괴물
JTBC, 2021, 16 rész
Műfaj: lélektani thriller
Írta: Kim Su-jin
Rendezte: Shim Na-yeon
JTBC, 2021, 16 rész
Műfaj: lélektani thriller
Írta: Kim Su-jin
Rendezte: Shim Na-yeon
Az eredetileg "Szörnyeteg" című sorozat a csúcskategóriás koreai tévédrámák
egyike, és különösen értékes gyöngyszem a pszichothrillerek rajongói számára.
Teljesen megérdemelten részesült hét nevezése közül az 57. Baeksang Művészeti
Díjak legjobb dráma, legjobb forgatókönyv (Kim Su-jin) és legjobb színész
(Shin Ha-kyun) elismerésében.
A történet konkrét helyszínen játszódik, Gyeonggi tartomány Munju
Rendőrállomásán és annak manyangi alállomásán. A kisváros
klausztrofóbiás közegében semmi sem marad titokban, "valahol valaki mindig
figyel", mindenki tud mindenről.
A rendőrség tagjait és a dráma egyéb szereplőit is sűrű kapcsolati háló fűzi egymáshoz, melynek kiindulási helyzetben a fő láncszemei a következők:
A rendőrség tagjait és a dráma egyéb szereplőit is sűrű kapcsolati háló fűzi egymáshoz, melynek kiindulási helyzetben a fő láncszemei a következők:
Két rendőr főszereplőnk egyike a manyangi alállomás felügyelő-helyettese,
Lee Dong-shik (Shin Ha-kyun). Lee kitartóan nyomoz egy húsz évvel korábbi
gyilkosságsorozat tettese után, akinek áldozatai között volt lány
ikertestvére is. Annak idején Lee-t vádolták meg, de nem tudták
rábizonyítani a tettet. Később bajt okozott a Regionális Nyomozati Egység
vezetőjeként, amiért elbocsátották onnan és lefokozták. Egykori kapcsolatait
is felhasználva töretlenül dolgozik azon, hogy végére járjon a régi ügynek,
és megtalálja a gyilkos mellett testvére holttestét is, ami soha nem került
elő. Lee öntörvényű és kissé eszelős figura, aki kívülről fújja a
jogszabályokat, de valójában magasan tesz azokra. Viharos előélete ellenére
tekintélye van a munkatársai előtt, akik össze is zárnak a védelmében. A
tragédia Lee teljes családját sújtotta, apja meghalt, anyja beleőrült a
veszteségekbe.
A rendőrállomás parancsnoka Nam Sang-bae, akinek csak hónapok vannak hátra a
nyugdíjazásáig, és semmi mást nem szeretne, mint eseménytelenül kibekkelni a
hátralévő idejét. A húsz évvel korábbi gyilkosságoknak ő volt az illetékes
nyomozója, aki erős lelkiismeretfurdalást érez Dong-shik megvádolása
miatt.
Oh Ji-hoon az őrs egyik fiatal rendőre, akinek nővére Oh Ji-hwa, a munjui Erőszakos Bűncselekmények Osztályának nyomozója.
Oh Ji-hoon az őrs egyik fiatal rendőre, akinek nővére Oh Ji-hwa, a munjui Erőszakos Bűncselekmények Osztályának nyomozója.
A munjui rendőrség munkatársa még Park Jeong-je (Choi Dae-hoon), aki az
Általános Ügyek Osztályán dolgozik. A folyton kissé zavartnak tűnő rendőrnek
furcsa szokása van: portrékat rajzol mindenkiről, de a rajzai riadt szemű,
szelíd őzeket ábrázolnak.
Az ő édesanyja a munjui önkormányzat tagjaként a következő
polgármester-választás esélyes indulója, akinek egyik választási jeligéje a
"bűnmentes város".
A nő környezetében tűnik fel egy simlis építési vállalkozó, akinek Oh Ji-hwa
nyomozó volt a felesége.
Ebbe a közegbe kéri áthelyezését a Szöuli Nemzeti Közszolgálati
Egyetemen kiváló eredménnyel végzett fiatal nyomozó, Han Joo-won (Jeo
Jin-goo). Neki is van egy titka: ő is a régi sorozatgyilkosság megoldásán
dolgozott, de egy meggondolatlan magánakciója következtében a csalinak
használt alanya eltűnt. Han egy elegáns, kényes, magának való fiatalember,
aki idegen elem a kisváros közegében.
A fiatalember viszonya nem felhőtlen az apjával, Han Gwi-hannal (Choi Jin-ho), aki az országos főparancsnoki tisztség várományosa. A feddhetetlen előéletű rendőrre egyedül a fia ballépése jelent veszélyt, ezért mindent elkövet, hogy a beiktatásáig az ne kerüljön nyilvánosságra. Viszont Joo-won és több új kollégája előtt sem titok, hogy a Munju Rendőrállomás egykori vezetője Han Gwi-han volt, aki a sorozatgyilkosság ügyét négy hónap elteltével váratlanul lezárta.
A fiatalember viszonya nem felhőtlen az apjával, Han Gwi-hannal (Choi Jin-ho), aki az országos főparancsnoki tisztség várományosa. A feddhetetlen előéletű rendőrre egyedül a fia ballépése jelent veszélyt, ezért mindent elkövet, hogy a beiktatásáig az ne kerüljön nyilvánosságra. Viszont Joo-won és több új kollégája előtt sem titok, hogy a Munju Rendőrállomás egykori vezetője Han Gwi-han volt, aki a sorozatgyilkosság ügyét négy hónap elteltével váratlanul lezárta.
A főparancsnok környezetében szorgoskodik Kwon Hyuk (Park Ji-hoon) ügyész
is, aki szolgálatai révén ki akarja vívni, hogy a parancsnok családtagnak
tekintse, ezzel megszerezve minden előnyt, amit most a valódi fia, Joo-won
élvez.
A rendőrállomások körül találunk még állandó szereplőket. Munka utáni
lazításra mindig a Manyang Hentesüzletet is üzemeltető Yoo Jae-yi (Choi
Sung-eun) éttermében gyűlnek össze, aki szintén keresi áldozattá vált
rokonát.
Folyton a rendőrök társaságában láthatunk egy dadogó, enyhén fogyatékosnak
tűnő férfit is. A Manyang Szupermarketet működtető Kang Jin-mookról (Lee
Kyu-hoi) kiderül, hogy árva volt, és Dong-shik szülei nevelték fel, ezért be
is jár a kórházba, hogy gondozza a felügyelő édesanyját. Egyedül neveli a
lányát, Min-jeongot (Kang Min-ah), aki egy húsz évvel korábbi, futó
kalandjából született.
Mindenkit sokkol, hogy Han nyomozó érkezése után ismét találnak egy
holttestet, tehát úgy tűnik, hogy a sorozatgyilkos hosszú idő elteltével
újra akcióba lépett. De a lehetőségek között felmerül az is, hogy csak nem
derült fény az időközben elkövetett gyilkosságaira.
Összetartás és gyanakvás váltakozása kísér minden megmozdulást. A két
elszánt nyomozót, Dong-shiket és Joo-wont társakká nevezik ki, ezért alig
tudnak lépni egymás nélkül. Mivel mindketten lenyomozták a másikat, a
gyanújuk elsőként egymásra terelődik. Ám az újabb fordulatok nyomán senki
sem marad érintetlenül a szereplők közül, mindenkire egyformán vetődik a
gyanú árnyéka. A vélhetően pszichopata elkövető elleni hajszában vagy
időnkénti tanácstalanságban nem nélkülözzük a thriller feszültségét, amely
elsősorban abból fakad, hogy nézőként sem kapunk semmiféle kapaszkodót
ahhoz, hogy ki áll a jó, és ki a rossz oldalon.
Semmiféle megnyugvást nem hoz, amikor a drámának nagyjából a felénél a fő
rejtély már meg is oldódik, mert az csak további kérdéseket szül. Az egyébként sem egyszerű kapcsolati hálóban egyre újabb összeköttetések válnak láthatóvá. A tények soha nem segítenek sem bennünket, sem a két nyomozót abban, hogy
eldönthessék, megbízzanak-e a másikban. Azonban, miközben a nyomozás egyre
mélyebbre, az érintett személyek pedig egyre magasabb körökbe vezetnek, a két
férfi nem tehet mást, minthogy belső megérzéseire hallgat, melyek azt súgják,
hogy hinniük kell egymásban. Bár mindketten magányos farkasok, végül mégis
valódi társai lesznek egymásnak.
Aki látta Park Chan-wook világhírű filmjét, a Sympathy for Mr. Vengeance-t
(A bosszú ura), az bizonyára soha nem felejti el a zöld hajú főszereplőt.
Azt a különös, néma fiút is Shin Ha-kyun játszotta, aki most Dong-shik
megformálásával nyújt emlékezetes alakítást. Karaktere nem nélkülözi a
fekete humort sem, és tökéletesen eléri, hogy egyszerre félelmetes és
abnormális mosolya mögött sose tudjuk kitalálni, hogy mi rejtőzik. Minden
jelenetben kissé a látható történéseken kívül, a saját világába zárulva
létezik. De vannak érzelmei és megindult pillanatai, melyeket ennek a
meggyötört karakternek a lényéhez illően, koherensen tud megmutatni.
Főszereplő párja Yeo Jin-goo, aki már szintén szép hosszú filmes előélettel bír. Az ő nyomozója annak kettősségére épül, hogy a ránézésre filmsztárosan jóképű, ártatlan tekintetű, elegáns és finnyás alak teljesen megváltozik ha akcióba lendül, vagy ha csak megszólal mély, férfias hangján. Azonnal kiderül, hogy határozott, éles eszű, bátor fickó, aki csak külsőleg ellentéte Dong-shiknak, valójában nagyon is hasonló belső erőkkel bír.
A sorozat szereplői széles spektrumot képviselnek, és minden színész
kihozza a maximumot a karakteréből. Bár többekről lehetne hosszasan írni,
egyiküket mindenképpen ki kell emelni. Az őzeket rajzoló nyomozót játszó
Choi Dae-hoon nagyon erős alakítást nyújt, melyben elképesztő
átalakulásokon megy át. Nem tudom, hogy ki készítette a filmbeli rajzait, de
kezdetben Choi lénye és az őzek szinte eggyé váltan tükrözték egymást, még
ha valójában másról is szóltak.
A Beyond Evil írója, Kim Su-jin és rendezője, Shim Na-yeon is nő, akik osztályon felüli munkát végeztek. Feszes drámát hoztak létre, melyben nincsenek felesleges elemek. A rendező minden képe hangulat- és érzelemfestő, kifejezve hol a helyszínek sajátosságait, hol a szereplők érzelmeit, hol a történések hangulatait. A kisvárosi miliők kicsit zűrösek, rendetlenek. A burjánzó növényzetű tájak elemi erővel szívják magukba a nagyvárosi fiatalembert. A sorozat elején túlnyomó többségben vannak a esti, éjszakai, különös megvilágításban látható jelenetek, de nem veszítenek erejükből a fényes, nagyvárosi terek sem. Bár kapunk eleget a rémítő, horrorisztikus látványokból is, mégis éppen csak annyit, amellyel a film még nem esik túlzásokba a történések rettenetének érzékeltetésében.
A koreai sorozatokban szinte már megszokott, számtalan kiváló filmzene közül
is toronymagasan kiemelkedik Lim Min-ju zeneszerző soundtrackje, mely
sokszorosára növeli a jelenetek drámaiságát. A Choi Baek Ho által
énekelt The Night című betétdal tökéletes zenei emblémája az egész
sorozatnak.