Netflix, 2020, 12 rész
Magyar cím: Szeretlek, Hologram
Műfaj: dráma, romantika, sci-fi
Írta: Ryu Yong-jae, Kim Hwan-chae, Choi Sung-joon
Rendezte: Lee Sang-yeob, Yoon Jong-ho
Adatok bővebben: HanCinema, MyDramaList
  Bár a drámát a bemutatása idején is nagyon élvezetesnek találhattuk, talán nem
  tévedek, ha azt állítom, hogy mostanában sokkal jobban érthetjük, hogy miről
  szól. Mégpedig azért, mert manapság már egyre többünknek van valós
  tapasztalata a mesterséges intelligenciáról, hiszen számtalan helyzetben
  kerülünk vele közvetlen érintkezésbe. Ezek során zavarba ejtő helyzeteket is
  megélhetünk, példaként említeném a ChatGPT-vel folytatott beszélgetéseim
  tapasztalatait, melyek során megtévesztő tud lenni az a gördülékenység,
  amellyel képes a legkülönbözőbb szituációkban lévő emberek érzelmeit -
  ráadásul meglehetős árnyaltsággal - elmagyarázni. Következésképpen még bennem
  is felmerült az a gondolat, hogy amikor ezekről mesélek valakinek, akkor
  hogyan kell említenem az MI-t: ami azt mondta, vagy aki azt mondta? Mert egy
  gép miként beszélhet bánatról, félelemről, boldogságról és hasonlókról? És mit
  gondoljak az "érzelmi" reagálásáról, amikor barátságos vagy elismerő
  hangnememet egy mosolygós emojival viszonozza? 
  Ami néhány éve még merőben fikciónak látszott, mára már nem is tűnik annyira
  valószínűtlennek: az MI fejlett változatai talán képesek lehetnek betölteni
  olyan űröket, melyek hiányzó emberi érzelmek, kapcsolatok nyomán keletkeznek
  bennünk. Sokféle kísérlet folyik e téren, elég csak megemlíteni az idősek
  magányát oldani szándékozó robotállatokat, vagy az elvesztett szeretteinket
  életre varázsoló virtuális próbálkozásokat. Természetes, hogy sok ilyen
  hallatán elfog bennünket a berzenkedés, mivel számtalan morális kérdést vetnek
  fel ezek a kísérletezések. Ám munkál a kíváncsiság is, mert mi lenne, ha
  tényleg...
A My Holo Love pontosan ezen a nyomvonalon halad: egy vicces romkomot sejtetve indul, majd elkanyarodik a mélyebb kérdések felvetésének irányába, miközben egy pillanatig sem veszít a könnyed fogyaszthatóságból. Tehát lesznek benne jó és rossz erők, de a leggonoszabb alak is csak annyira ijesztő, mint egy bábjáték figurája.
Ám mielőtt a technológia új vívmányát érintő kérdésekhez érnénk, elmerülünk az emberi lélek bugyraiba a két főhős megismerésével. Megtudjuk, hogy a létrehozott Holo nevű lény - aki egy szemüvegen át látható hologram kizárólag annak viselője számára - nem más, mint a tervező Go Nando személyiségének egyfajta projekciója. Pontosabban mindazon jellemvonások kivetítése, melyek Go Nandóból hiányoznak, vagy csak vágyott tulajdonságokként léteznek benne: a tüskés, önző Nandóból így lesz érzékeny és figyelmes Holo, aki valójában már a fejlesztése hosszú folyamatának ideje alatt egyetlen társa a magányos fejlesztőnek. A csúcsfejlesztésű szemüveg piacra kerülés előtti prototípusára azonban mások is áhítoznak, a versenytársak nem riadnak vissza a lopástól sem. Ezt megelőzendő, a szemüveg véletlenszerűen egy lány birtokába kerül, akit rövidesen a fejlesztő tesztalannyá nevez ki. Teszi mindezt két okból: mert a lány különös hatást gyakorol rá, de ennek eleinte nincs is tudatában, ezért sokkal inkább amiatt, ahogyan a lánnyal való találkozása után Holo viselkedni kezd.
Holo arra lett tervezve, hogy egy személyi titkárhoz hasonlóan kiszolgálja a tulajdonosát. Holo ezt maradéktalanul teljesíti is, kiegészíti a lány fogyatékosságát, aki arcvak, de ezt eltitkolva éli mindennapjait. Azért tesz így, mert gyerekkorában megtapasztalta, hogy kiközösítették, amikor tudomást szereztek a hiányosságáról. Azonban ettől az élete folytonos bizonytalanság, és inkább a magányba menekül, rettegve a lebukási veszélyt jelentő társas kapcsolatoktól. Han Soyeont megismerve Holo érdekes tüneteket produkál: mintha érzelmi elköteleződés alakulna ki benne a lány iránt. Vígjátéki helyzet, hogy a lány egyszerűen rájön, jobban szereti Holót, mint a valódi kapcsolat lehetőségét kínáló férfit. Azonban nem komédiaként, hanem mosolyogtatóan zavarba ejtő érzelmi turbulenciaként éljük át Soyeon szerelmét, aki tudatában van érzésének képtelenségével, mégsem tud változtatni azon.
Természetesen
  kettejük viszonyában folyamatosan jelen van az igazi Go Nando, akinek képére
  lett Holo teremtve, így egy ideig bele tud bújni Holo bőrébe, ha éppen arra
  van szükség, sőt a valós és virtuális férfi között még együttműködés is
  kialakul a lány érdekében. 
Go Nandónak azonban nem a lány az egyetlen problémája, hiszen nagy erők rontanak rá a cégére, melyeknek csak ideig-óráig tud ellenállni. Holo ennek a küzdelemnek is részese, hiszen elkötelezetten kell segítenie mind fejlesztőjét, mind a tulajdonosát.
A sorozat valódi kérdései ezekben a kapcsolatokban bontakoznak ki. Lehetséges-e, hogy az MI a tanulási folyamatában eltanuljon és magában generáljon emberi érzéseket is? Lehetséges-e, hogy ezek mentén vágyai keletkezzenek a fizikai megvalósulás iránt? Lehetséges-e, hogy az MI felismerje önmagáról, hogy veszélyt jelent az emberi létre? Lehetséges-e, hogy önfeláldozó döntésre legyen képes? Lehetséges-e, hogy az emberekben érzelmi viszonyulás alakuljon ki egy virtális lény iránt? És egyáltalán: meddig lehet menekülni a valóság elől?
A dráma képes ezeket a kérdéseket a történetének keretei között rendkívüli természetességgel felvetni. Anélkül, hogy agyonnyomna bennünket a kérdések morális súlya, mégis pontosan megérezzük azok fontosságát, és el is gondolkodunk rajtuk. Ahogyan az minden találmány történetében nyomon követhető, az emberiség javát szolgáló eredeti szándék mellett mindig megjelentek a rosszra való felhasználási lehetőségek felismerései is. A szemüveg egyértelmű, hogy különösen alkalmas gonosz hatalmi törekvések kiszolgálására is, a két felhasználási módot csak programozási különbségek választják el egymástól. Mármint emberi oldalról, ha nem számolunk az MI eleve beléje táplált önállóságával, tanulási-, problémafelismerő és -megoldó képességével.
A szereplők érzelmi tisztulása, önmagukkal való szembenézése mentén bomlanak ki a fentiek. Mindkét főhős megérti a saját traumáit, és ez lehetővé teszi a számukra, hogy változtatni tudjanak az életükön. E téren a dráma nem mindenben tud eredeti maradni, használ bizonyos kliséket, mint például a gyermekkortól datálódó, de elfelejtett kapcsolatok újbóli felismerésének számtalanszor kijátszott kártyáját. Sajnos néha nem menekülünk meg a bugyuta helyzetektől sem, de az a szerencsénk, hogy ezekre rögtön következik valami érettebb személyiségeknek szóló izgalom.
Ahogyan azt már ki lehetett találni, Go Nando és Holo párhuzamos jelenléte kettős színészi alakításra nyújt lehetőséget, és Yoon Hyun-min élvezettel él is ezzel. Nem hágva át a dráma könnyedségének határait, mégis átélhetővé teszi mindkét karakter érzelmi jellemzőit, sötétebb tónusokkal színezve Nandóét, és világosabbakkal Holóét.
Méltó társa ebben Go Sung-hee, aki Han So-yeon szerepében mindvégig valami naivitáshoz közelítő tisztasággal játssza a kezdetben érzelmileg labilis lányt, akiből Holo hatására egyre szebben bomlik ki a játékosabb, magabiztosabb énje.
A My Holo Love pontosan ezen a nyomvonalon halad: egy vicces romkomot sejtetve indul, majd elkanyarodik a mélyebb kérdések felvetésének irányába, miközben egy pillanatig sem veszít a könnyed fogyaszthatóságból. Tehát lesznek benne jó és rossz erők, de a leggonoszabb alak is csak annyira ijesztő, mint egy bábjáték figurája.
Ám mielőtt a technológia új vívmányát érintő kérdésekhez érnénk, elmerülünk az emberi lélek bugyraiba a két főhős megismerésével. Megtudjuk, hogy a létrehozott Holo nevű lény - aki egy szemüvegen át látható hologram kizárólag annak viselője számára - nem más, mint a tervező Go Nando személyiségének egyfajta projekciója. Pontosabban mindazon jellemvonások kivetítése, melyek Go Nandóból hiányoznak, vagy csak vágyott tulajdonságokként léteznek benne: a tüskés, önző Nandóból így lesz érzékeny és figyelmes Holo, aki valójában már a fejlesztése hosszú folyamatának ideje alatt egyetlen társa a magányos fejlesztőnek. A csúcsfejlesztésű szemüveg piacra kerülés előtti prototípusára azonban mások is áhítoznak, a versenytársak nem riadnak vissza a lopástól sem. Ezt megelőzendő, a szemüveg véletlenszerűen egy lány birtokába kerül, akit rövidesen a fejlesztő tesztalannyá nevez ki. Teszi mindezt két okból: mert a lány különös hatást gyakorol rá, de ennek eleinte nincs is tudatában, ezért sokkal inkább amiatt, ahogyan a lánnyal való találkozása után Holo viselkedni kezd.
Holo arra lett tervezve, hogy egy személyi titkárhoz hasonlóan kiszolgálja a tulajdonosát. Holo ezt maradéktalanul teljesíti is, kiegészíti a lány fogyatékosságát, aki arcvak, de ezt eltitkolva éli mindennapjait. Azért tesz így, mert gyerekkorában megtapasztalta, hogy kiközösítették, amikor tudomást szereztek a hiányosságáról. Azonban ettől az élete folytonos bizonytalanság, és inkább a magányba menekül, rettegve a lebukási veszélyt jelentő társas kapcsolatoktól. Han Soyeont megismerve Holo érdekes tüneteket produkál: mintha érzelmi elköteleződés alakulna ki benne a lány iránt. Vígjátéki helyzet, hogy a lány egyszerűen rájön, jobban szereti Holót, mint a valódi kapcsolat lehetőségét kínáló férfit. Azonban nem komédiaként, hanem mosolyogtatóan zavarba ejtő érzelmi turbulenciaként éljük át Soyeon szerelmét, aki tudatában van érzésének képtelenségével, mégsem tud változtatni azon.
Go Nandónak azonban nem a lány az egyetlen problémája, hiszen nagy erők rontanak rá a cégére, melyeknek csak ideig-óráig tud ellenállni. Holo ennek a küzdelemnek is részese, hiszen elkötelezetten kell segítenie mind fejlesztőjét, mind a tulajdonosát.
A sorozat valódi kérdései ezekben a kapcsolatokban bontakoznak ki. Lehetséges-e, hogy az MI a tanulási folyamatában eltanuljon és magában generáljon emberi érzéseket is? Lehetséges-e, hogy ezek mentén vágyai keletkezzenek a fizikai megvalósulás iránt? Lehetséges-e, hogy az MI felismerje önmagáról, hogy veszélyt jelent az emberi létre? Lehetséges-e, hogy önfeláldozó döntésre legyen képes? Lehetséges-e, hogy az emberekben érzelmi viszonyulás alakuljon ki egy virtális lény iránt? És egyáltalán: meddig lehet menekülni a valóság elől?
A dráma képes ezeket a kérdéseket a történetének keretei között rendkívüli természetességgel felvetni. Anélkül, hogy agyonnyomna bennünket a kérdések morális súlya, mégis pontosan megérezzük azok fontosságát, és el is gondolkodunk rajtuk. Ahogyan az minden találmány történetében nyomon követhető, az emberiség javát szolgáló eredeti szándék mellett mindig megjelentek a rosszra való felhasználási lehetőségek felismerései is. A szemüveg egyértelmű, hogy különösen alkalmas gonosz hatalmi törekvések kiszolgálására is, a két felhasználási módot csak programozási különbségek választják el egymástól. Mármint emberi oldalról, ha nem számolunk az MI eleve beléje táplált önállóságával, tanulási-, problémafelismerő és -megoldó képességével.
A szereplők érzelmi tisztulása, önmagukkal való szembenézése mentén bomlanak ki a fentiek. Mindkét főhős megérti a saját traumáit, és ez lehetővé teszi a számukra, hogy változtatni tudjanak az életükön. E téren a dráma nem mindenben tud eredeti maradni, használ bizonyos kliséket, mint például a gyermekkortól datálódó, de elfelejtett kapcsolatok újbóli felismerésének számtalanszor kijátszott kártyáját. Sajnos néha nem menekülünk meg a bugyuta helyzetektől sem, de az a szerencsénk, hogy ezekre rögtön következik valami érettebb személyiségeknek szóló izgalom.
Ahogyan azt már ki lehetett találni, Go Nando és Holo párhuzamos jelenléte kettős színészi alakításra nyújt lehetőséget, és Yoon Hyun-min élvezettel él is ezzel. Nem hágva át a dráma könnyedségének határait, mégis átélhetővé teszi mindkét karakter érzelmi jellemzőit, sötétebb tónusokkal színezve Nandóét, és világosabbakkal Holóét.
Méltó társa ebben Go Sung-hee, aki Han So-yeon szerepében mindvégig valami naivitáshoz közelítő tisztasággal játssza a kezdetben érzelmileg labilis lányt, akiből Holo hatására egyre szebben bomlik ki a játékosabb, magabiztosabb énje.
  A mellékszálakban is van érdekes szerelmi történet két érdekes karakter
  között, akiket a különleges kisugárzású Choi Yeo-jin (Nando testvérének
  szerepében) és  Hwan Chang-sun (a rivális cég örökösének szerepében)
  játszanak. Meg kell említeni még Lee Jung-eunt, aki a lány édesanyjaként ismét
  egy ízes mellékszereppel ajándékozott meg bennünket. Talán a nyomozó (Son
  Jong-hak) és a főgonosz (Nam Myung-ryul) karakterei elnagyoltabbak a
  kelleténél, túlságosan is egydimenziósak, amit az egyébként nagyszerű
  színészek itt némi túljátszással egyensúlyoznak ki. 
  A My Holo Love rendkívül jól nézhető, egyszerre kellemes és elgondolkodtató
  dráma. Talán ez volt az egyetlen, aminek a címe alapján egy sekélyesebb
  történetre számítottam, de örömmel vegyes meglepetéssel jöttem rá, hogy
  nagyobb mélységekbe is bátran lemerültünk, ám ez a merítkezés mindvégig
  élvezetes maradt.


Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése