2021. október 9., szombat

[Tévédrámákról] KINGDOM 1-2. évad + Special

킹덤 1-2
킹덤: 아신전


Netflix /
1. évad: 2019 / 6 rész
2. évad: 2020 / 6 rész
Special: 2021 / 1 rész
Műfaj: dráma, horror, zombi
Írta: Kim Eun-hee
Rendezte: Kim Seong-hun (1-2. évad, Special), Park In-je (2. évad)
Adatok bővebben: Wikipedia / HanCinema - 1. évad, 2. évad, Special






Annak idején teljesen el voltam ragadtatva Kim Seong-hun rendező debütáló filmjétől, az A Hard Day-től. A Tunnel (nem tévesztendő össze a hasonló című sorozattal) kissé elmaradt a várakozásaimtól, de a Kingdom (Királyság) című sorozatban végre berobbant mindaz, amit az A Hard Day ígért, sőt azt is írhatnám, hogy messze meghaladta minden elképzelésemet.

A két évad bemutatása a hatalmas sikert aratott koreai zombifilm, a Train to Busan, és a nagyon félresikerült folytatása, a Peninsula bemutatása közé ékelődik. Kim Eun-hee írónő minden idők egyik legjobb (és díjnyertes) zombi-eposzát tette le a rendező asztalára, aki azt méltó módon vitte a digitális vászonra.

A sorozat forgatókönyvének alapjául az ugyancsak Kim Eun-hee által írt The Kingdom of the Gods webcomic szolgált. A sorozat az első koreai dráma volt a Netflix original szériában. A készítése közben túlszaladtak a költségvetés keretein, ezért az eredetileg nyolcrészesre tervezett évadokat hatrészesre vágták vissza, amit utólag talán már a megrendelők is sajnálatosnak tartottak. A forgatást tragédiák és balesetek is kísérték. A művészeti stáb egyik tagja 2018-ban a feltételezések szerint a túldolgoztatás miatt hunyt el, mely a koreai forgatások túlfeszítettségének általános problémájára irányította a figyelmet. A sorozat feliratában olvasható is a neki szóló ajánlás. Ha ez nem lenne elég, a ráadás rész egyik külső forgatási helyszínéül szolgáló kastélyának egy részét tűz pusztította el.


 





A Kingdom egy képzeletbeli birodalom vészterhes napjaiban játszódik, és ezzel a horror, a fantasy és a történelmi drámák sajátos ötvözetét képezi. De attól igazán különleges, hogy bár mindannyian tudjuk, hogy sem ez a királyság, sem a zombik nem léteznek, amit látunk, az mégis döbbenetesen reálisnak tűnik.

Ezt elsősorban a megfilmesítés értelmében gondolom, bár valóban nem lehet elmenni a tény mellett, hogy a sorozat (melyet már 2011-ben kezdett írni Kim Eun-hee), váteszi képességgel vetítette előre mindazt, amit a Covid-pandémia alatt mind a mai napig megélünk. Mind a járványt, mind annak kezelésmódját az összes hibájával együtt, melyet az emberi hitetlenségnek, önhittségnek, hatalomvágynak és korrupciónak köszönhetünk.

A Kingdom valóságosságának érzete a rendező mellett a stáb egészének köszönhető, kiemelten a jelmeztervezők, valamint a sminkesek és maszkmesterek rendkívülien magas színvonalú munkájának. Minden részlet tökéletesen a helyén van, de a királyi udvar - a drámákban már szinte megszokottan - pazar ábrázolása mellett a sorozat igazi újdonsága az ország nyomorának bemutatása, mely ezúttal nélkülözi a festőiség finomításait. Az ínség látványa mellbevágóan üt, és valószínűleg a sorozatra visszagondolva a zombi hordák mellett ennek képsorai tűnnek fel előttünk.

A dráma élőhalottjai a zombik legújabb típusát képviselik, akik fürge mozgású, erős és érzékelő emberevők, és többségükben a harapásukkal terjesztik a zombivá változtató kórt. Amely irtózatos sebességgel terjed, hiszen minden átváltozó lény hatványozottan szaporítja tovább a falkákban támadó kannibálokat. A Kingdom zombijai rémületesek, az emberek teljesen esélytelennek tűnnek velük szemben. Az ellenük folytatott küzdelem legnagyobb izgalmi faktora az emberi találékonyságra való kíváncsiság, melyet nézőként megélünk, miközben lehetetlen nem gondolnunk arra, hogy a középkorban járunk, tehát az eszköztárunk kimerül a kard-dárda-kasza-kapa és néhány elöltöltős puska lehetőségében. De a dráma ötlettára ennél többet tud, melyet gazdagon feltöltöttek az alkotók. A sorozat zombijaival kapcsolatban azt is meg kell említeni, hogy a Train to Busanban látott, rendkívül dizájnos típust képviselik, melyek koreografált mozgásukkal lassan kiérdemlik a koreai zombi-alfaj megjelölést.

Az egész sorozatot részletekbe menően kidolgozott, mégis grandiózus látványok jellemzik. Gondosan kiválasztott helyszínek pazar látványát élvezhetjük, legyenek azok akár ember által építettek vagy a természet részei. A történethez illően a dráma látványvilága is dinamikus, amely különösen a harci jeleneteket teszi igazán feszültté. A sorozat vizuális effektjei kiérdemelték a 2nd Asia Contents Awards díját is. A filmzene ezúttal is mestermű, és nagy gondot fordítottak a dráma gyönyörű főcímére is.




 





A történet kiindulási pontjaként szolgáló drámai vétséget ezúttal is a hatalomvágy motiválja. Hogy a halott uralkodó fiatal, várandós felesége megszülhesse a trónt öröklő gyermeket, akinek felnövekvéséig anyakirálynőként uralkodhat, egy titkos növény segítségével feléleszti a királyt, aki zombiként támad fel. Emiatt elzárják a vele való találkozás lehetőségét az összes előkelőségtől és hivatalnoktól, de legfőképpen a felnőtt fiától, aki a trón soros várományosa lenne, ha kiderülne az apja halála. A koronaherceg Yi Chang (Ju Ji-hoon) egyik látogatási próbálkozása során furcsa jelenséget tapasztal, mintha egy szörnyalakot látna áttűnni az uralkodó szobájának falán. Ezért egyetlen bizalmas testőre társaságában elindul vidékre, hogy találkozzon a királyt kezelő orvossal, és végre megtudja az igazságot apjának állapotáról.

Az árulónak kikiáltott herceg az útja során szembesül az ország valóságos állapotával, a helyi vezetők ostobaságával és korruptságával, melynek következtében elszabadul a zombivész. Miközben sarkában vannak a királyné által az elfogására küldött katonák, Yi Chang nem tehet mást, minthogy élére áll a maroknyi csapatnak, akik tisztában vannak az őket fenyegető veszély nagyságával. A drámában a szemünk láttára válik az erkölcsös, de kezdetben kissé tétovának és az udvari élettől elpuhultnak tűnő férfi karizmatikus vezetővé. Ju Ji-hoon átalakulása elképesztő a szerepében, markáns, felelős uralkodó születésének ígéretét vetíti előre. Hogy ez beteljesül-e, az a második évad végének legnagyobb kérdése, mely a történet óriási csavarját rejti. De míg addig eljutunk, a vidékjárás után majd visszatérünk a királyi palotába, ahol szintén rendet kell tenni. Utunkat számtalan remek és váratlan fordulat szegélyezi, melyekről hallgatok a sorozat izgalmának védelmében.









A történet véres, melyért nem kizárólag a zombik felelősek. Az országot a Jo-klán uralja, melynek feje a királyné apja, Jo Hak-joo miniszterelnök (Ryu Seung-ryong), aki azt hiszi, hogy bábként irányíthatja a lányát. A másodkirályné azonban pszichopata, aki önjáró, és horrorisztikus bűntettek kiagyalója. Mindkét színész teljesítménye kiemelkedő, de a keménykezű és keményfejű miniszterelnök Ryu Seung-ryong általi megformálása mégis szinte eltörpül Kim Hye-jun eszelős tekintete mellett, amelyet a királyi feleségnek kölcsönöz.

A herceg segítőinek táborában minden egyes szereplő felejthetetlen. Elsősorban természetesen a sokat tapasztalt és bölcs orvosnőt, Seo-bit játszó Bae Doo-na. Izgalmas látni, hogy a sok kortárs karakter mellett milyen hatásos tud lenni kosztümös történelmi szerepben is. A megtörtségén átsütő erő és konok kitartás jellemzi, egyszerre bölcs és merész. Nagy találmány, hogy a sorozat ezt a kulcsfigurát egy nő alakjában láttatja, akinek jelenléte merőben szokatlan a tradicionális arisztokrata közegben, de éppen ezáltal tud szinte észrevétlenül tevékenykedni. 

Kim Sung-gyut tökéletesen megtalálta a titokzatos hátterű, magasan képzett harcos karaktere, akinek szegény és szerény alakjában nagyon nemes emberi vonásokat tudott megmutatni. Kim Sang-ho a király testőrének és bizalmasának szerepében mintha egy nem egészen rá illő karaktert kapott volna. Alkatához jól illik a herceg barátjának és gondviselőjének szerepe, de idegennek gondolnánk tőle az akciókban való részvételt és a szerelmes férjet is, pedig mindkettővel sikerrel birkózik meg.

Emlékezetes még Ahn-hyeon mester szerepében Heo Joon-ho, akinek atyai alakjáról kiderül még egy s más furcsaság. 

A sorozat mindkét évada megérdemelten élvezte mind a közönség, mind a szakma elismerését, a személyes ranglistámon is bekerült az élmezőnybe, ahonnan nehéz lesz kimozdítani.







A nagy sikerre való tekintettel a Netflixnek futotta még egy extra meglepetésre is, elkészítettek egy játékfilm hosszúságú, egyrészes előtörténetet Kingdom: Ashin of the North (Királyság: Észak Ashinja) címmel. Ez a film a Kingdom második évadjának végén feltűnő nőalak történetét meséli el, mely egyúttal az élőhalottak létrejöttére is magyarázatot ad. A történet hátteréül a Joseon királyság és a határmenti törzsek hatalmi villongásai szolgálnak. Ashin alakjában Jun Ji-hyun színésznőt látjuk, aki pazar játéklehetőséget kapott ebben a szerepben. A szerény és szorgos fiatal lány élete egy csapásra megváltozik, amikor falujának lakóit lemészárolják, melynek elkövetésével egy másik törzset vádolnak. Az apja bizalma nyomán a Joseon királyság katonai kirendeltségének vezetőjéhez fordul, segítséget kérve tőle a hozzátartozói halálának megbosszulásához. A lány a táborban nő fel, ahol harcossá képezi magát, és kémkedik is a Joseon királyság számára. Ennek során jön rá, hogy a valódi események másként történtek, mint ahogyan azt a parancsnok beállította a Jo-klán érdekében. A már régóta bosszúra szomjazó, kiégett lelkű Ashint ez véglegesen az őrületbe kergeti. Lemészárolja mind a saját, mind az ellenséges törzs táborát, és visszatér a falujába. Senki sem tudja, hogy Ashin ott valójában milyen borzalmas titkot is rejteget.




















Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése