김도영: 82년생 김지영
A soha el nem fogyó házimunka rutinnal végzett sietős mozdulatait látjuk a
modern lakótelep sokemeletes házának egyik felső szintjén lévő lakásban,
majd pár perc pihenőre a fiatalasszony kimenekül az erkélyre. Szép, fiatal
arc bámul kifejezéstelenül a nagy üres semmibe, a szeme lecsukódik, magában
keresne nyugalmat, de máris megszólal a szobából egy hang: Anyu! És a
hátraforduló nő arcán már egy meleg, anyai mosoly ragyog.
Főcím következik.
Ennél pontosabban nem is lehetne felvezetni a témát, melyet Kim Do-young
rendező választott, aki maga is nő, és nem félt belenyúlni egy
darázsfészekbe. A film látens előtörténete évekkel korábbra vezet vissza.
Egy régebbi tévésorozat forgatókönyvírója, Cho Nam-joo írt egy saját
élettapasztalataiból táplálkozó regényt, mely 2016-ban jelent meg. Koreában
ezt tartják az első feminista irodalmi műnek, melynek kapcsán élénk vita
bontakozott ki a közösségi felületeken. Néhányan üdvözölték, de a nagy
többség felháborodottan elutasította. Azonban 2018. májusában az Igazság
Párt vezetője egy ajánlással kísérve Moon Jae-in elnöknek ajándékozta a
könyvet, amely iránt felrobbant az érdeklődés. A regény 2018. novemberétől
több mint egymillió példányban kelt el.
Egy évvel később, 2019. októberében mutatták be a filmes adaptációt, melynek
kapcsán a régi viták újraéledtek, de az idők változása és az emberek
szemléletének formálódása a kérdéskör újragondolását is segíti.
A főcím után a férjet látjuk, aki segítséget kér egy pszichológustól a
felesége számára, bár a problémáról még nem értesülünk, hogy miért is teszi
ezt. Maga a helyzet rendkívüli, hiszen sok egyéb forrásból tudjuk, hogy
Koreában még mindig nem általánosan elfogadott gyakorlat, hogy lelki
gondokkal valaki szakemberhez folyamodjon segítségért. Később megtudjuk,
hogy a felesége depressziós, és az állapotát egy furcsa tünet kíséri:
időnként más személyek hangján szólal meg, és ennek nincs tudatában.
A film további jeleneteiből ezután lajstromozni lehetne a fiatal anyákra,
valamint általánosan a nőkre zúduló szexista megnyilvánulási formákat. A
férfiak gátlástalanul megjegyzéseket tesznek rájuk, ingyenélőknek és
semmittevőknek nevezve a gyermekük nevelésével foglalkozó, otthon maradó
nőket, és nem kivétel ez alól az orvos sem, amint azt a családi vacsora
közben megtudjuk a feleségtől. Azonban mi egy modern család életét
szemléljük, ahol a férfi nem hasonlít az előbb említett társaihoz. Besegít a
gyerek gondozásába, szerető figyelemmel törődik a feleségével, és
ellenszenvvel viseltetik férfi munkatársai bigott, előítéletes
gondolkodásával szemben. Keresi a segítséget, amivel a feleségét kivezetheti
a bajból, és megérti, hogy a szerepek időnként felcserélődhetnek, a férfi is
lehet gyermekét otthon gondozó apuka, ha a felesége munkában való
kiteljesedése, karrierje úgy kívánja.
De míg ide eljutunk, elsőként részletes rajzot kapunk mindkettőjük
családjáról. A férfi makacs, maradi gondolkodású, agresszív anyjáról, akinek
gondolkodása teljes mértékben foglya a leghagyományosabb, hierarchikus
nagycsaládi modellnek. Ebben a családban kérdőjelek nélkül élik azt az
életet, melyet a felmenőiktől örököltek, és leginkább az anya ostoba
magabiztossággal igyekszik szétrombolni az ettől eltérő törekvéseket. Minden
szava mérgezett fullánk, és bizonyos kéjjel meregeti azt a leggyengébb
láncszem, a legfiatalabb menye felé.
A nő családja jóval összetettebb, az anyához, akár az origóhoz lehet
viszonyítani a szélsőségeket, hiszen jelen van itt is a férfiak nagyobb
értékűségének, ezért kivételezettségének szemlélete, de nem
megfellebbezhetetlenül - már az anya is fellázad ellene, a fiatalok pedig
elég bátrak ahhoz is, hogy kíméletlenül humor tárgyává tegyék. Ebben a
családban meg is születnek a legfontosabb felismerések, és képesek lesznek
egymás segítségére lenni.
A film különböző idősíkok megjelenítésén át vezet be a munkahelyi
hierarchiák rendjébe, és komoly gyűjteményt láttat az egyenlőtlenségek,
ízléstelen élcelődések köréből. Ezek mellé rendeli azokat a stratégiákat,
amelyek a nők túlélését teszik lehetővé az őket folytonosan hátrányosan
megkülönböztető, megalázó közegben. Végül nem marad ki a felsorolásból a
kukkoló kamerákon keresztül a munkahelyekre befurakodó illegális szexpiac
felemlítése sem, mint ahogyan a nyilvános helyeken a fiatal lányokat érő
szexuális abúzusok sem.
Kim Do-young rendező |
Rendkívül fontos kijelentések hangzanak el a filmben, meglehetősen direkt
megfogalmazásban. Talán a legfontosabb ezek közül, hogy a nők élete
ugyanannyit ér mint a férfiaké, a tanulásba fektetett erőfeszítéseikkel
ugyanúgy megdolgoztak az érvényesülésükért, ahogyan a férfiak. KIM Do-young
rendező időnként a humor eszközével is el tudja érni, hogy megértsük a
dolgok képtelenségét. A film egyik jelenetében a nőtársaság tagjai arról
számolnak be, hogy milyen tanulmányokat folytattak, és mire használják a
sokéves befektetéssel megszerzett tudásukat. Együtt nevetünk a színésznővel,
aki a gyermekének mesélt Hófehérke dramatizált előadásával tudja csak
kamatoztatni diplomáját, de nem tudjuk megúszni, hogy belegondoljunk,
hányféle elvetélt életterv üli körül a baráti társaság asztalát.
Mindezzel együtt a film elkerüli, hogy didaktikus tanmesévé váljon, mert a
megidézett jelenségek belesimulnak a történet fősodrába, mely egyre
mélyebben arra koncentrál, hogy a pár miként küzdi le a krízishelyzetet. A
legnagyobb fegyvertény, hogy a feleség meg tud szabadulni a beléje
nevelődött megfeleléskényszertől, mely gúzsba köti az énjét. Fel meri
vállalni a hiányérzeteit, melyeket a személyiségének kiteljesítése terén
érez. A gyógyulás egyúttal az önmagára találás folyamata is, melynek végén -
ha az eredeti tervektől eltérő módon is -, de megszületik az öntudatos,
sikeres Kim Ji-young.
GONG Yoo a férj szerepében egy olyan karaktert formál meg, melyet még ritkán
látunk koreai filmekben. Már nem a paternalista, családtagjairól gondoskodó
családfőt jeleníti meg, hanem a társat, aki együtt érez, együtt gondolkodik,
és keresi a saját felelősségét is a történésekben. Sokáig meg fogjuk őrizni
azt a jelenetet, melyben az addig titkolt aggódása töri át érzelmei
gátjait.
A feleség szerepében JUNG Yu-mi pedig érdekes kettősséget tud megjeleníteni: légiesen törékeny lénye mégis mindvégig gyakorlatias marad. Bátorságát felelősségérzete táplálja, és gyönyörű az a kulcsjelenete, melyben a legelveszettebb pillanataiban hívja elő magából régi, magabiztos lényét, akinek határozott lépéseit a rendező meg is jeleníti számunkra. Ezek a léptek indítják el hősnőnket azon az úton, melynek végén ismét találkozhatunk ezzel a magabiztos nővel, immár a valóságban.
A feleség szerepében JUNG Yu-mi pedig érdekes kettősséget tud megjeleníteni: légiesen törékeny lénye mégis mindvégig gyakorlatias marad. Bátorságát felelősségérzete táplálja, és gyönyörű az a kulcsjelenete, melyben a legelveszettebb pillanataiban hívja elő magából régi, magabiztos lényét, akinek határozott lépéseit a rendező meg is jeleníti számunkra. Ezek a léptek indítják el hősnőnket azon az úton, melynek végén ismét találkozhatunk ezzel a magabiztos nővel, immár a valóságban.
A film megmutatja azt is, hogy nemcsak a házaspár változik, hanem a
társadalmi közeg is. Fontos szereplője a történetnek e szempontból a feleség
öccse, aki elkényeztetett nevelése ellenére lassan átlát apja
gondolkodásának korlátain, és felismeri, hogy testvére mennyire méltánytalan
mellőzésben részesül. Magának az apának is dereng már valami, bár vele ezért
még komoly konfrontációba kellett keverednie a feleségének. A családok
mikro-közegén túl már a társadalom makro-szintjén is elkerülhetetlenek a
változások, ezt jelzik a munkahelyi képzés képsorai, melyen még kissé
feszengve veszik tudomásul a férfinép előjogokra ácsingozó egyedei, hogy
másfajta fordulatszámra kell kapcsolniuk.