김윤석: 미성년
Ha nem ismerném a rendező kilétét, a film végeztével a női lélek rezdüléseit felsorakoztató gazdag tárház miatt nagy esélyt adtam volna annak, hogy női rendező munkáját láttam. De nem így volt, sőt olyannyira nem, hogy Kim Yoon-seok rendezőt eddig színészként többnyire nem éppen lágyszívű, hanem nagyon is férfias, sokszor marcona történetek szerepeiben láthattuk (Chaser, The Yellow Sea, Fortress, 1987: When the Day Comes, stb.). A rendkívül gazdag színészi pálya majd negyed század után érkezett el fordulópontjához, amikor Kim Yoon-seok a kamera másik oldalára állt, és elkészítette debütáló filmjét, melyet forgatókönyvíró-rendezőként jegyez.
Milyen könnyű megragadni és kiélvezni a helyzet kínálta titkos örömöket, különösen, ha egy kihűlő párkapcsolat keltette hiányt is kompenzálunk vele! És milyen nyomasztóvá válik hirtelen, ha a lebukás azzal szembesít, hogy a könnyednek hitt játék hány ember életére gyakorol mély hatást!
Ha nem ismerném a rendező kilétét, a film végeztével a női lélek rezdüléseit felsorakoztató gazdag tárház miatt nagy esélyt adtam volna annak, hogy női rendező munkáját láttam. De nem így volt, sőt olyannyira nem, hogy Kim Yoon-seok rendezőt eddig színészként többnyire nem éppen lágyszívű, hanem nagyon is férfias, sokszor marcona történetek szerepeiben láthattuk (Chaser, The Yellow Sea, Fortress, 1987: When the Day Comes, stb.). A rendkívül gazdag színészi pálya majd negyed század után érkezett el fordulópontjához, amikor Kim Yoon-seok a kamera másik oldalára állt, és elkészítette debütáló filmjét, melyet forgatókönyvíró-rendezőként jegyez.
KIM Yoon-seok rendező © Showbox |
A film eredeti címe 미성년, ami kiskorúságot jelent, filmünk esetében
leginkább az éretlenség értelmében. Ez rámutat arra is, hogy mennyire
csínján kellene bánni az angol nyelvű címadásokkal, mert félrevihetik az
eredeti tartalmat. Az Another Child (és magyar megfelelője: A másik
gyermek) azt sugallja, hogy a történet fókuszában valamiféle gyermek
körüli vagy gyermekek közti konfliktus áll, ami részben igaz is. De sokkal
fontosabb ennél az, amit a koreai cím hangsúlyoz: az éretlenség, mert a
film központi problematikája annak vizsgálata, hogy miként tudjuk érett,
felnőtt emberek módjára élni az életünket, vagy felnőni erre a feladatra.
Milyen könnyű megragadni és kiélvezni a helyzet kínálta titkos örömöket, különösen, ha egy kihűlő párkapcsolat keltette hiányt is kompenzálunk vele! És milyen nyomasztóvá válik hirtelen, ha a lebukás azzal szembesít, hogy a könnyednek hitt játék hány ember életére gyakorol mély hatást!
Történetünk szereplői két nagyon különböző családot alkotnak. A jól szituált
házaspár férfi tagja (maga a rendező, Kim Yoon-seok alakítja) lép félre és
űz titkos viszonyt a másik, csonka család nőtagjával (Kim So-jin). Mindkét
családban él egy-egy nagylány (Kim Hye-Jun, Park Se-Jin), akik azonos
iskolába járnak, és a titkos párkapcsolat lelepleződése miatt kerülnek
érintkezésbe egymással. Először természetesen rendkívül ellenséges módon,
amit a köztük lévő társadalmi különbség még súlyosbít is. Sokkoló ténnyel
kell szembesülniük: nem elég, hogy szüleik félreléptek, a liezon
visszavonhatatlan következményeként egy gyermek érkezése várható.
Rövidesen mindenkinek szembe kell néznie az új helyzettel. A serdülő
lányoknak dupla teher jut, mert a helyzet megértése, lelki feldolgozása
éppen elég nehéz lenne ahhoz, hogy felgyorsítsa a saját felnőtté válásuk
folyamatát, és erre rakódik rá a szülők valódi személyiségeinek megismerése,
amely egyáltalán nem nevezhető felhőtlen tapasztalatnak.
Azonban a hangsúlyos középponti helyzete ellenére mégsem csak a két lány áll
a film fókuszában, mert legalább annyira árnyalt képet kapunk a többi
szereplőről is, mint róluk. A teljes család boldogtalan anya-figurájáról
(Yum Jung-ah), aki egy mély levegővétellel megpróbál úrrá lenni a saját
érzelmi nyomorán, és erőt gyűjtve valami felé elindulni a romokon. A pipogya
apáról, akinek fogalma sincs, hogy mihez kezdjen a maga által előállított
helyzettel, csak menekülni akar saját maga és mindenki más elől. A gyermeket
váró szeretőről, akit végzetes naivsága vezetett ismét felelőtlen
kapcsolatba, és lelki vakságot színlel a kibontakozó káosz hárítására.
Életkoruk szerint felnőttek állnak szemben a gyerekeikkel, de az a valódi
kérdés, hogy ki bizonyul érettebbnek: a szülők-e vagy a gyermeklányok?
Az a gyönyörűség ebben a filmben, hogy egyetlen szereplőjének karaktere sem
statikus, mindenki feljut egy magasabb lépcsőfokra az önismeret, a másik
helyzetének belátása és megértése útján, még ha nagyok maradnak is a
különbségek. Nem tudjuk, hogy születik-e megbocsátás az egymás ellen
vétkezők között, de a film nem is játszik efféle teátrális megoldásokra.
Sokkal fontosabb, hogy minden történés ellenére a szereplők szóba állnak
egymással. Mindenki mindenkivel, mert - mint a szövevényes és bravúros
koreai drámák forgatókönyveiben - ebben a történetben is az érintettek
mindannyian közvetlen kapcsolatba kerülnek egymással.
A végkifejletben felismerhető azonban egy generációs törés is - a rendező
mintha több bizalmat szavazna a fiataloknak, akiknek nemcsak magukért, de
felmenőikért is helyt kell állniuk. Az utolsó jelenet sokféle értelmezést
rejthet magában, éppen sokkoló tartalma jelzi legerősebben, hogy szimbolikus
üzenettel van dolgunk. Egyik felfejtési lehetőségként kínálkozik, hogy
valójában szakrális tartalmat csomagol profán megvalósításba a rendező: a
három gyermek mintha egy vérszerződéshez hasonló szertartás útján válna
egymás testvérévé, véd- és dacszövetségessé az élettel járó felelősségek
vállalásában.
A film további erénye az a rengeteg filmes utalás, melyek szavak nélkül
árulkodnak a társadalmi viszonyokról, szociális helyzetekről (munkahelyi
dínomdánom a nyitójelenetben, a szeretője mellett a kiskorúra ráhajtó részeg
férfi figurája a bolti jelenetben, a házaspár elhidegült életének
ábrázolása, a feleség gazdasági státuszának bemutatása azáltal, hogy minden
családi vagyon a férj nevén szerepel, a részrehajló tanár portréja, és még
lehetne sorolni hosszasan. Feltűnő, hogy nincs pozitív férfialak a
történetben, mivel mindkét apafigura alkalmatlan nemcsak a szülői feladatra,
hanem az életben való navigálásra is. Ezért érezhetjük úgy, hogy a félrelépő
férj bocsánatkérése nem hordoz érzelmi katarzist. Különösen érdekes ez a
történet alkalmatlan anyafigurájával való összevetésben: a saját felelőssége
elől szinte együgyűségbe menekülő asszony végül megkapja az álarc
lehullásának lehetőségét, és az ő esetében átérezzük a fájdalma
tragikumát.
Bár a film minden konfliktusa egyetemes, így tökéletesen ismerős számunkra is, mégis velünk maradhat egy hosszasan bennünk motoszkáló kérdésként, hogy mégis mi az, amitől valami másságot is érzünk? Nem könnyű ezt megválaszolni, mert nem is a film, hanem a mögöttes kulturális sajátosságok rejthetik a magyarázatot arra, hogy miért csodálkozhatunk rá a szereplők reakcióira, interakcióira. Mert bár jelen van a féltékenység, a düh, a kétségbeesés, a helyzetből fakadó minden negatív érzelem, valahogyan mégsem ezek lesznek a dominánsak. Nincsenek nagy egók, amelyek kiborulnának vagy nagyjelenetet rendeznének. Ehelyett egyre erősödik valami különös empátiából keletkező szolidaritás, mely nemcsak egy asztalhoz ülteti a konfliktusok szereplőit, hanem kiváltja még a gondoskodás gesztusát is az ellenféllel szemben - már ami a női szereplőket illeti. Bár ez nem állhatott a rendező szándékában, mégis ezzel a kiteljesedéssel lett a film számomra kivételes élményt nyújtó alkotás. Őszintén remélem, hogy következő munkáiban kiegyenlítődik a nemek rajzolatában most a nők javára billenni látszó mérleg.
Bár a film minden konfliktusa egyetemes, így tökéletesen ismerős számunkra is, mégis velünk maradhat egy hosszasan bennünk motoszkáló kérdésként, hogy mégis mi az, amitől valami másságot is érzünk? Nem könnyű ezt megválaszolni, mert nem is a film, hanem a mögöttes kulturális sajátosságok rejthetik a magyarázatot arra, hogy miért csodálkozhatunk rá a szereplők reakcióira, interakcióira. Mert bár jelen van a féltékenység, a düh, a kétségbeesés, a helyzetből fakadó minden negatív érzelem, valahogyan mégsem ezek lesznek a dominánsak. Nincsenek nagy egók, amelyek kiborulnának vagy nagyjelenetet rendeznének. Ehelyett egyre erősödik valami különös empátiából keletkező szolidaritás, mely nemcsak egy asztalhoz ülteti a konfliktusok szereplőit, hanem kiváltja még a gondoskodás gesztusát is az ellenféllel szemben - már ami a női szereplőket illeti. Bár ez nem állhatott a rendező szándékában, mégis ezzel a kiteljesedéssel lett a film számomra kivételes élményt nyújtó alkotás. Őszintén remélem, hogy következő munkáiban kiegyenlítődik a nemek rajzolatában most a nők javára billenni látszó mérleg.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése