2021. szeptember 3., péntek

[Tévédrámákról] D.P. (2021)

D.P.  


Netflix / 2021 / 6 rész
Műfaj: dráma
Írta: Han Jun-hee, Kim Bo-tong
Rendezte: Han Jun-hee
Adatok bővebben: Wikipedia / HanCinema






A Netflix saját gyártású sorozatának alapja a D.P. Dog's Day (D.P. Kutyanap) című webtoon. Szerzője Kim Bo-tong, aki a televíziós dráma forgatókönyvének készítésében is részt vett Han Jun-hee mellett. Han ugyanakkor a tévésorozat rendezője is. 

A sorozat címének D.P. rövidítése a "deserter pursuit" (dezertőrüldözés) kifejezést takarja. A dráma a hadseregen belüli erőszakkal és a dezertőrök elfogására szakosodott katonai egység munkájával foglalkozik. Mivel Dél-Koreában kötelező katonai szolgálatra kell bevonulnia minden férfinak, a témával az alkotók méhkasba nyúltak. Természetesen nem titok sem az abúzusok, sem a dezertálások ténye, helyenként filmekben is találkoztunk már a bemutatásukkal, de az mégis bátor vállalkozás, hogy kizárólag ezekre összpontosítson egy sorozat. Érzékenyen reagálhat rá a mundér becsületét védő hadügy, de még fontosabb, hogy minden koreai férfi, hiszen egy részük már megtapasztalta a katonai élet valóságát, a többieknek pedig rövidesen szembesülniük kell vele. Így hát nem is véletlen, hogy a sorozat hazai nézettsége azonnal az élre ugrott, de az ázsiai térség legtöbb országában is a Top 10-be került.

A Netflix a sorozattal egy különleges helyzetet is generált: a sorkatonaság érzékeny témája és a hadseregen belüli viszonyok Dél-Korea szigorúan belügynek tekintett kérdései, melyeknek nyílt tárgyalása még a hazai közegen belül is forró pontot képeznek. Ez a nehezen érinthető téma most nem elég, hogy egy külföldi gyártó által lett fókuszálva, hanem a globális bemutatás következtében világszerte az érdeklődés középpontjába került. Ez akár médiatörténeti pillanatot is jelenthet.

A dráma középpontjában egy frissen besorozott katona, Ahn Joon-ho (Jung Hae-in) áll, aki az öthetes alapkiképzést követően a D.P. egységhez kerül. Ízelítőt kapunk a kiképzés gyötrelmeiből, de az igazi pokol csak utána kezdődik, amikor az újoncok azzal szembesülnek, hogy a belső hierarchiában felettük állók folytonos vegzálásának lesznek kitéve, várhatóan egészen a kötelező szolgálat végéig, és a másfél-két év végtelen hosszú időnek tűnik. Az egységben van egy különösen agresszív alak, Hwang Jang-soo (Shin Seung-ho), aki úgy érzi, hogy a katonaság égisze alatt büntetlenül megtehet bármit, ezért folyamatos lelki terror alatt tartja az újoncokat, köztük Ahnt is. A megfélemlítésükre olyan rafinált kegyetlenségű fizikai bántalmazásokat is gyakorol, melyek a kiskatonák életét közvetlenül veszélyeztetik. Ez a rideg valóság éles ellentétben áll az egység esküjének szövegével, melyben az igazság és a katonák jogainak védelméről esik szó.


Jung Hae-in


Ahn civil személyiségéről is megtudunk néhány fontos dolgot. Nem éppen ijedős fajta, képes kiállni az igazáért és ötletesen revansot venni, ha át akarják verni. Anyagilag támogatja a családját, bár érzelmileg eltávolodott tőlük. Erőszakos apja hosszú ideje bántalmazza a feleségét, aki nem képes elmenekülni tőle. Ahn éppen azért hagyta abba a bokszolást, mert nem akart apjához hasonlatossá válni. 

A hadseregben rendszeresen előfordul, hogy megszökik egy-egy katona, akiknek elfogására az egység párokban dolgozó katonáit küldik ki. Üresedés támad az egyik ilyen poszton, amit Ahn kis szerencsével elnyer. A megbízás azzal a rendkívüli előnnyel jár, hogy civil ruhában szabad kijárása lesz a laktanyából a nyomozások idejére.

A dráma ettől kezdve különböző eseteket mutat be, melyeknek felderítésében Ahn és társa részt vesz. Minden alkalommal megismerjük az indítékokat, melyek a katonák szökésének hátterében állnak. Láthatjuk, hogy milyen módszereket használva igyekeznek rájuk találni. Eközben kiderülnek a sereg vezetői közötti hatalmi csatározások is, sőt a különböző egységek közötti pozícióharcok is. Szembesülünk azzal, hogy a vezetők között sem ritka egy-egy pofon kiosztása a magasabb rangúak részéről, és találkozunk a békében is háborúzni akaró eszelősökkel. Sokszor a vezetők is vívódnak a saját lelkiismeretükkel, és ez sem marad bemutatás nélkül. 


Son Suk-ku és Kim Sung-kyun


Mivel a hadsereg renoméjára nem vet jó fényt a szökések ténye, ezért az egység igyekszik saját hatáskörében megoldani a dezertőrök elfogását, kizárva azt, hogy a civil rendőrség és a média tudomására jussanak az esetek. Ugyanakkor mindegyikük tisztában van azzal, hogy a szökevények sokszor maguk is a sereg belső viszonyainak áldozatai, ezért az elfogásukkal azt is meg kell előzniük, hogy elkeseredésükben maguknak vagy másoknak ártsanak. 

Ahn első társa egy gátlástalan és felelőtlen alak, aki a szabad eltávozást úgy értelmezi, hogy belevetheti magát a bulizás gyönyöreibe. Emiatt azonban lekési, hogy időben megtalálhassa a dezertőr katonát, aki öngyilkos lesz. Ahnt mélyen megrázza az eset, és magát hibáztatja a katonatársa haláláért. 

Szerencsére a következő küldetéshez már új társat kap (Koo Kyo-hwan játssza), akivel képesek megérteni egymást, így remek párost alkotnak. A munkájuk nemcsak intuíciót és kreativitást igényel, hanem bátorságot is, mivel a küldetések nem veszélytelenek. A katonák szökésének sokféle oka van, és ezeknek megfelelően hol könnyebben, hol nehezebben lehet a "segítségükre sietni", még ha a helyzet különös értelmet is ad ennek a kifejezésnek. A drámában az esetek között vannak könnyebbek és nehezebbek, míg a hatodik részben eljutunk a probléma eszkalálódásához egy teljesen bekattant kiskatona történetén keresztül.


Koo Kyo-hwan



 
A sorozat hangulata és tempója rendkívül érdekes. Visszafogott, eleinte kissé lassú is, de nem unalmas. Inkább nagyon ügyesen azt az érzetet kelti, hogy mindezek a dolgok szinte észrevétlenül vannak jelen a hétköznapi életünkben.

A rövid, mindössze hat részből álló első szezon döbbenetes cliffhangerrel zárul: a történtek hatására Ahn végletes elhatározásra jut, míg egy másik bántalmazott katona a saját kezébe veszi sérelmeinek megtorlását. 

A frissen bemutatott sorozat folytatása a nézői érdeklődés függvénye, ami remélhetőleg nem lesz akadálya egy további széria készülésének. Kíváncsian várnánk a folytatást.


Frissítés: 
Ahogy az várható volt, máris élénk társadalmi vita bontakozott ki a dráma kapcsán Dél-Koreában. Néhány ezt érzékeltető újságcikk fordítása itt megtalálható, valamint döntés született a második évad készítéséről is.






















Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése