킹덤: 아신전
Netflix /
1. évad: 2019 / 6 rész
2. évad: 2020 / 6 rész
Special: 2021 / 1 rész
Műfaj: dráma, horror, zombi
Írta: Kim Eun-hee
Rendezte: Kim Seong-hun (1-2. évad, Special), Park In-je (2. évad)
Adatok bővebben: Wikipedia / HanCinema - 1. évad, 2. évad, Special
Annak idején teljesen el voltam ragadtatva Kim Seong-hun rendező debütáló
filmjétől, az A Hard Day-től. A Tunnel (nem tévesztendő össze a hasonló című
sorozattal) kissé elmaradt a várakozásaimtól, de a Kingdom (Királyság) című
sorozatban végre berobbant mindaz, amit az A Hard Day ígért, sőt azt is
írhatnám, hogy messze meghaladta minden elképzelésemet.
A két évad bemutatása a hatalmas sikert aratott koreai zombifilm, a Train to
Busan, és a nagyon félresikerült folytatása, a Peninsula bemutatása közé
ékelődik. Kim Eun-hee írónő minden idők egyik legjobb (és díjnyertes)
zombi-eposzát tette le a rendező asztalára, aki azt méltó módon vitte a
digitális vászonra.
A sorozat forgatókönyvének alapjául az ugyancsak Kim Eun-hee által írt The Kingdom of the Gods webcomic szolgált. A sorozat az első koreai dráma volt a Netflix original szériában. A készítése közben túlszaladtak a költségvetés keretein, ezért az eredetileg nyolcrészesre tervezett évadokat hatrészesre vágták vissza, amit utólag talán már a megrendelők is sajnálatosnak tartottak. A forgatást tragédiák és balesetek is kísérték. A művészeti stáb egyik tagja 2018-ban a feltételezések szerint a túldolgoztatás miatt hunyt el, mely a koreai forgatások túlfeszítettségének általános problémájára irányította a figyelmet. A sorozat feliratában olvasható is a neki szóló ajánlás. Ha ez nem lenne elég, a ráadás rész egyik külső forgatási helyszínéül szolgáló kastélyának egy részét tűz pusztította el.
A sorozat forgatókönyvének alapjául az ugyancsak Kim Eun-hee által írt The Kingdom of the Gods webcomic szolgált. A sorozat az első koreai dráma volt a Netflix original szériában. A készítése közben túlszaladtak a költségvetés keretein, ezért az eredetileg nyolcrészesre tervezett évadokat hatrészesre vágták vissza, amit utólag talán már a megrendelők is sajnálatosnak tartottak. A forgatást tragédiák és balesetek is kísérték. A művészeti stáb egyik tagja 2018-ban a feltételezések szerint a túldolgoztatás miatt hunyt el, mely a koreai forgatások túlfeszítettségének általános problémájára irányította a figyelmet. A sorozat feliratában olvasható is a neki szóló ajánlás. Ha ez nem lenne elég, a ráadás rész egyik külső forgatási helyszínéül szolgáló kastélyának egy részét tűz pusztította el.
A Kingdom egy képzeletbeli birodalom vészterhes napjaiban játszódik, és
ezzel a horror, a fantasy és a történelmi drámák sajátos ötvözetét képezi.
De attól igazán különleges, hogy bár mindannyian tudjuk, hogy sem ez a
királyság, sem a zombik nem léteznek, amit látunk, az mégis döbbenetesen
reálisnak tűnik.
Ezt elsősorban a megfilmesítés értelmében gondolom, bár valóban nem lehet
elmenni a tény mellett, hogy a sorozat (melyet már 2011-ben kezdett írni Kim
Eun-hee), váteszi képességgel vetítette előre mindazt, amit a Covid-pandémia
alatt mind a mai napig megélünk. Mind a járványt, mind annak kezelésmódját
az összes hibájával együtt, melyet az emberi hitetlenségnek, önhittségnek,
hatalomvágynak és korrupciónak köszönhetünk.
A Kingdom valóságosságának érzete a rendező mellett a stáb egészének
köszönhető, kiemelten a jelmeztervezők, valamint a sminkesek és
maszkmesterek rendkívülien magas színvonalú munkájának. Minden részlet
tökéletesen a helyén van, de a királyi udvar - a drámákban már szinte
megszokottan - pazar ábrázolása mellett a sorozat igazi újdonsága az ország
nyomorának bemutatása, mely ezúttal nélkülözi a festőiség finomításait. Az
ínség látványa mellbevágóan üt, és valószínűleg a sorozatra visszagondolva a
zombi hordák mellett ennek képsorai tűnnek fel előttünk.
A dráma élőhalottjai a zombik legújabb típusát képviselik, akik fürge
mozgású, erős és érzékelő emberevők, és többségükben a harapásukkal
terjesztik a zombivá változtató kórt. Amely irtózatos sebességgel terjed,
hiszen minden átváltozó lény hatványozottan szaporítja tovább a falkákban
támadó kannibálokat. A Kingdom zombijai rémületesek, az emberek teljesen
esélytelennek tűnnek velük szemben. Az ellenük folytatott küzdelem
legnagyobb izgalmi faktora az emberi találékonyságra való kíváncsiság,
melyet nézőként megélünk, miközben lehetetlen nem gondolnunk arra, hogy a
középkorban járunk, tehát az eszköztárunk kimerül a kard-dárda-kasza-kapa és
néhány elöltöltős puska lehetőségében. De a dráma ötlettára ennél többet
tud, melyet gazdagon feltöltöttek az alkotók. A sorozat zombijaival
kapcsolatban azt is meg kell említeni, hogy a Train to Busanban látott,
rendkívül dizájnos típust képviselik, melyek koreografált mozgásukkal lassan
kiérdemlik a koreai zombi-alfaj megjelölést.
Az egész sorozatot részletekbe menően kidolgozott, mégis grandiózus
látványok jellemzik. Gondosan kiválasztott helyszínek pazar látványát
élvezhetjük, legyenek azok akár ember által építettek vagy a természet
részei. A történethez illően a dráma látványvilága is dinamikus, amely
különösen a harci jeleneteket teszi igazán feszültté. A sorozat vizuális
effektjei kiérdemelték a 2nd Asia Contents Awards díját is. A filmzene
ezúttal is mestermű, és nagy gondot fordítottak a dráma gyönyörű főcímére is.
A történet kiindulási pontjaként szolgáló drámai vétséget ezúttal is a
hatalomvágy motiválja. Hogy a halott uralkodó fiatal, várandós felesége
megszülhesse a trónt öröklő gyermeket, akinek felnövekvéséig
anyakirálynőként uralkodhat, egy titkos növény segítségével feléleszti a
királyt, aki zombiként támad fel. Emiatt elzárják a vele való találkozás
lehetőségét az összes előkelőségtől és hivatalnoktól, de legfőképpen a
felnőtt fiától, aki a trón soros várományosa lenne, ha kiderülne az apja
halála. A koronaherceg Yi Chang (Ju Ji-hoon) egyik látogatási próbálkozása
során furcsa jelenséget tapasztal, mintha egy szörnyalakot látna áttűnni az
uralkodó szobájának falán. Ezért egyetlen bizalmas testőre társaságában
elindul vidékre, hogy találkozzon a királyt kezelő orvossal, és végre
megtudja az igazságot apjának állapotáról.
Az árulónak kikiáltott herceg az útja során szembesül az ország valóságos
állapotával, a helyi vezetők ostobaságával és korruptságával, melynek
következtében elszabadul a zombivész. Miközben sarkában vannak a királyné
által az elfogására küldött katonák, Yi Chang nem tehet mást, minthogy élére
áll a maroknyi csapatnak, akik tisztában vannak az őket fenyegető veszély
nagyságával. A drámában a szemünk láttára válik az erkölcsös, de kezdetben
kissé tétovának és az udvari élettől elpuhultnak tűnő férfi karizmatikus
vezetővé. Ju Ji-hoon átalakulása elképesztő a szerepében, markáns, felelős
uralkodó születésének ígéretét vetíti előre. Hogy ez beteljesül-e, az a
második évad végének legnagyobb kérdése, mely a történet óriási csavarját
rejti. De míg addig eljutunk, a vidékjárás után majd visszatérünk a királyi
palotába, ahol szintén rendet kell tenni. Utunkat számtalan remek és
váratlan fordulat szegélyezi, melyekről hallgatok a sorozat izgalmának
védelmében.
A történet véres, melyért nem kizárólag a zombik felelősek. Az országot a
Jo-klán uralja, melynek feje a királyné apja, Jo Hak-joo miniszterelnök (Ryu
Seung-ryong), aki azt hiszi, hogy bábként irányíthatja a lányát. A
másodkirályné azonban pszichopata, aki önjáró, és horrorisztikus bűntettek
kiagyalója. Mindkét színész teljesítménye kiemelkedő, de a keménykezű és
keményfejű miniszterelnök Ryu Seung-ryong általi megformálása mégis szinte
eltörpül Kim Hye-jun eszelős tekintete mellett, amelyet a királyi feleségnek
kölcsönöz.
A herceg segítőinek táborában minden egyes szereplő felejthetetlen.
Elsősorban természetesen a sokat tapasztalt és bölcs orvosnőt, Seo-bit
játszó Bae Doo-na. Izgalmas látni, hogy a sok kortárs karakter mellett
milyen hatásos tud lenni kosztümös történelmi szerepben is. A megtörtségén
átsütő erő és konok kitartás jellemzi, egyszerre bölcs és merész. Nagy
találmány, hogy a sorozat ezt a kulcsfigurát egy nő alakjában láttatja,
akinek jelenléte merőben szokatlan a tradicionális arisztokrata közegben, de
éppen ezáltal tud szinte észrevétlenül tevékenykedni.
Kim Sung-gyut tökéletesen megtalálta a titokzatos hátterű, magasan képzett
harcos karaktere, akinek szegény és szerény alakjában nagyon nemes emberi
vonásokat tudott megmutatni. Kim Sang-ho a király testőrének és bizalmasának
szerepében mintha egy nem egészen rá illő karaktert kapott volna. Alkatához
jól illik a herceg barátjának és gondviselőjének szerepe, de idegennek
gondolnánk tőle az akciókban való részvételt és a szerelmes férjet is, pedig
mindkettővel sikerrel birkózik meg.
Emlékezetes még Ahn-hyeon mester szerepében Heo Joon-ho, akinek atyai
alakjáról kiderül még egy s más furcsaság.
A sorozat mindkét évada megérdemelten élvezte mind a közönség, mind a szakma
elismerését, a személyes ranglistámon is bekerült az élmezőnybe, ahonnan
nehéz lesz kimozdítani.
A nagy sikerre való tekintettel a Netflixnek futotta még egy extra
meglepetésre is, elkészítettek egy játékfilm hosszúságú, egyrészes
előtörténetet Kingdom: Ashin of the North (Királyság: Észak Ashinja) címmel.
Ez a film a Kingdom második évadjának végén feltűnő nőalak történetét meséli
el, mely egyúttal az élőhalottak létrejöttére is magyarázatot ad. A történet
hátteréül a Joseon királyság és a határmenti törzsek hatalmi villongásai
szolgálnak. Ashin alakjában Jun Ji-hyun színésznőt látjuk, aki pazar
játéklehetőséget kapott ebben a szerepben. A szerény és szorgos fiatal lány
élete egy csapásra megváltozik, amikor falujának lakóit lemészárolják,
melynek elkövetésével egy másik törzset vádolnak. Az apja bizalma nyomán a
Joseon királyság katonai kirendeltségének vezetőjéhez fordul, segítséget
kérve tőle a hozzátartozói halálának megbosszulásához. A lány a táborban nő
fel, ahol harcossá képezi magát, és kémkedik is a Joseon királyság számára.
Ennek során jön rá, hogy a valódi események másként történtek, mint ahogyan
azt a parancsnok beállította a Jo-klán érdekében. A már régóta bosszúra
szomjazó, kiégett lelkű Ashint ez véglegesen az őrületbe kergeti.
Lemészárolja mind a saját, mind az ellenséges törzs táborát, és visszatér a
falujába. Senki sem tudja, hogy Ashin ott valójában milyen borzalmas titkot
is rejteget.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése