aki főhősünkhöz képest
egydimenziós figura. Nem is változik igazán, a sorozat elején éppen olyan
gonosz, mint a végén. Viszont kimeríthetetlen az ötlettára, mellyel saját
magát szórakoztatja. Az őt játszó Park Sung-woong kiaknázza a karakter
minden lehetőségét, és bár mindvégig egy elegáns rohadék, azt sosem mutatja
egyhangúan.
Végül pedig egy mellékszereplő, mert mindig élvezem, hogy milyen érdekes
alakításokat tudnak jó színészek a legkisebb szerepekben is nyújtani. Bradley
ugyan majdnem végig jelen van a történetben, de mégis inkább csak egy drámát
színesítő karakter. Jang In-sub mértéktartóan formálja humorosra a figurát,
amely ha megjelenik, mindig friss szellő járja át a sokszor fojtó levegőjű
történetet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése