SBS, 2020, 12 rész
Műfaj: dráma, krimi, rejtély, thriller
Rendező: Kim Jae-hong 김재홍, Park Bo-ram 박보람
Forgatókönyv: Seol Yi-na 설이나
Adatok bővebben: HanCinema / MyDramaList
Nyugdíjba vonulása után számos médiaszereplést vállalt, eleinte tanácsadóként, majd szórakoztató műsorokban kamatoztatta kiváló előadói vénáját.
Kwon Il-yong szakmai tapasztalatait több könyvben foglalta össze. Elsőként 2018-ban jelent meg az Akik olvasnak a gonosz gondolataiban című könyve, melynek megírásában egy újságíróból lett szerző, Ko Na-mu segítette. Ez az írás lett az alapja a 2020-ban bemutatott azonos című drámának, mely angolul A sötétségen át címet kapta. Kwon Il-yong nem a saját nevén szerepel a történetben, hanem Song Ha-yeongként és Kim Nam-gil játssza a szerepét. Yoon Eo-chul drámabeli karaktere Gook Yeong-soo, akit Jin Sun-kyu játszik.
    A dráma két szorosan összefüggő cselekményszálon bontakozik ki. Ezek egyike
    a profilozó egység létrejöttének története és a létjogosultságáért
    folytatott küzdelme. Indításként egy körképet kapunk az aktuális rendőri
    eljárásokról, melyek gyors és lesújtó eredménye egy ártatlan áldozat
    börtönbe juttatása lesz. A szervezeten belül vannak renitens személyek is,
    akik a nem túl nagy testületi fegyelemnek köszönhetően a saját útjukat
    járják, bár ezért kitaszítottak lesznek. Mégis ők hozzák helyre a hibát, és
    ezzel lehetőséget nyernek a profilozó egység megalakítására. Értetlenség és
    megalázottság a részük, nevetség tárgyát képezik a gondolataik, ezért
    partizán módszerekkel tudják csak segítségre bírni azokat a kollégáikat,
    akik kissé nyitottabban állnak hozzájuk. A rendőrség egyre súlyosabb
    esetekkel szembesül, sorra csődöt mondanak a hagyományos megoldások, egyre
    aggasztóbb az egyhelyben járás. Song és Gook eközben elszántan és saját
    erőből tanulmányozza az amerikai szakirodalmat, gyűjti a tapasztalatokat a
    tetthelyeken és a korábbi bűnesetek elemzésével, miközben járják a
    börtönöket, ahol mélyinterjúkat készítenek a gyilkos elkövetőkkel.
  
| 
           | 
      
| 
          Jin Sun-kyu | 
      
    A dráma másik szála erre a munkára épül, pontosabban Song Ha-yong
    profilozóvá válásának folyamatára, amelyben Kim Nam-gil nagyon megtalálta a
    testhezálló szerepet, és emlékezetessé is vált benne. A rendkívül
    introvertált személyiségű, folyton saját útját járó nyomozó nem nagyon lelte
    a helyét a rendőri közegben addig, amíg nem lett az új egység tagja. Itt
    végre hivatalosan is azt csinálhatja, amit eddig az intuíciói alapján tett.
    
  
| 
           | 
      
| 
          Kim Nam-gil | 
      
| 
           | 
      
| 
          Kim Nam-gil | 
      
| 
           | 
      
| Kim So-jin | 
      
Bár kezdetben mindenben akadályozzák, lassanként találó meglátásaival kivívja a kollégái elismerését, mivel több bűnügy is megoldódik ezeknek köszönhetően. Song azonban munkamániás, és ő sem mentes néhány gyerekkori traumától, bár őt ezek inkább a hivatása felé terelik. Mivel az új munkának még nincsenek szabályai, így határai sem, Song egyre mélyebbre merül a kegyetlen sorozatgyilkosok gondolkodásának és lelkületének kiismerésébe. Az előtte feltáruló, addig ismeretlen világ feltérképezése azonban kikezdi a saját személyiségét, ami komoly válsághoz vezet. A dráma egyik kérdése, hogy miként őrizhető meg az egészséges személyiség integritása ebben a józan észt veszélyeztető közegben. Meglepő és rendkívül találó módon a dráma egy fontos pontján Nietzschét idézik:
    "Aki szörnyekkel harcol, az vigyázzon, hogy közben ne váljon
        szörnyeteggé. 
És ha sokáig nézel a mélységbe, a mélység is beléd
        fog
        nézni."
  
    
A bűnözők tanulmányozása során óhatatlanul felmerülnek olyan kérdések,
    melyekre természetesen nem adhatók egyértelmű válaszok. Mint arra, hogy az
    ember születhet-e eleve jónak vagy gonosznak, vagy ha jónak születünk, akkor
    mi tesz néhányunkat gonosszá, miközben mások ezt el tudják kerülni. Ezen a
    mezsgyén haladva a dráma nem titkolva üzeneteket is megfogalmaz, kicsit
    talán iskolásan kimondva, de szerencsére mégsem didaktikusan. Felhívja a
    figyelmet a kisgyerekkori nevelés, az érzelmi biztonság, a szülők szerepének
    fontosságára éppen úgy, mint a szociális együttműködésre, az egymás iránti
    odafigyelésre. Ám jóval túllép ezen a körön, amikor a szakma nézőpontján
    keresztül felvet átfogóbb társadalmi meglátásokat, és azokból von le a
    jövőre vonatkozó következtetéseket. Döbbenetes, amikor Song megfogalmazza,
    hogy az aktuális bűnözőtípusokat mi magunk neveljük ki, így a valós élettől
    elidegenedett urbánus lét lett a melegágya a motiváció nélküli
    gyilkosságnak, vagyis az ölésnek pusztán az ölés élvezetéért.
A
    drasztikus események sorában szinte alig észrevehetően, mégis kellő
    hangsúllyal érzékelteti a dráma a megtartó erőket: például az éppen
    magányosan élő Gook esetében a családjától érkező születésnapi
    felköszöntést, és ennek tükörképét Song születésnapján. A történetből
    teljesen hiányzik a szerelmi szál, ehelyett egy emlékezetes anya-fiú
    kapcsolat képét kapjuk Song és édesanyja esetében. 
A
    mellékalakok nagyon elevenek, kellőképpen elegendőt tudunk meg róluk ahhoz,
    hogy megértsük a cselekedeteik mozgatórugóit. Érvényes ez a rendőrségi
    munkatársakra, vezetőkre egyaránt, akkor is ha segítőket vagy akadályozókat
    látunk, vagy ha éppen megváltozik a hozzáállásuk a profilozók munkájához.
    
A téma sajátosságából következik, hogy a bűnözők is erőteljes
    megvilágításba kerülnek, ezért az őket játszó színészek gazdag játékteret
    élveznek a gyilkosságok kegyetlenségének bemutatásától a vallomások során
    megnyilvánuló pszichopátiák megjelenítéséig. 
  
| 
           | 
      
| Kim Joong-hee | 
| 
           | 
      
| 
          Han Joon-woo | 
      
    
A drámát a sokféle szín ellenére meglehetősen egységes kompozícióvá
    gyúrta írója, Seol Yi-na. A két rendező, Kim Jae-hong és Park Bo-ram nem fél
    semmit megmutatni, tehát bőven láttatnak brutalitást, ostobaságot,
    borzongást keltő félelmet, de ezeket igyekeznek egyensúlyban tartani a
    normális emberi érzelmek megmutatásával. A dráma 12 része eleinte a
    bűnesetek mellett inkább a rendőrség belső állapotaira koncentrál,
    középtájon érzékelhető a tempó kissé leülése, de ez hamar elmúlik, és a
    pszichologizáló második rész nagyon felpörgeti az érzelmi feszültséget.
  

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése