Kim Jee-woon rendező 2018-ban jelentkezett az Illang: The Wolf Brigade
(Farkasember: A Farkas Brigád) című filmjével, mely izgalmas vállalkozásnak
ígérkezett, tekintve, hogy egy híres japán anime élőszereplős
filmadaptációjaként készült.
KIM Jee-woon rendező
Azonban már az anime is komoly előzményekkel bírt. Oshii Mamoru
rendező életművét húsz éven át kísérte egy általa írt és rendezett,
filmekből és mangákból álló saga. Az egész történet egy rádiójátékkal
indult 1987-ben, és még ugyanabban az évben bemutatták
A vörös szemüveg (紅い眼鏡, The Red Spectacles)
című játékfilmet, melyben először találkozhattunk a fővárosi rendőrségen
belül létrehozott különleges egység militáns, futurisztikus külsejű
harcosaival. A film előtörténetét mesélte el az 1988-2000 között megjelent
képregénysorozatban, a
Kerberos Panzer Copban (犬狼伝説, Cerberus páncélos zsaru)
melynek illusztrációit Fujiwara Kamui készítette, Izubuchi Yutaka
mechanikus terveinek felhasználásával. A mangát Ázsia több országában
kiadták, melyeket amerikai, angol és német megjelenés is követett.
Az animációs film jelenleg ezen a linken megnézhető:
Jin-Roh.
Az animációs Jin-Roh azonban elég lazán követi a manga történetét. Átemel
belőle lényegi elemeket, de megváltoztatja a hangsúlyokat, ráadásul a
rendező módosította is az Oshii által készített storyboardot, belefűzve
egy romantikus szálat, mely az eredeti történetben nem létezett.
Kim
filmes adaptációja szinte jelenetről jelenetre pontosan követi a Jin-Roh
történetét, de két lényeges ponton mégis eltér attól. Először is, koreai
környezetbe helyezi a látottakat, valamint megváltoztatja a
befejezést.
Míg Oshii filmje egy második világháború
utáni alternatív Japánban játszódik, Kim filmje ugyancsak egy elképzelt
történelem része, melyben a területi viták következtében a távol-keleti
térség militarizálódik, ezért a nagyhatalmak nyomásának ellensúlyozására a
két Korea az egyesülés mellett dönt. A belátható közeljövőben járunk,
2024-re datálódik az események első időpontja, és ez különös aktualitást
biztosít a látottaknak. A döntéstől nem mindenki boldog, a születő
új, erős országot értelemszerűen ellenzik a befolyásos hatalmak, de a film
nem ezzel foglalkozik, hanem a döntés nyomán keletkező belviszályokkal.
A tényleges egyesülésig ötéves átmeneti periódust vezetnek be,
melynek idején a nagyhatalmak gazdasági retorziókkal sújtják a két Koreát.
A gazdasági depresszió következtében zavargások kezdődnek, és megalakul a
Szekta nevű belföldi terrorista csoport, amely a tüntetéseket kihasználva
militáns akciókat hajt végre. A fővárosi rendőrség gyengének bizonyul
velük szemben, ezért a kormányzat létrehoz egy elit egységet, melynek
speciális képzettségű és felszereltségű tagjai képesek felvenni velük a
harcot. Az egység azonban két balul sikerült akciót követően a támadások
kereszttüzébe kerül, és vezetőinek nemcsak a közvélemény megnyugtatásával
kell szembenéznie, hanem a fővárosi rendőrség rivalizálásával is, mely az
egység felszámolására törekszik.
Az erővonalak fókuszába
a történet főhőse, Im Joong-kyung (Gang Dong-won) kerül, akinek
személyében a rivalizáló felek megtalálják a tökéletes megoldást a
törekvéseikhez, így ki is egyeznek a feláldozhatóságában. Míg a rendőrség
bűnbakként akarja használni a speciális egység megszüntetésére, addig a
saját egysége a nyakába akarja varrni a történtek felelősségét a
fennmaradásuk érdekében. Megindul egy macska-egér harc, melyben a
szereplők mindegyike fedett szerepet játszik. Közben pedig folyamatosan
szóba kerül a speciális egységen belül működő titkos mag, melynek
létezésével és szerepével kapcsolatosan a film végéig jobbára csak
feltételezésekkel találkozunk.
Ez a bonyolult erőtér, mely Kim
Jee-woon filmjében kissé nehezen is rajzolódik ki, azonban csak hátteréül
szolgál a film valódi konfliktusának, mely sokkal inkább morális kérdések
körül forog.
Oshiival kapcsolatban mindig meg szokták említeni, hogy filozófiai
indíttatású rendező, és a Jin-Roh esetében nem is zavart senkit az ennek
megfelelő filmes szerkezet. Kim Jee-won adaptációja kapcsán azonban már
sokkal türelmetlenebbek a nézői vélemények. Mindkét esetben a film elején
és végén látható pörgős akciórészek közé ékelődik be a filmek nagy részét
kitevő, egyszerre valós és allegorikus melodráma. Ezt pedig a játékfilm
esetében hibaként róják fel a film készítőinek azok, akik a kezdeti,
lenyűgöző képsorok alapján végig egy lendületes akciófilmben
reménykedtek.
Ehelyett váratlanul egy különös párkapcsolati történetet láthatunk, melyben
egy terrorista lány és a speciális egység egyik harcosa között szövődik érzelmi kötelék. Oshii azonban nem a szerelemre koncentrál, hanem a militáns
erők játékterében megjelenő két emberi lényben azt vizsgálja, hogy mi marad
az emberségből egy ilyen esetben, és ezt átveszi Kim Jee-woon filmje is. A
Piroska és a farkas meséjének alakjait felhasználva egyrészt azt kérdezik,
hogy vajon passzív áldozat-e a lány és a férfi, akik csak belesodródtak a
történésekbe, vagy felelősek-e a sorsukért - de ha ők nem is, akkor vajon
kik? Másrészt pedig azon gondolkodnak, hogy azokban, akik az extrém erőszak
részesei, melyik mag az erősebb, ami meghatározza a lényüket: a vadállati
ösztön, mely embernek álcázza magát, vagy a humán lény, amely kénytelen
állatinak mutatkozni.
Miközben úgy tűnik, hogy a harcos Im
megtalálta a helyét a speciális egységben, addig a lány, Lee Yoon-hee (Han
Hyo-joo) nem szabad választásából lett a Szekta tagja. Im mégis konfliktusba
kerül saját magával, mely egyúttal a büntetésének oka is: a védtelen emberek
lemészárlása előhívja maradék emberségét, és ő maga nem tudja gépiesen
végrehajtani a likvidálást. Ami megbocsáthatatlan, mert a hezitálása
kockázati tényező az egység számára. Imet visszaküldik egy korrekciós
kiképzésre, és ennek idején kerül kapcsolatba a lánnyal, valamint a
szervezetek konspirációjának origójába, mely nagyjából azonos mind a két
alkotásban.
Vannak azonban lényegi eltérések a filmek között, két
ponton is. A mese egyik kegyetlenebb változatát hallhatjuk, melynek van egy
része, mikor Piroskát étellel és itallal kínálja a farkas. Egy macska és egy
madár arra figyelmezteti a lányt, hogy amit eszik, az a nagymamája húsa,
amit pedig iszik, az a vére. Oshii filmjében e mondatok alatt a város, a
benne lakó emberek, valamint a tüntetők képeit látjuk, mely a következő
jelenetben roncstelepre vált, ahol a szervezetek megbeszélése folyik. Ez
elég egyértelmű utalás arra, hogy az emberiség önmagát, nembeliségének
legértékesebb részét falja fel.
Kim Jee-won az egész mesét egy
animációs betétben meséli el, melyben utalás sincs Oshii képeire, helyette
csak egy mesekönyv illusztrációit látjuk. A gondolati hangsúly is máshová
kerül. A kérdésfeltevés kevésbé elméleti, sokkal pragmatikusabb:
Ki hibáztatható a lány haláláért? Az éhező farkas? A nagymama, aki
beengedte a farkast, vagy az anya, aki odaküldte a lányt? Kit kellene
gyűlölnünk? Az a legrosszabb, hogy nem tudjuk, kit gyűlöljünk.
Ahol pedig nincs felelős, ott mindenki felelős - erre világít rá Im
Joong-kyung döntése, amit a film végén hoz meg. Ekkor találkozunk Oshii
ember-farkas allegóriájával, ám a feltett kérdés nem marad nyitva. A Farkas
Brigád vezetője és Im végső párbaja kiegyezéssel zárul, hiszen utána mindenkit
életben látunk, ami valójában a humánum győzelme a farkastörvények
felett. Az új élet felé induló pár kapcsán pedig elgondolkodhatunk a másik felvetett dilemmán, hogy van-e visszatérési lehetőség, megbocsátás a "normális társadalom" részéről a hozzájuk hasonló emberek számára.
Mindkét filmben szerepel, hogy a mesének kétféle
befejezése ismeretes: egy vidám és egy szomorú. Vidámnak a Grimm-mese
közismert változatát nevezik, melyben a vadász megmenti Piroskát. A szomorú
változat befejeződik azzal, hogy a farkas felfalja a kislányt, aki számára
nem érkezik megmentés. Oshii filmje ezzel a kilátástalan megoldással
fejeződik be. Kim boldog véget ad a történetnek, mely egyrészt jobban
illeszkedik a koreai tematikához, másrészt azt erősíti, hogy az egyéni
felelősségvállalás jelenti a kiutat a közösen létrehozott káoszból.
Kim Jee-woon rendkívül stílusos, acélszürkének ható filmet alkotott, melynek
látványvilága lenyűgöző. Páncélozott szamurájai tökéletes megvalósításai a
mangában megrajzolt félelmetes emberi gyilkológépeknek. A színészek azonban
az acélbőrt levetve is állják a sarat az izgalmak ébren tartásában.
Elsősorban Gang Dong-won, akinek csendes, merengő, de éles szemű privát
személyisége éppen annyira érdekes, mint az akciókban megmutatkozó
kíméletlen harciassága. Jang Woo-sung parancsnoka is emlékezetes, mint
ahogyan a Szekta női tagjainak, Han Hyo-joonak és Han Ye-rinek alakításai
is. A számos szereplő közül az egyik legjobb karaktert pedig a korrupt
egykori egységtagot megformáló Kim Mu-yeolnak köszönhetjük.
KBS / 2016 / 20 rész Műfaj: dráma / melodráma Írta: Lee Kyeong-hee Rendezte: Cha
Yeong-hoon, Park Hyeon-seok Adatok bővebben:
Wikipedia /
HanCinema
Véletlenszerű választással kattintottam a Netflixen az Uncontrollably Fond
(Zabolátlan szerelem) című sorozatra, és egészen mást találtam, mint amit a
romantikus komédiát sejtető cím alapján vártam volna. Kőkemény dráma
bontakozott ki, mégpedig a könnyfakasztó melodrámák jobbik fajtájából,
amelyben maga a történet és a karakterek megélt gyötrelmei kínozzák meg a
nézők lelkét is, szükségtelenné téve minden különösebb érzelemtuningoló,
mesterkélt filmes rájátszást.
Így értelemszerűen, a sorozat
megnézése csak azoknak ajánlott, akik bírják húsz részen keresztül a lelki
és kapcsolati poklok bugyraiba való mélymerülést, időnként kissé mazochista
elidőzéssel, valamint nem riadnak vissza a társadalmi viszonyok sötét
ábrázolásától sem, mely erősen determinálja a történet hőseinek sorsát.
Egyének és családok életének drámája játszódik le előttünk, melyben a főbb
szereplőket vérségi vagy egyéb családi kötelékek, valamint igaz és hamis
szerelmi kapcsolatok fűzik egymáshoz.
Akik mostanában nézik meg a
drámát és kicsit járatosabbak a koreai színészekről szóló hírekben, azok
valószínűleg át fogják élni ugyanazt a megdöbbenést, melyet a történet
mindjárt a kezdeténél kiváltott belőlem is. Bár valójában semmi köze
nincs a drámához, mégis mellbevágó a tény, hogy az élet micsoda
forgatókönyvek írására képes. Torokszorító belegondolni, hogy a dráma
sugárzása után alig nyolc hónappal a férfi főszerepet játszó fiatal színész,
Kim Woo-bin a valós életében is szembesült egy rendkívül hasonló
betegséggel, mint amit a drámában eljátszott. Szerencsére sikerült
megküzdenie az életét veszélyeztető kórral, melynek során csakúgy, mint a
filmben, világszerte aggódó nézők figyelme kísérte.
A dráma
kovásza éppen az általa játszott Shin Joon-young betegségének története,
melynek sok más sorozathoz hasonlóan ismét megkapjuk a pontos
diagnózisát: brainstem glioma, tehát egyféle agytörzsi daganat.
Joon-youngnak a betegsége felismerésekor csak néhány hónapnyi túlélési
esélyt jósolnak. Mivel azonnal megtudjuk, hogy elutasítja az orvosi
beavatkozásokat, melyek csak kissé megnyújtani tudnák ezt a rövid időszakot,
a dráma végkimenetelében nem lehetnek kétségeink. A figyelmünket viszont
fogva tartja Kim Woo-bin kiváló színészi játéka, mely a betegség
elfogadásától kezdve végigjárja az összes tünet megjelenítésének stációját a
hányingertől az összeesésekig, majd a kialakuló látás-, érzékelés- és
mozgászavarokon át a memóriaproblémákig. Mindezek azonban egyáltalán nem
uralkodnak el a drámán, mert tökéletesen kiegyenlítik ezeket a szenvedéseket
a karakter egészséges, napfényes mosolyú, játékosságot és humort sem
nélkülöző jelenetei, melyekben aktívan és nagy erővel igyekszik rendezni egy
hatalmas problémahalmazt.
A rendezendő ügyek alkotják a dráma történetét, melyekben kibontakoznak
a szereplőket összekötő kapcsolatok. Elsősorban a szerelmi szál, melyben
semmi sem szokványos. Joon-youngot és Noh Eult (Bae Suzy) egy szakítással
végződött diákszerelem fűzi egymáshoz, és a szakítás mélyén egy tragédia
rejlik. Noh Eul életre szóló sebet szerez azáltal, hogy nem tud igazságot
szolgáltatni apjának, aki egy cserbenhagyásos gázolás áldozata lett.
Joon-young pedig titkol valamit, mely teherként nehezedik a lelkére, és
akadályozza abban, hogy a szerelme kiteljesedhessen a lánnyal, ami egy
dokumentumfilm forgatásával indul újra, melyben az időközben pályát
módosított, népszerűvé vált színész-zenésznek kellene egy elképzelt végstádiumú betegség fényében összeállított bakancslistájáról
vallania a filmet készítő lánynak. Senki nem tud a fiú valódi helyzetéről, mert a tényleges
betegségét titokban tartja.
Kettőjük története a vonzások és taszítások
erővonalai mentén játszódik, és a hangsúly végül arra helyeződik, hogy
Joon-young versenyt futva a hátralévő életidejével, meg tudja oldani azt a
rejtélyt, melyet a lánynak nem sikerült, és ezzel megszabadítsa őt a múlt
nyomasztó terhei alól. Ez viszont csak úgy lehetséges, hogy kegyetlen
játszmáknak teszik ki egymást, melyben látszólag sokszor érzéketlenül
viszonyulnak egymás bajaihoz és érzéseihez. Ennek ellenére még indirekt
módon is mindvégig segítik egymást, és ez az erős kohézió összetartja a
dráma szertefutó szálait. Mindezekből azonban az a szívszorító tény is
fakad, hogy Joon-young gyakorlatilag szinte mindvégig egyedül küzd a
betegségével. Az pedig már a koreai drámák sajátossága, hogy a szenvedéseit
szembeötlő módon alig kísérik simogató, bátorító, vigasztaló testi érintések.
Joon-youngot
az édesanyjához is keserves kapcsolat fűzi, aki egyedül nevelte őt. Shin
Young-ok (Jin Kyung) egy olyan érdekes anyatípus, mely nem ritka a koreai
drámákban. Az elképzeléseihez makacsul ragaszkodó nő egyszerűen nem látja a
fiát, nem érzékeli annak szándékait, és még a szenvedései sem indítják meg.
Vagyis a fia számára érzékelhetően alig, aki nem sokra megy azzal, hogy mi
nézőként láthatjuk magányos, anyai gyötrődéseit. Ez a kapcsolat talán a
dráma legfájdalmasabb viszonya, mely csak végtelen kivárás után, szinte az
utolsó pillanatban jut nyugvópontra.
Noh Eul szintén egy töredékes család része, apja halála után egyedül
maradt öccsével, akiről önfeláldozóan gondoskodik. A testvérpár képviseli a
marginalizálódott helyzetű társadalmi rétegeket, akik folytonos megélhetési
nehézségekkel küzdenek, a hitelező hiénáknak kiszolgáltatva. Mellettük jelenik
meg egy másik férfi, Choi Ji-tae (Lim Ju-hwan), aki jóbarátjuk, és főként a
lánynak támasza, mivel szerelmes belé.
A történet több szálon
is a Choi-családhoz vezet, melynek feje Hyeon-Joon (Yu Oh-seong) képviselő, aki korábban ügyész volt. Ő a dráma egyik legizgalmasabb alakja,
akinek karaktere erősen ingadozik a tiszteletre méltó családapa és a hitvány
gazember között, és ezt Yu Oh-seong mindvégig hitelesen meg tudja jeleníteni.
Társa a gátlásokat nem ismerő, manipulátor feleség, Lee Eun-soo (Jung
Seon-kyung), akinek karaktere meglehetősen eltúlzottra íródott, mivel képes még a
saját gyermeke életére is törni. A család tagjai Yoon Sung-ho erős befolyása
alatt állnak. A korrupciós kötelékek mellett gyermekeiket, Ji-tae-t és Yoon
Jeong-eunt (Lim Ju-eun) is érdekházasságra szorítanák. A lány nem sokban marad
el a Choi család törtető anyafigurájától, önző és haszonleső, miközben vannak
vonzó tulajdonságai is.
Ebben a közegben tűnik fel egy szokatlan karakterként a Choi-család fia,
Ji-tae, aki kezdetben kettős életet élve menekül a saját, nyomasztó világából,
miközben meghunyászkodva azért igyekszik megfelelni a feléje támasztott
elvárásoknak. Éppen a kettős életének tapasztalatai segítik ahhoz, hogy
felnövekedjen, és szembe merjen helyezkedni a családjával, akár a szüleit is
beáldozva a hatalmi visszaélésekkel való leszámolás érdekében. Ez a karakter
mintha szimbolizálna egy felnövekvő generációt is, melyet már nem köt a
családi érdek és összetartozás mindenekfelettisége, és kellően kiábrándult
ahhoz, hogy leszámoljon a szüleik által felépített, személyes összefonódásokra
épülő, mocskos viszonyokkal.
A dráma ereje abban is rejlik, hogy nem ismer fehér vagy fekete
karaktereket. Szinte mindenki bír jó és rossz tulajdonságokkal, még a
leggonoszabbak indítékai is emberi esendőségekben gyökereznek. Ugyancsak
igaz, a fiatalabbakra különösen, hogy a kiváltságos vagy éppen
kiszolgáltatott társadalmi státuszuk befolyásolja a jellemük változásait.
Míg a celebritás Joon-young kezdetben arrogáns lesz, addig Noh Eul szinte
elveszíti a harcképességét, enerváltan egyre inkább beletörődővé válik, aki
az igazságért folytatott küzdelmet a túlélés érdekében gyakorlatiasságra, és
a szó szoros értelmében is "aprópénzre" váltja. Bae Suzy meggyőzően tudja érzékeltetni ezt az "érzelmi megkeményedést". Azonban bizakodásra ad okot,
hogy a fiatalok között újfajta érdekszövetségek is keletkeznek, melyek
egymás helyzetének megértésére és egymás kölcsönös segítésére is indítják
őket.
A dráma mindvégig gondoskodik arról, hogy ne lankadjon a figyelmünk. A
váratlan fordulatok mellett segíti ezt a karakterek ingadoztatása a pozitív
és a negatív megítélésünk között. Rideg és érzelmes helyzetek váltogatják
egymást, de a megindító jelenetek sosem élnek a szentimentalizmus
eszköztárával. Talán kissé sok a húsz rész, de ezzel együtt egy értékes,
látványvilágában is szép, egyedi hangulatú dráma született, mely érdemes a
figyelmünkre.
KBS / 2008 / 54 rész Alternatív címek: My Precious Child / Precious Sons
and Daughters Műfaj: dráma / romantikus komédia Írta: Park
Hyeon-joo Rendezte: Jeon Chang-geun Adatok bővebben:
Wikipedia /
HanCinema
* Az ismertető a dráma teljes cselekményét tartalmazza! *
A KBS TV 2008-ban egymást követően bemutatott két hosszú sorozatot, melyek
közül a Mom's Dead Upset (Anya halálosan feldúlt) az anyaságra
koncentrált, míg a My Precious You / Precious Sons and Daughters (Drágáim, ti / Drága gyermekeim) fókuszában az apaság állt.
Utóbbiról szól a mostani bejegyzés, melyre bár Choi Jin-hyuk korai, kisebb
szerepeit keresve találtam rá, elsősorban mégis a férfi főszereplő személye
marasztalt a végignézésre. Kim Sung-soo a hatalmas népszerűségű Full House
eredeti szériájából lehet ismerős, és nagy élvezet volt látni, ahogy ebben a
drámában egészen más karaktert játszott, méghozzá rendkívüli mélységgel.
A
producer szavai szerint (szabad fordításban) a My Precious You "himnusz a
világ összes édesapjához és egy dráma azokról az apákról, akik
napjainkban a fejüket lehajtva élnek. (...) A rengeteg áldozatot hozó és
türelmet tanúsító igaz apák megjelenítésén keresztül szeretném elmondani,
hogy amíg csak létezünk, minden szeretetünk kezdeténél a hatalmas név:
'apa' áll." [forrás]
A valóban himnikus ajánlás mögött azonban olyan apafigurákat találunk,
akiknek alakja egyáltalán nem idealizált. A sorozat valójában
családtörténet, méghozzá több, egymástól nagyon különböző családé. A Jang,
a Baek és a Lee família történetének kibontásához az 54 rész bőségesen
elegendő időt biztosított.
Mivel a drámához nem készült magyar
felirat, a továbbiakban a történetét teljes egészében ismertetem. Kérem,
hogy vegyék ezt figyelembe azok, akik esetleg újdonságként szeretnék a
sorozat meglepetéseit élvezni, angol felirattal ez lehetséges.
A dráma felütése egy régmúlt, idilli jelenet visszaidézésével kezdődik.
Két férfi zenél egy folyóparton, miközben egy kislány és egy kisfiú
játszik a vízben. Az egész dráma ennek a kulcsjelenetnek a kibontása lesz,
mert valamiképp minden szereplő életét érintik az idill felbomlását okozó
történések.
A dráma legidősebb apafigurája Jang Il-nam (Park In-hwan), aki egyedül
nevelte fel három gyermekét. A történet idején már mindannyian felnőtt
emberek. Nagylánya és a két kisebb fia rajongásig szeretik és hálásak
neki, mivel tudják, hogy az egész életét a nevelésük szolgálatába
állította. Úgy tűnik, hogy az apa remek munkát végzett. Önzetlenül
vállalta a szegénységgel való megküzdést, mindvégig keményen robotolt,
míg sikerült a kis tejtermékekkel foglalkozó vállalkozásából megélhetést
biztosítania és a gyerekeit kitaníttatnia, és mindent megadnia nekik
ahhoz, hogy boldogabb és könnyebb életet élhessenek. Apaként az az
egyetlen vágya, hogy ezt el is érjék. Azonban kis gyerek, kis gond, nagy
gyerek, nagy gond, a felnőtt gyerekeinek dolgai nem egészen a reményei
szerint alakulnak. A szelíd és jótét léleknek tűnő apa ekkor megmutatja
másik arcát is, és két nagyobb gyermekénél tekintélyelvű
parancsolgatásba, valamint érzelmi zsarolásba kezd. Mindkét esetben igyekszik
rájuk rákényszeríteni a saját akaratát, mélyen beleavatkozva a
magánéletükbe. Valójában generációs értékrendek összeütközését éljük
meg, mivel Il-nam nem gonosz, csak követi a szokásokat, melyek a
szülőket felruházzák a gyermekeik életvitelébe, párválasztásába való
beavatkozás jogával. Eleinte teljesen értetlenül áll a történésekkel
szemben, és hosszú út vezet odáig, amíg megérti, hogy az általa vágyott
dolgok kényszerítésével csak a boldogtalansághoz vezető útra vált jegyet a gyerekeinek.
A velük folytatott küzdelem során egy eltemetett, sötét titokra is fény
derül. A gyerekei úgy tudják, hogy az édesanyjuk meghalt, ezért nőttek
fel anya nélkül. Bár a két nagyobb gyerek számára elég korán kiderül, hogy nem ez
az igazság, az apjuktól kapott hamis információk miatt mégis gyűlölik az
anyjukat. A legkisebb testvér viszont vágyik az anyai szeretetre, melyről úgy gondolja, hogy sosem kaphatja meg. Az évtizedek után felbukkanó anyával
mindannyian különböző módon kerülnek kapcsolatba és vívják meg egyéni
csatájukat, míg rájönnek a teljes igazságra, és képessé válnak
megérteni a szüleik történetét.
A történet másik, kissé fiatalabb apafiguráját egy teljes család élén
látjuk. Baek Joon-shik és felesége a zenei szórakoztatóiparban dolgoznak,
sztárokat menedzselnek, amiből remekül meg is élnek. A családjuk azonban
egy furcsa képződmény, nehéz is elviselni a jeleneteiket a sorozatban.
Mindegyikben szinte szóról szóra ugyanaz játszódik le: a családfő, mint
egy kiöregedett, maníros playboy bombasztikus bókokkal árasztja el a
feleségét és két nagylányát. A lányok berzenkednek, de a feleséggel
együtt belemennek az infantilis játékba. A férj háta mögött viszont a
három nőről kiderül, hogy így védekeznek a férfi hangos erőszakoskodásai
ellen. A színjáték nagy része az anyára hárul, aki ezáltal biztosítja, hogy
a lányok a saját útjukat járhassák. Eljön azonban a nők lázadásának ideje,
amikor a férfi szeméről lehull a hályog. Meg kell élnie, hogy imádott
lányai egyszerűen lehitlerezik, és szembesítik a zsarnokoskodásával. Más
társadalmi háttérrel, de ez az apa ugyanúgy szembesül azzal, hogy a
következő generáció már nem akar, és nem is tud az ő elvárásai szerint
élni. Joon-shiknek felnőtt fejjel kell felnőnie a feladathoz, hogy a családtagjait a saját szórakoztatásának tárgyaiként kezelő pojácából végre igazi, gondoskodó apává válhasson.
Ennek a két családnak a gyermekeit érzelmi kapcsolatok fűzik
egymáshoz. Il-nam nagyobbik fiába már évek óta szerelmes Joon-shik
idősebbik lánya. Mindketten fiatal fogorvosok, egymás mellett dolgoznak
egy rendelőben. Il-nam kisebbik, még középiskolás fia pedig szoros
kapcsolatban áll Joon-shik fiatalabbik lányával, aki apja akarata
ellenére szeretne énekes sztárrá válni, bár tehetsége nem sok van
hozzá. A legfiatalabb pár története is megél néhány fordulatot, de az
ő szerepük inkább a sorozat egyedi fűszerezéséhez járul hozzá. A fiú,
Jang Jin-ho szerepében Song Joong-kit első sorozatszerepeinek egyikében
láthatjuk, és megragadó bájossággal játssza a játékos és érzelmes
fiatalembert, aki az anyjával való sikertelen találkozásainak megrázó
jeleneteiben igazán maradandó élményt nyújt. Partnere, a
szélvészkisasszony Baek Jae-ra az egyik legvidámabb karakter, akit
valaha láttunk, Hong Soo-ah mérhetetlen naivitással játssza az összes
jószándékú megmozdulását, melyek után többnyire kő kövön nem marad.
Az idősebbik fiú, Jang Shin-ho és nővére, Jang In-ho történetét a dráma teljes egészében kibontja.
In-ho már felnőtt, harminc év körüli nő, akinek önálló rádióműsora
van. A hallgatói létszámot viszont fel kellene turbóznia, mivel a
konkurens adó azonos idősávjának műsora elhódította az énekes sztárt,
akit ők is kiszemeltek. A nyegle, arrogáns fickóról köztudomású, hogy
kapcsolatban áll egy nála idősebb nővel, aki otthagyta érte a
családját. Arra a következtetésre jutnak, hogy akkor nekik meg kell
szerezniük a műsoruk vezetőjének az elhagyott férjet, aki korábban rendkívül
népszerű zeneszerző-énekes volt. A két adás versengését így a
szerelmi háromszög izgalma is áthatja majd, ami a kiemelt figyelem
záloga lehet. Így lép be történetünkbe a fiatalabbik generáció
érettebb apa alakja, a két kisgyermekét egyedül nevelő Lee Jun-sul
(valódi nevén Lee In-ho). A férfi élete mélypontján van érzelmileg és
anyagi téren egyaránt. A volt felesége testi erőszakkal vádolta meg, melynek
híre ráégett a férfira, aki a gyermekei nyugalma érdekében nem ment
bele a bírósági küzdelmekbe, tudva, hogy azok a média figyelmének
kíséretében zajlottak volna. Emiatt kiszorult a saját szakmájából, elvesztette minden szakmai lehetőségét, valamint korábbi népszerűségét. A
gyerekeit a nagymamájának gondjaira bízva éppen a repülőtérre tart,
hogy egy évre Dubaiba utazzon és elszegődjön egy jól fizető
építkezésre, amikor erős ellenállását végül sikerül Jang In-hónak
megtörnie, és elvállalja a rádióműsor vezetését. A két ember rövidesen
egymásba szeret, de az egymásra találásuk rögös úton halad. Bár
Jun-sul nagyon erős egyéniség, egyedülálló apának lenni társadalmi
stigmát is jelent, és ezt a férfi beletörődéssel veszi tudomásul. A
számkivetettségét csak súlyosbítja, hogy elsősorban a gyerekeiről
kell gondoskodnia, és emiatt sokszor kerül olyan helyzetbe, amelyben
megbízhatatlannak tűnik. In-ho azonban átlátja a helyzetét, és
amellett, hogy a férfit a gyermekeivel együtt vállalja, képes
segítséget nyújtani Jun-sul megtépázott önbizalmának és
önértékelésének helyreállításában is.
A harmonikus, egyre kiteljesedő kapcsolatukra kétféle veszély
leselkedik. Egyik az önmagából teljesen kifordult volt feleség, aki
hideg szívvel és fejjel lemondott a gyerekeiről, és lépten-nyomon
megalázta Jun-sult. Szerelme zátonyra futását követően viszont vissza
akar szerezni mindent, a gyerekeit és a férjét is, és nincsenek
gátlásai semmilyen téren. Ennek a gyönyörű nőnek a bőrébe bújva Choi Su-rin egy ijesztő, minden hájjal megkent boszorkányt
játszik, aki még akkor is csak ártani tud a gyermekeinek, amikor jót akar tenni. De nevezhetnénk őt érzelmi analfabétának is, akinek a
sorozat írói ajándékoztak egy belátásból fakadó megtérést, ámde
sajnos az előzmények ismeretében ez inkább csak erőltetetten
meghatónak szánt, semmint hiteles megoldás.
A másik veszély In-ho apjának részéről fenyeget, ezért In-ho a
családja előtt sokáig titkolja is a kapcsolatát. Jól is teszi,
mert az apa megismerve a férfi körülményeit, mindent bevet, hogy
megakadályozza a fiatalok sorsának végleges összekapcsolódását.
Rövidesen társul hozzá Jun-sul nagymamája is, aki felnevelte a
szülők nélkül maradt fiút, és úgy gondolja, hogy saját fiának
elvesztésében nagy szerepe volt Jang Il-namnak és hajdani
feleségének. A Park Joo-ah által játszott vidéki nagyitól a
belátás teljesen reménytelennek tűnik, mégis szórakoztatóan tudja
megmutatni az olvadás fázisait, amelybe belejátszanak a tündéri
gyerekszereplők is.
Nagyon érdekes látni, hogy ezek a
felnőtt emberek minden képességgel rendelkeznek ahhoz, hogy a
saját választásuknak megfelelően éljenek. Többször el is hangzik,
hogy a szülők ellenkezését figyelmen kívül hagyva is összekötik a
sorsukat, ám ezt mégsem teszik meg. Még a kapcsolatukat is kockára
téve a végsőkig kivárják a szülők ellenállásának megtörését, és
áldásukat a kapcsolatukra. Úgy tűnik, hogy az akarat már
megszületett a következő generációban a bevett bigottságokkal való
leszámolásra, de a bátorság még nem egészen. Mindennél fontosabb a
családi béke és a generációk együttműködése, melynek ebben a
drámában szerencsés kimeneteleit tapasztaljuk meg.
Jun-sul minden hátrányos megkülönböztetés ellenére a dráma legvonzóbb
alakja. Karakteres férfi, elkötelezett és megértő szerető, önfeláldozó
és melegszívű apa. Kim Sung-soo pedig mély beleérzéssel eleveníti meg
ezt a nagyon szimpatikus, új típusú drámahőst. Nem marad el mellőle az
emancipált nőtípust legjobb változatában mutató In-ho sem, aki nem fél
szembemenni az előítéletekkel, és elég erős ahhoz is, hogy felvállalja
a férfi gyermekei számára az anyaszerepet is. A dráma ezzel felrajzol
egy olyan családot is, amely mintául szolgálhat korunk egyre zűrösebb
kapcsolatokat megélő ifjabb emberei számára.
Ha Jun-sul a modern gondolkodású, egyedülálló apaságát bátran vállaló
férfi típusát képviselte, akkor a Jang család nagyobbik fia az apává
válás nem könnyű útját járja be. Az ő történetében összeütközik a múlt
és a jelen, a vidék és a város, az idősek és a fiatalok
életszemléletének különbözősége. Jang Shin-ho katonai szolgálatának
végét egy kis szigeten tölti, ahol az egyébként is élvhajhásznak tűnő
fiú elszórakozik egy lánnyal, akivel az adott körülmények között egy pillanatra úgy érződik,
hogy egymásba is szerettek. A leszerelése után a fiú még csak múló
kalandként se nagyon emlékezik az esetre, amikor legnagyobb
megdöbbenésére Kim Bo-ri beállít hozzájuk. Miután a lány közli, hogy terhes,
egyszerűen beveszi magát a fiú családjának fővárosi otthonába, mivel ettől a pillanattól kezdve Shin-ho jegyesének tekinti magát.
A végtelenül naiv, a vidék gondolkodásmódját, szokásait,
jellegzetes tájszólását megtestesítő lány azonban idegen test a
főváros világában, különösen a gondtalan szórakozásra berendezkedett,
minden elköteleződés elől menekülő fiú számára, aki ráadásul inkább
Se-ra, a Baek-család nagyobbik lányának irányában lenne nyitottabb.
Bo-ri azonban agresszív, és úgy érzi, hogy egyoldalú szerelme
feljogosítja arra, hogy kisajátítsa a fiút, és ebben bátorítja a
szokásjog is. Hiszen Shin-ho apja is természetesnek tartja, hogy a
fiának nincs más választása, mint vállalni a tettének következményeit.
Ezért vakká válik a fia összeomlásával szemben, miközben keblére öleli
Bo-rit, aki az első unokáját hordozza a szíve alatt. A kettős nyomás
hatására Shin-ho beadja a derekát, és lemondva a saját életterveiről,
eljegyzi a lányt, akit a háta közepére sem kíván. Az elfojtott lelki
ellenállás azonban súlyosan megbetegíti, és ekkor jön el az a
pillanat, melyben Bo-ri végre rádöbben, hogy mit tesz a fiú életével.
Elhatározza, hogy elveteti a gyereket és visszamegy a szüleihez,
akiknek azt hazudta, hogy dolgozni jött a fővárosba. Az abortuszt
azonban mégsem tudja bevállalni, ám ezt nem árulja el Shin-hónak.
Elválnak egymástól, és a fiú abban a tudatban kezd új kapcsolatba,
hogy teljesen lezárult a Bo-rival közös történetük.
Mivel a
történetük párhuzamosan bomlik ki a nővér, In-ho történetével, érdemes
ezen a ponton megjegyezni, hogy Shin-ho - a fenti előéletének
birtokában - feljogosítva érzi magát arra, hogy a nála sokkal
stabilabb, megbízhatóbb személyiségű nővérét kioktassa, és a
"vállalhatatlan" kapcsolatának feladására szólítsa fel, mellyel a lány szembemegy az apjuk elvárásaival. Még a kistestvér is látványos
összeomlást produkál, amikor lelepleződik előtte In-ho kapcsolata.
Bo-rit azonban a sors szeszélye Song In-soonhoz vezeti, aki nem más,
mint Shin-ho édesanyja. Bo-ri először a nő éttermében kezd dolgozni,
majd amikor In-soon rájön, hogy a lány az unokájával várandós, akkor
magához költözteti. Mivel Bo-ri egyedül akarja felnevelni a gyerekét,
segít neki eltitkolni Shin-ho elől a valóságot. Miközben Shin-ho
igazán szerelmes lesz Se-rába, akit feleségül akar venni, Bo-ri
mellett is feltűnik egy fiatalember. Ha Dong-woo Amerikából érkezett,
hogy megkeresse vér szerinti édesanyját, és bár építész, erre az időre In-soon
mellett lát el titkári teendőket, aki fiaként tekint rá. Dong-woo-t megindítja az anyaságra készülő Bo-ri magányos küzdelme, és talán bele is szeret egy kicsit a lányba. Előbb csak gondoskodik róla, majd végül magával akarja vinni Amerikába, ezért kész házasságot
kötni vele és a születendő gyermeket a saját nevére venni. Bo-ri
azonban ingadozik, mert nincs tisztában a saját érzéseivel. Csábítja
Dong-woo gondoskodó szeretete, ugyanakkor nem tud leszámolni a Shin-ho
iránti érzéseivel sem.
Ráadásul ahogyan Song In-soon egyre közelebb kerül a gyerekeihez, fény
derül a titokra is. Bo-ri hibás döntése másodszor is romba dönti
Shin-ho életét, aki felbontja az eljegyzését Se-rával, magára
szabadítva ezzel a lány szüleinek haragját, és még saját apját is megalázó
helyzetbe hozza. A fiút azonban már jelentősen megváltoztatta a
Bo-rival átélt szerencsétlen története, ezért már máshogy reagál az
újabb sokkhatásra. Nagyon mélyen érinti, mikor megtudja, hogy gyermeke
született, és amikor először tartja kezében a fiát, akkor megérti,
hogy milyen felelősség terheli. Felsejlenek benne az apai érzelmek
is, először csak körvonalazatlanul, majd egyre erősebb és tudatosabb
vállalásként. Bo-ri azonban nem találja a kiutat érzelmei káoszából,
így folyamatosan rossz döntéseket hoz. Hiába teljesül be az eredeti
vágya, elmenekül az iránta már őszinte érzelmeket mutató Shin-ho elől, azt
hazudva neki, hogy Amerikába utazik Dong-woo feleségeként. A férfi
ezért lemond a gyermekéről, de nem tudja, hogy Bo-ri Dong-woo-val is
szakított.
Choi Jin-hyuk (ekkor még Kim Tae-ho néven) derekasan küzd Dong-woo eléggé hiteltelenül megírt szerepével, mert a kettejük közötti
szerelmi kapcsolat eléggé nehezen hihető, ezért mesterkéltnek is hat az
egész. Dong-woo mégis fontos szerepet tölt be, mert ő az egyetlen, aki
Bo-rit szembesíteni tudja a gyávaságával, az önzésével és az ostoba
döntéseivel, és ezzel végre rávezeti a lányt, hogy ki mellett is van
valójában a helye, és mivel szolgálja legjobban a gyermeke érdekeit. Emellett Dong-woo alakjában In-ho férfi tükörképét is kapjuk, egy olyan férfiét, aki nem fél felvállalni a szeretett nő gyermekét sem.
Miközben Dong-woo és Bo-ri a közös jövőjüket tervezi, Shin-ho nyomában megjelenik az egész családja. Elképesztő végignézni azt a jelenetet, melyben a családi kupaktanács a legjobb szándékkal arról értekezik, hogy miként veszik el Bo-ritól a gyermeket, akit majd közösen felnevelnek. Ebben a megoldásban fogalmazódik meg a hagyományos megoldás, mellyel egyszerre gondoskodnának a gyerek jóllétéről, és felszabadítanák az egymást nem kívánó fiatalokat a kötelezettségük alól, hogy élhessék a saját életüket. A bökkenő csak az, hogy ebbe egyiküket sem avatják bele, és eszükbe sem jut, hogy a leányanyának is lehet elgondolása a saját és a gyermeke sorsáról.
Bo-ri a dráma legellentmondásosabb alakja, akin
nehéz eligazodni. Van benne tisztaság, ártatlan naivság és erő is.
Dolgos, végtelenül áldozatos és kitartó tud lenni, sőt még találékony
is. Ugyanakkor csökönyös és valami tompa lelki érzéketlenségre utal,
ahogyan ártóan kihasználja az embereket, mindig csak a saját
szempontjaira tekintve. A dráma viszont esélyt ad neki egy jó irányú
változásra, és végül boldog családanyaként látjuk az ugyancsak
családfőként kiteljesedő Shin-ho oldalán. Hong Ah-reum minden
előnyös és hátrányos tulajdonságát meg tudja mutatni ennek az összetett nőalaknak.
Shin-ho így a dráma legérdekesebb apafigurájává válik, aki a
legnagyobb utat járja be. Érésébe belejátszik a saját, anyátlanul
leélt gyermekkorának feldolgozása is, és mikor a traumáján túljut,
akkor áll készen az önálló család vállalására. Ji Hyun-woo
választása telitalálat volt erre a szerepre, mert képes volt mély
átéléssel végigjárni azt a hatalmas ívet, melyet Shin-ho teljes
átalakulása megkövetelt. Ha pedig az apaságról beszélünk, akkor a
dráma legszebb pillanatait köszönhetjük neki, melyekben először csak
rácsodálkozik az újszülöttre, majd a szemünk előtt alakítja ki vele
azt a mély kapcsolatot, melyben már valóban fájdalmasnak tűnik az
elszakadás lehetősége.
Érdekes, hogy végül egyetlen szereplő marad magányos, mégpedig
Se-ra, aki hosszú éveken át kitartóan és hűségesen szerette
Shin-hót. Az ő alakjának részletes kidolgozásáról sem feledkeztek
meg a drámában. A kissé túlrajzolt klisétől (kövér kislányból lett
csinos lány) eljutunk a szerelméért harcolni tudó társig, aki mégis
vesztesként marad a küzdőtéren. Túl kell élnie, és amikor ez
megtörténik, egy olyan nőt látunk, aki a hivatásában talál magára.
Yoo In-young szép és érzékeny, szelíd és harcos, és végül
magabiztosan járja az útját ennek a karakternek a megmutatásában.
A dráma titkos története rejti a magyarázatot a Jang-házaspár
szerencsétlenségére. Bár ez a szál elsősorban a sorozat
melodrámai, tragikumra szomjazó lelkeket kielégítő kelléke, mégis
érdekes olyan szempontból, hogy még az évtizedekkel korábban vétkező
apa mellé is visszahelyezi a bűntudattal élő feleség alakját,
visszaállítva a család teljességét. Ahogyan azt a drámákban
mesterien művelik, itt is elképesztő ötletességgel kapcsolják össze
a szereplőket egymással. Jang Il-nam házassága valójában azért ért
véget, mert az értékrendjében a barátsága előrébb való volt, mint a
házastársi kapcsolata. Bár a gazdasági válság idején mindenki megélhetése
veszélyben forgott, a csődbe jutott barátját úgy igyekezett
kisegíteni, hogy azzal kockára tette a saját családja feletti
fedelet. Mivel a segítséget nem tudta időben biztosítani, a barátja
öngyilkos lett. Il-nam a feleségét hibáztatta ezért, aki a gyermekei
érdekében rémülten perlekedett a baráttal a halála előtt.
A végső
lökést a válásukhoz azonban egy másik szerencsétlenség szolgáltatta.
A barát a halála előtt Il-namra bízta a fiát. A gyerek viszont
egyszerűen eltűnt, amikor In-soonnal együtt vásárolni mentek a
piacra, és Il-nam azzal gyanúsította a feleségét, hogy szándékosan
hagyta sorsára a fiút. In-soon a véget nem érő vádaskodás miatt
végül elhagyta a családját, elmenekült a férje, és egyúttal a nyomor elől is.
Mivel a férje halottnak hazudta a gyermekei előtt, ezért önkéntes
száműzetésbe vonult. Il-nam viszont tíz évig nyomozott sikertelenül az elveszett fiú után. Sok évtized múltán derült fény az igazságra,
melyet Jun-sul és In-ho kapcsolata buktatott ki. Kiderült, hogy az
elveszített gyermek nem más, mint Jun-sul, akit a saját nagymamája
lopott vissza In-soontól, mert a Jang-házaspárt okolta a fia
haláláért.
Il-namnak tehát szembe kellett néznie annak a terhével,
hogy ok nélkül büntette a feleségét és tette anyátlanná a
gyermekeit. In-soonnak viszont be kellett látnia, hogy hiba volt
elhagyni a gyermekeit és évtizedekig nem keresni őket, mert ezzel mély sebet ütött mindegyikőjükön.
Il-nam szerepében Park In-hwant látjuk, akire mindig rácsodálkozom
a különböző apaszerepeiben. Talán nem sértés azt írni, hogy apró termetének adottságával fordítottan arányos a belőle áradó
szeretet, de ha kell, a fafejűség megtörhetetlen csökönyössége is.
Na Moon-hee a feleség szerepében kissé hasonló hozzá, mert ő is tud
lágy lenni, de keményen ellenálló is, ha a helyzet úgy kívánja.
A
megbékélés valójában a fiatalok egymásra találásával történik meg, és
ezzel valóra válik a két barát régi ígérete is, melyben egymásnak
rendelték a kezdő jelenetben egymással játszó gyermekeiket. A karma
azonban helyettük is működésbe lépett, és egymáshoz vezette a
fiatalokat.
Ebbe a mesei keretbe ágyazódott ez a
végtelenül sokszínű történet, melyben minden szereplő élettörténete
elgondolkodtató.
tvN, Netflix / 2020 / 16 rész Magyar cím:
Gyógyító szerelem Műfaj: dráma Írta: Jo Yong Rendezte: Park
Shin-woo Adatok bővebben:
Wikipedia
/
HanCinema
Sok koreai sorozat megnézése után már mindenki fel tudná sorolni, hogy a
többségük milyen alapanyagokból készül. Azonban a drámák esetén ugyanaz a
helyzet, mint a süteményekkel. Hiába állnak ugyanazokból az összetevőkből, a
végeredmény esetenként csak reményteli kezdemény, néha pedig remekmű. Az utóbbi történt az It's Okay To Not Be Okay (Jól van,
hogy nem vagy jól; ügyetlen magyar címen: Gyógyító szerelem) című drámával is, amely egy nagyszerű és egyedi ízű alkotás, annak ellenére, hogy már az eredeti
címe 사이코지만 괜찮아 (Flúgos, de ez rendben van) is felidéz egy régebbi
koreai filmklasszikust, Park Chan-wook rendező különleges alkotását:
싸이보그지만 괜찮아 (Cyborg, de ez rendben van).
Minden további elem ismerős: van férfi és női főszereplő, akik érdeklődnek
egymás iránt, de a kapcsolatuk nehezített és számtalan akadályba ütközik.
Nem hiányoljuk a szerelmi háromszöget sem, csak éppen nagyon furcsa
felállásban találkozunk vele. A főszereplők gyermekkora szokásosan
traumatikus, a múlttal való szembenézés természetesen a sorozatban történik
meg, ráadásul a közös múlt össze is köti őket. A jelenük sem egyszerű, mert
ahogyan azt már számtalan drámában láttuk, mentális és/vagy lelki
problémákkal birkóznak. Vannak életüket megkeserítő szülők (élve vagy
halva), de megértő barátok és egyéb segítők, valamint reménytelenül
szerelmes szereplők is.
Hogy nem egy átlagos romantikus dráma született mindebből, azt az alkotói
stáb (most beleértve a színészeket is) rendkívüli kreativitásának és különleges atmoszférateremtő- és
stílusérzékének köszönhetjük. Valamint bizonyára annak is, hogy a leírások
szerint Jo Yong írónő nem kizárólag az írói fantáziájára hagyatkozott, mivel
megélt együttélési tapasztalata volt egy személyiségzavaros emberrel. Ez
valamiképp átsüt a történet szavakba nem foglalható rétegein, és mindvégig
érzékeljük a szeretet és az együttlét nehezítettségének vonzó-taszító
ellenerőiben. A forgatókönyv nemcsak remek történetet rejt, hanem bámulatos
párbeszédeket, melyek hol tömények, hol metaforikusak, hol költőiek, hol
kirobbanóan viccesek.
Park Shin-woo rendező biztos kézzel nyúlt ehhez a kiváló alapanyaghoz, és
olyan adalékokat tett hozzá, melyek majdnem tökéletes remekművé álltak
össze. Akkor beszélhetnénk tökéletesről, ha esélye lett volna végigvinni a
teljes drámán azt a vizuális világot, amit az első két részben megteremtett.
Sajnos a forgatások rohanó tempója a későbbi epizódokban erre már nem adott
lehetőséget, igazán kár érte. De az egész dráma így is lebilincselő, még az sem tud ártani neki, hogy a kétharmadánál átmenetileg kissé veszít a lendületéből, mert addigra már teljesen magával ragad a dráma különös világa.
Mivel a történetünk női főszereplője egy írónő, az epizódok az ő meséi és egyéb ismert mesék köré épülnek. Go Moon-yeong (Seo Ye-ji) azonban nem
átlagos gyerekmeséket ír, történetei eléggé borzongatóak, helyenként bizarrak és horrorisztikusak, csakúgy mint az előadássorozatában hallható meseértelmezései, melyekkel ismert meséket helyez új megvilágításba. Park rendező az írónő meséit animációs filmekben mutatja
meg a nézőknek, és helyenként ugyancsak animációs eszközökkel éri el a múlt és jelen
idősíkjainak, valamint a valóságnak és a fantáziavilágnak egymásra vetülését.
Szinte észrevétlenül lépjük át a határokat, és nagyon résen kell lennünk,
hogy az egymásra úsztatott képek varázslatos áttűnéseiből követni tudjuk, éppen
mikori időben vagy világban járunk. A későbbi részekben ezek a gyönyörű
megoldások visszaszorulnak, de az írónő meséit továbbra is így látjuk
megelevenedni.
Go Moon-yeong nem egyszerű karakter. Attraktív, fiatal nő, aki mégis
mindenhol bajt kever. Hideg, mint a jég és végtelenül erőszakos. Önző
akarnok, aki a pillanatnyi hangulatának megfelelően, ösztönvezérelten
cselekszik. Antiszociális személyiségzavarban szenved, ezért képtelen
normálisan kommunikálni az emberekkel, ismeretlen számára a másik
érzelmeinek felismerése és tolerálása, a beleérző képesség, a másik személyiségének
tisztelete. Gátlástalanul átlépi a határokat, betolakszik a másik ember
privát szférájába és ha kell, erőszakkal is rákényszeríti az akaratát.
Két testvérrel keveredik kapcsolatba. Moon Sang-tae (Oh Jung-se) egy autista
férfi, aki egy gyermekkori traumától szenved. Ha az állapota súlyosbodik,
akkor a testvérpár kénytelen "elmenekülni" a tünetek elől, ezért az életük
folytonos költözés. A fiatalabbik testvér, Moon Gang-tae (Kim Soo-hyon) a
stabil pont, akinek élete nem áll másból, mint a bátyjáról való
gondoskodásból. Higgadt, megbízható fiatalember, aki minden újabb lakóhelyen
a helyi elmegyógyintézetben helyezkedik el ápolóként, tehát nagy gyakorlata
van a mentális betegekkel való bánásmódban. Sang-tae rajong Go Moon-yeong
meséiért legalább annyira, mint magáért az írónőért, és egy dedikáció
alkalmával kezdődik meg a három ember közös története.
Moon-yeong szemet vet Gang-tae-ra, akit ettől a pillanattól kezdve a
tulajdonának tekint. Mindketten felismerik, hogy már gyerekként is furcsa
kapcsolatban álltak egymással. Miközben Gang-tae tűrve-hárítva igyekszik
távol tartani magát a nőtől, az boszorkányos fondorlatokkal vonzza magához
mindkét férfit, mert rájön, hogy Gang-tae nem közelíthető meg Sang-tae
becserkészése nélkül. Azonban ebben a kíméletlen játékban mindannyian
elkezdenek tanulni egymástól, egymásról és saját magukról is. Miközben
Gang-tae lépésről lépésre szelidíti Moon-yeong vad természetét, a nő azzal
szembesíti, hogy a magára kényszerített vállalása miatt tetszhalottként éli
az életét. Kettőjük között őrlődik Sang-tae, aki az autizmusa szűrőjén át
érzékeli a körülötte élőkkel történteket. És bár az érzelmek felismerése
akadályozott a számára, mégis van egy furcsa antennája, amellyel mindenkinél
pontosabban fogja a jelzéseket. Egészen elképesztő annak ábrázolása, ahogyan
a Moon-yeong iránt érzéseket tápláló férfi eljut a féltékenység stációin át
az írónő és az öccse kapcsolatának megértéséig, elfogadásáig és
támogatásáig.
A dráma alapvetően mindhárom karakter gyógyulásának története, melyhez
kölcsönösen segítik egymást. A történetük kulisszái eléggé rendkívüliek,
mivel javarészt egy elmegyógyintézetben járunk, ahol az ápoltak fogalmaznak
meg rendre olyan bölcsességeket, melyek főként Gang-tae önismereti útját segítik.
Mindhárom szereplő segítséget kap még az intézet különös igazgatójától is,
aki remek szakember, bár ő sem veszi észre, hogy a legháborodottabb
személyiség az ápolók között rejtőzik. A másik fő helyszín Moon-yeong sokáig
lakatlan családi otthona, mely leginkább egy kísértetkastélyra emlékeztet. A
három ember rövidesen itt él együtt, mintha beköltöztek volna az írónő
meséinek egyikébe, és a hely mintha marasztalná is őket. Érdekes módon
mindkét helyszín a valóságban egy-egy kávézó, melyeket a sorozat technikai
munkatársai varázsoltak a CG segítségével a filmbeli helyszínekké.
Szereplőinknek rá kell jönniük az őket összekötő sötét tragédiára, amely normál esetben
lehetetlenné tenné a további kapcsolatuk fenntartását. Azonban a dráma más
megoldást kínál, ami eléggé rendkívüli. A szakítás és ellenséggé válás
helyett a fiatalok szembenéznek a tragikus szülői örökséggel, és a múlttal
való megbirkózáshoz egymásban keresnek támaszt. Erre már mindhárman "új"
személyiségük birtokában vállalkozhatnak, hiszen Moon-yeong többé már nem
boszorkány, Gang-tae vállalni meri a saját vágyait, Sang-tae pedig rájön,
hogy le tud válni a testvéréről.
Ezek az érési folyamatok egyszerre nagyon valóságosan, ugyanakkor minden
pillanatában költőiséggel áthatottan ábrázoltak. Soha, semmi rájátszás nincs
a drámában a nézők meghatottságának kicsikarására, de nem hiszem, hogy lenne
bárki, akinek többször is nem párásodna el a tekintete. Hosszasan lehetne írni a dráma morális üzeneteiről, a belőle és különösen a mesékből levonható tanulságokról, a szereplők életének és döntéseinek példázatairól, de szándékosan igyekszem ettől távol tartani magamat. Úgy érzem, hogy a direkt szavakba foglalás földre rángatná a dráma legnagyobb értékét, amely éppen a költőiségében rejlik, és inkább szól a lélekhez, mint az értelemhez.
A sorozat nagyszerű
leleménye, hogy a beszédfordulatok, a segítő eszközök (Mang-tae baba, dinoszauruszok)
mind-mind beleillenek akár egy mesébe is, ezzel rendkívül egységes hangulati
miliőt teremtve a látottakhoz.
A dráma azonban számos egyéb szálat is tartalmaz. Különösen fontosak az
elmegyógyintézet lakóinak történetei, melyek mindegyike egy-egy
felismeréssel gazdagítja a főszereplőket. A további mellékalakok is gazdagon
árnyalt személyiségek, akik önálló utakat járnak be. Humorral és rendkívüli
kedvességgel átitatott a Gang-tae-be reménytelenül szerelmes Nam Joo-ri
(Park Gyu-young) és az írónőhöz elválaszthatatlanul kötődő kiadó
vezetőjének, Lee Sang-innek (Kim Joo-hun) egymásra találása. Gang-tae
egyetlen barátja, Jo Jae-soo (Kang Ki-doong) sem csak a folyamatosan
nevetésre fakasztó szótévesztései miatt marad emlékezetes, hanem őszinte
csalódásai, haragjai, és leginkább szeretetének mélysége miatt.
Mesteri
az intézet különcnek ható igazgatójának, Oh Ji-wangnak (Kim Chang-wan)
megjelenése apaként, valamint a karakter összekapcsolása a dráma nagyszívű
anyafigurájával. Kang Soon-deok (Kim Mi-kyung) az egyik legmelegszívűbb és
legmegértőbb anya az általam eddig látott drámákból, akinek bölcsességéből
futja a lánya érzelmeinek kezelése mellett a magányos férfiak lelkének
ápolására is, legyenek akár jobb vagy rosszabb viszonyban a lányával. Talán
egyetlen szereplő hagyott bennem hiányérzetet, mégpedig a kórházi főnővért
játszó Jang Young-nam, aki nővérként ugyan kiváló volt, de a későbbi
átalakulásában nem tudott meggyőző lenni, nagyon mesterkéltnek hatott.
A
főszereplő hármas színészi játékát viszont nem lehet eléggé méltatni.
Mindhárom karakter megformálása nagyszerű teljesítmény. Moon-yeong alakjában
Seo Ye-ji egyszerre lenyűgöző szépségű és hideglelős boszorkány, aki a
frászt hozza a többiekre és a nézőkre egyaránt. Mindenkori pompás
megjelenését nem másnak köszönheti, mint Kim Min-ju divattervezőnek, aki
bámulatos ruhákba öltöztette. A megjelenésénél már csak a mély és hol
érzelemtelen, hol érzéki hangja elképesztőbb, amellyel remekül tud bánni.
Nagyon kifejező megoldás volt, hogy a mindig teátrális megjelenésű nő azzal
arányosan vált érzelemtelibbé, minél több smink került le róla.
Kim Soo-hyun
feladata talán még nehezebb volt, hiszen neki nem álltak rendelkezésére
Gang-tae életre keltéséhez ilyen nyilvánvaló, külsőleges segítő eszközök. Az
ő lelkét megfagyasztó jég szinte észrevétlenül indult olvadásnak, és nehéz
lenne tetten érni, hogy miként is vált az arca egyre mosolygósabbá. Az első
pillanattól kezdve karizmatikus jelenségként láttuk, és ebből az átalakulása
során sem veszített semmit. Bármilyen apró jelzésekkel mutatta is, mélyen
megéltük a gyötrődéseit, és elkeseredett kitöréseit is, mikor indulatai
végre elszabadultak. Ez a dráma volt Kim katonaság utáni visszatérése, és tökéletes választásnak bizonyult.
A dráma titkos fegyvere mégis Sang-tae alakjában Oh Jung-sae. Nem igazán lehet eléggé kifejező szavakat találni arra,
ahogyan az autista fiatalembert megformálja fizikai és lelki téren egyaránt.
Sang-tae alakja hiába van nagyszerűen megírva, a színész nélkül lehetetlen
lenne életre hívni. Oh Jung-sae játékában nemcsak az érezhető, hogy mennyire
alaposan tanulmányozta a hasonló tünetekkel élő embereket, hanem egy teljes
átlényegülésnek lehetünk tanúi. Sang-tae a dráma legélőbb alakja, aki szinte
"lelép a vászonról".
A dráma zenéje is figyelemre méltó. Különleges hangzású, időnként kissé groteszk, hol érzelmes, hol játékos dalok kísérik az egyes epizódokat, az
instrumentális hangaláfestés pedig kiválóan szolgálja a jelenetek
hangulatainak kifejezését.
Az első epizódban látható stop-motion
animációs film a koreai Comma Studio égisze alatt készült, Osho Rino
animátor és bábtervező munkája.
A dráma különlegessége a mesék megjelenítésében rejlik. A sorozatban látható öt könyv animációs filmekben is megjelenik, de látjuk a megtervezett, illusztrált köteteket is. Ezek azonban nemcsak a filmben léteznek, mivel mind az öt kötet megjelent a Wisdom House kiadásában. A meséket Jo Yong írta, az illusztrációkat pedig a concept művész, Jamsan készítette. A sorozat forgatókönyvét szintén kiadták két kötetben, ugyancsak Jamsan illusztrációival.