D.P.
Netflix / 2021 / 6 rész
Műfaj: dráma
Írta:
Han Jun-hee, Kim Bo-tong
Rendezte: Han Jun-hee
Adatok bővebben:
Wikipedia /
HanCinema
A Netflix saját gyártású sorozatának alapja a
D.P. Dog's Day
(D.P. Kutyanap) című webtoon. Szerzője Kim Bo-tong, aki a televíziós dráma
forgatókönyvének készítésében is részt vett Han Jun-hee mellett. Han
ugyanakkor a tévésorozat rendezője is.
A sorozat címének D.P. rövidítése a "deserter pursuit" (dezertőrüldözés)
kifejezést takarja. A dráma a hadseregen belüli erőszakkal és a dezertőrök
elfogására szakosodott katonai egység munkájával foglalkozik. Mivel
Dél-Koreában kötelező katonai szolgálatra kell bevonulnia minden férfinak, a
témával az alkotók méhkasba nyúltak. Természetesen nem titok sem az abúzusok,
sem a dezertálások ténye, helyenként filmekben is találkoztunk már a bemutatásukkal, de
az mégis bátor vállalkozás, hogy kizárólag ezekre összpontosítson egy sorozat.
Érzékenyen reagálhat rá a mundér becsületét védő hadügy, de még fontosabb,
hogy minden koreai férfi, hiszen egy részük már megtapasztalta a katonai élet
valóságát, a többieknek pedig rövidesen szembesülniük kell vele. Így hát nem
is véletlen, hogy a sorozat hazai nézettsége azonnal az élre ugrott, de az
ázsiai térség legtöbb országában is a Top 10-be került.
A Netflix a sorozattal egy különleges helyzetet is generált: a sorkatonaság érzékeny témája és a hadseregen belüli viszonyok Dél-Korea szigorúan belügynek tekintett kérdései, melyeknek nyílt tárgyalása még a hazai közegen belül is forró pontot képeznek. Ez a nehezen érinthető téma most nem elég, hogy egy külföldi gyártó által lett fókuszálva, hanem a globális bemutatás következtében világszerte az érdeklődés középpontjába került. Ez akár médiatörténeti pillanatot is jelenthet.
A dráma középpontjában egy frissen besorozott katona, Ahn Joon-ho (Jung Hae-in) áll, aki az öthetes alapkiképzést követően a D.P. egységhez kerül. Ízelítőt kapunk a kiképzés gyötrelmeiből, de az igazi pokol csak utána kezdődik, amikor az újoncok azzal szembesülnek, hogy a belső hierarchiában felettük állók folytonos vegzálásának lesznek kitéve, várhatóan egészen a kötelező szolgálat végéig, és a másfél-két év végtelen hosszú időnek tűnik. Az egységben van egy különösen agresszív alak, Hwang Jang-soo (Shin Seung-ho), aki úgy érzi, hogy a katonaság égisze alatt büntetlenül megtehet bármit, ezért folyamatos lelki terror alatt tartja az újoncokat, köztük Ahnt is. A megfélemlítésükre olyan rafinált kegyetlenségű fizikai bántalmazásokat is gyakorol, melyek a kiskatonák életét közvetlenül veszélyeztetik. Ez a rideg valóság éles ellentétben áll az egység esküjének szövegével, melyben az igazság és a katonák jogainak védelméről esik szó.
Ahn civil személyiségéről is megtudunk néhány fontos dolgot. Nem éppen ijedős fajta, képes kiállni az igazáért és ötletesen revansot venni, ha át akarják verni. Anyagilag támogatja a családját, bár érzelmileg eltávolodott tőlük. Erőszakos apja hosszú ideje bántalmazza a feleségét, aki nem képes elmenekülni tőle. Ahn éppen azért hagyta abba a bokszolást, mert nem akart apjához hasonlatossá válni.
A hadseregben rendszeresen előfordul, hogy megszökik egy-egy katona, akiknek elfogására az egység párokban dolgozó katonáit küldik ki. Üresedés támad az egyik ilyen poszton, amit Ahn kis szerencsével elnyer. A megbízás azzal a rendkívüli előnnyel jár, hogy civil ruhában szabad kijárása lesz a laktanyából a nyomozások idejére.
A dráma ettől kezdve különböző eseteket mutat be, melyeknek felderítésében Ahn és társa részt vesz. Minden alkalommal megismerjük az indítékokat, melyek a katonák szökésének hátterében állnak. Láthatjuk, hogy milyen módszereket használva igyekeznek rájuk találni. Eközben kiderülnek a sereg vezetői közötti hatalmi csatározások is, sőt a különböző egységek közötti pozícióharcok is. Szembesülünk azzal, hogy a vezetők között sem ritka egy-egy pofon kiosztása a magasabb rangúak részéről, és találkozunk a békében is háborúzni akaró eszelősökkel. Sokszor a vezetők is vívódnak a saját lelkiismeretükkel, és ez sem marad bemutatás nélkül.
Mivel a hadsereg renoméjára nem vet jó fényt a szökések ténye, ezért az egység igyekszik saját hatáskörében megoldani a dezertőrök elfogását, kizárva azt, hogy a civil rendőrség és a média tudomására jussanak az esetek. Ugyanakkor mindegyikük tisztában van azzal, hogy a szökevények sokszor maguk is a sereg belső viszonyainak áldozatai, ezért az elfogásukkal azt is meg kell előzniük, hogy elkeseredésükben maguknak vagy másoknak ártsanak.
Ahn első társa egy gátlástalan és felelőtlen alak, aki a szabad eltávozást úgy értelmezi, hogy belevetheti magát a bulizás gyönyöreibe. Emiatt azonban lekési, hogy időben megtalálhassa a dezertőr katonát, aki öngyilkos lesz. Ahnt mélyen megrázza az eset, és magát hibáztatja a katonatársa haláláért.
Szerencsére a következő küldetéshez már új társat kap (Koo Kyo-hwan játssza), akivel képesek megérteni egymást, így remek párost alkotnak. A munkájuk nemcsak intuíciót és kreativitást igényel, hanem bátorságot is, mivel a küldetések nem veszélytelenek. A katonák szökésének sokféle oka van, és ezeknek megfelelően hol könnyebben, hol nehezebben lehet a "segítségükre sietni", még ha a helyzet különös értelmet is ad ennek a kifejezésnek. A drámában az esetek között vannak könnyebbek és nehezebbek, míg a hatodik részben eljutunk a probléma eszkalálódásához egy teljesen bekattant kiskatona történetén keresztül.
A sorozat hangulata és tempója rendkívül érdekes. Visszafogott, eleinte kissé lassú
is, de nem unalmas. Inkább nagyon ügyesen azt az érzetet kelti, hogy
mindezek a dolgok szinte észrevétlenül vannak jelen a hétköznapi életünkben.
A Netflix a sorozattal egy különleges helyzetet is generált: a sorkatonaság érzékeny témája és a hadseregen belüli viszonyok Dél-Korea szigorúan belügynek tekintett kérdései, melyeknek nyílt tárgyalása még a hazai közegen belül is forró pontot képeznek. Ez a nehezen érinthető téma most nem elég, hogy egy külföldi gyártó által lett fókuszálva, hanem a globális bemutatás következtében világszerte az érdeklődés középpontjába került. Ez akár médiatörténeti pillanatot is jelenthet.
A dráma középpontjában egy frissen besorozott katona, Ahn Joon-ho (Jung Hae-in) áll, aki az öthetes alapkiképzést követően a D.P. egységhez kerül. Ízelítőt kapunk a kiképzés gyötrelmeiből, de az igazi pokol csak utána kezdődik, amikor az újoncok azzal szembesülnek, hogy a belső hierarchiában felettük állók folytonos vegzálásának lesznek kitéve, várhatóan egészen a kötelező szolgálat végéig, és a másfél-két év végtelen hosszú időnek tűnik. Az egységben van egy különösen agresszív alak, Hwang Jang-soo (Shin Seung-ho), aki úgy érzi, hogy a katonaság égisze alatt büntetlenül megtehet bármit, ezért folyamatos lelki terror alatt tartja az újoncokat, köztük Ahnt is. A megfélemlítésükre olyan rafinált kegyetlenségű fizikai bántalmazásokat is gyakorol, melyek a kiskatonák életét közvetlenül veszélyeztetik. Ez a rideg valóság éles ellentétben áll az egység esküjének szövegével, melyben az igazság és a katonák jogainak védelméről esik szó.
Jung Hae-in |
Ahn civil személyiségéről is megtudunk néhány fontos dolgot. Nem éppen ijedős fajta, képes kiállni az igazáért és ötletesen revansot venni, ha át akarják verni. Anyagilag támogatja a családját, bár érzelmileg eltávolodott tőlük. Erőszakos apja hosszú ideje bántalmazza a feleségét, aki nem képes elmenekülni tőle. Ahn éppen azért hagyta abba a bokszolást, mert nem akart apjához hasonlatossá válni.
A hadseregben rendszeresen előfordul, hogy megszökik egy-egy katona, akiknek elfogására az egység párokban dolgozó katonáit küldik ki. Üresedés támad az egyik ilyen poszton, amit Ahn kis szerencsével elnyer. A megbízás azzal a rendkívüli előnnyel jár, hogy civil ruhában szabad kijárása lesz a laktanyából a nyomozások idejére.
A dráma ettől kezdve különböző eseteket mutat be, melyeknek felderítésében Ahn és társa részt vesz. Minden alkalommal megismerjük az indítékokat, melyek a katonák szökésének hátterében állnak. Láthatjuk, hogy milyen módszereket használva igyekeznek rájuk találni. Eközben kiderülnek a sereg vezetői közötti hatalmi csatározások is, sőt a különböző egységek közötti pozícióharcok is. Szembesülünk azzal, hogy a vezetők között sem ritka egy-egy pofon kiosztása a magasabb rangúak részéről, és találkozunk a békében is háborúzni akaró eszelősökkel. Sokszor a vezetők is vívódnak a saját lelkiismeretükkel, és ez sem marad bemutatás nélkül.
Son Suk-ku és Kim Sung-kyun |
Mivel a hadsereg renoméjára nem vet jó fényt a szökések ténye, ezért az egység igyekszik saját hatáskörében megoldani a dezertőrök elfogását, kizárva azt, hogy a civil rendőrség és a média tudomására jussanak az esetek. Ugyanakkor mindegyikük tisztában van azzal, hogy a szökevények sokszor maguk is a sereg belső viszonyainak áldozatai, ezért az elfogásukkal azt is meg kell előzniük, hogy elkeseredésükben maguknak vagy másoknak ártsanak.
Ahn első társa egy gátlástalan és felelőtlen alak, aki a szabad eltávozást úgy értelmezi, hogy belevetheti magát a bulizás gyönyöreibe. Emiatt azonban lekési, hogy időben megtalálhassa a dezertőr katonát, aki öngyilkos lesz. Ahnt mélyen megrázza az eset, és magát hibáztatja a katonatársa haláláért.
Szerencsére a következő küldetéshez már új társat kap (Koo Kyo-hwan játssza), akivel képesek megérteni egymást, így remek párost alkotnak. A munkájuk nemcsak intuíciót és kreativitást igényel, hanem bátorságot is, mivel a küldetések nem veszélytelenek. A katonák szökésének sokféle oka van, és ezeknek megfelelően hol könnyebben, hol nehezebben lehet a "segítségükre sietni", még ha a helyzet különös értelmet is ad ennek a kifejezésnek. A drámában az esetek között vannak könnyebbek és nehezebbek, míg a hatodik részben eljutunk a probléma eszkalálódásához egy teljesen bekattant kiskatona történetén keresztül.
Koo Kyo-hwan |
A rövid, mindössze hat részből álló első szezon döbbenetes cliffhangerrel zárul: a történtek hatására Ahn végletes elhatározásra jut, míg egy másik bántalmazott katona a saját kezébe veszi sérelmeinek megtorlását.
A frissen bemutatott sorozat folytatása a nézői érdeklődés függvénye, ami remélhetőleg nem lesz akadálya egy további széria készülésének. Kíváncsian várnánk a folytatást.
Frissítés:
Ahogy az várható volt, máris élénk társadalmi vita bontakozott ki a dráma kapcsán Dél-Koreában. Néhány ezt érzékeltető újságcikk fordítása itt megtalálható, valamint döntés született a második évad készítéséről is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése