2025. május 8., csütörtök

[Filmekről] Kim Hyeong-joo: THE MATCH (2025)

승부




A go nevű táblás játék egyszerű szabályokra épül, mégis a világ talán legbonyolultabb játéka. Általában 19 vízszintes és függőleges vonal hálója alkotja, melyek metszéspontjára kell helyezni a "köveket", a cél pedig a saját köveinkkel kijelölt területek meghódítása, valamint az ellenfél hasonló törekvéseinek blokkolása. A sakk sem egyszerű játék, de a góval nem veheti fel a versenyt a kombinációs lehetőségek terén, melyekről kiszámolták, hogy 2.1×10170, ami állítólag sokkal nagyobb szám, mint a megfigyelhető univerzumban található atomok száma. (Forrás: Wikipedia)

A játékot először i. e. mintegy négyszáz évvel említik először a kínai írásokban, innen terjedt át az ötödik században Koreába, majd még kétszáz évvel később Japánba, a világ mégis a japán nevén (go) ismerte meg a játékot, melynek Kínában az ősi neve yì (弈), a mai neve weiqi, koreai neve pedig baduk.
Ez nem véletlen, mert Japánban a 17. századtól állami szponzoráció segítségével egész intézményrendszer épült a go köré, és később itt dolgozták ki a mai versenyformákat is. Érdekes, hogy a go játékosainak hierarchiája hasonló a harcművészekéhez, a profi versenyzők 1-9 danos besorolást érhetnek el.

A keleti térségből a legtehetségesebbek Japánba mentek tanulni, így a koreaiak is. Közöttük az első nagy név Cho Nam-chul, akinek a Koreába való hazatérése után nagy szerepe volt a koreai goszövetség megalakításában. Azonban nem ő érte el elsőként hazájában a 9 danos fokozatot, abban megelőzte Cho Hun-hyun, akinek élettörténetébe 1989-ben kapcsolódunk be a The Match (A gojátszma) című filmben, mivel az két valós személy életéből ragad ki egy időszakot.

A valódi Cho Hun-hyun, és filmbeli mása, Lee Byung-hun



Cho Hun-hyun (Lee Byung-hun) szinte a mennybe megy azután az elképzelhetetlen bravúr után, melyet az első nemzetközi gobajnokság, az 1988-89-ben Szingapúrban tartott Ing Kupa megnyerésével véghezvitt. Egyetlen koreai versenyző volt a mezőnyben, és a 16 fordulón át végigmenetelve kiütötte az összes japán és kínai ellenfelét, köztük a végső összecsapásban az "Acélkapus", vagy a film szerint "Ázsia fekete medvéje" becenévre hallgató kínai Nie Weipinget. A magabiztos, valóban verhetetlen Cho egyik körútja során találkozik egy különös fiúval, akivel játszva megérzi, hogy őstehetséggel áll szemben.

A vidéki fiú, Lee Chang-ho (Yoo Ah-in) egy próbatétel teljesítése után Szöulban találja magát, mivel Cho úgy dönt, hogy a tanítványává fogadja, mégpedig a saját házába, családtagként nevelve őt. (A valóságban ez az esemény négy évvel korábban következett be, amikor Lee 9 éves volt.)

A tanár-tanítvány viszonyban két nagyon erős egyéniség küzd egymással. Cho Hun-hyun nem egy elméleti szakember a pedagógia terén, a saját tapasztalataiból dolgozik, és mint sokan mások, úgy akarja a legjobbat a tanítványának, hogy azt igyekszik a saját képére formálni. Lee Chang-ho azonban nem egy könnyen gyúrható anyag, hiába táplál mély tiszteletet a mestere iránt, a nem ráillő elképzelések kezdenek egyre kényelmetlenebbé válni a számára. A két színész kiválóan érzékelteti a temperamentumokból fakadó játékmódbeli eltéréseket is, míg Cho impulzív, támadásra és az ellenség idegeinek borzolására játszik, addig Lee tökéletesen megfelel a később szerzett nevének: ő a koreai baduk kőBuddhája.

A valós Lee Chan-ho

A filmbeli Lee Chan-ho (Yoo Ah-in)


Lehetne ebből nagy konfliktus is köztük, de a tanár bölcsebb ennél, és némi sértődését legyőzve azt tanácsolja a fiúnak, hogy találja meg a saját játékstílusát. A szülés sosem könnyű folyamat, és Lee nehezen vajúdja ki új énjét, ám a végeredmény váratlan eredményt hoz. A profi szintet már 11 évesen teljesítő Lee néhány év múlva a mestere kihívója lesz. A heroikus küzdelemben végül a tanár veszít, és ez kettős következménnyel jár: a mester önértékelése megroppan, a tanítvány pedig kettős szorításban folytatja tovább az útját - egyszerre kell önmagát adnia, miközben szégyent érez a mesterével szembeni "hálátlansága" miatt.

A történet néhány szóban elmesélhető, tanúi leszünk az eltávolodásnak, mindkettőjük vívódásának, a mester pokoljárásának, és végül a kiegyenlítődésnek és békekötésnek. Ám ahogyan ezt a filmben látjuk, az a két színész játékának köszönhetően felér egy kisebb szívrohammal. Robogunk az ellentétes érzelmek hullámvasútján, lerágjuk a körmünket a gojátszmák alatt, és velünk is megfordul a világ, amikor rájövünk, hogy vesztésre állunk - ez utóbbi képsor az egyik legjobb találmánya Kim Hyeong-joo forgatókönyvet is író rendezőnek, aki biztos kézzel nyúlt ehhez a történethez, és talán az eddig látott gofilmek között a legizgalmasabbá tudta fokozni a kis fekete és fehér kövecskék rakosgatását. Nagyon látványos, ahogy kirajzolja a játékosok fejében megjelenő kombinációs lehetőségeket is, ami egyben utalás is a játékosok különleges képességeire. Ugyanakkor van érzéke a belső érzelmek finom megmutatásához, meditatív és humoros is tud lenni.


Lee Byung-hun és Yoo Ah-in óriási színészek. Egyrészt kaméleonok, mert nem őket látjuk, hanem a valós személyeket, akiknek úgy bújnak a bőrébe, mint azt Val Kilmer tette Jim Morrisonnal Oliver Stone "The Doors"-ában.

A The Match életrajzi film és sportfilm egyszerre, ugyanakkor egy gyönyörű pedagógiai vallomás is, mind a tanár, mind a tanítvány nézőpontjából. Megmutatja az önmagunk megtalálásának, elvesztésének és elnyerésének küzdelmeit, a siker mámorából a semmibe hullás kínjait, ráadásul életre szóló tanításokat is megfogalmaz minden iskolásság nélkül, különösen Nam Gi-cheol (Jo Woo-jin) részéről, aki igazán nemes ellenfélnek bizonyul abban a hosszú küzdelemben, melyet Chóval vív.

Remek a forgatókönyv, nagyon jó a korhangulat, kiválóak a mellékszereplők, akik hozzájárulnak ennek megteremtéséhez (Ko Chang-seok, Hyun Bong-sik). Lee ifjúkori énjében Kim Kang-hoon nagyszerűen előlegezi meg a későbbi felnőtt még zabolátlan tulajdonságait. Cho feleségének szerepében Moon Jeong-hee emlékezetes anya- és feleségalak egyszerre, aki akkor is szeretni akarja - és tudja is - mindkét férfit, amikor azok egymás miatt gyötrődnek. Bár alig jut játékidő Lee édesapjának, Jung Suk-yongnak az a kevés is elég, hogy ne felejtsük el a félszeg háttérbe húzódását, mely tele van aggódással és szeretettel. Szokás szerint mindegyikük kiválóan teszi a dolgát, ám ami élesen velünk marad, az Cho Hun-hyun és Lee Chang-ho arca, tekintete, kézmozgása - pedig nem is őket látjuk.

Mivel ma is élő személyekről van szó, a filmet nem akarták lezárttá tenni, ezért nem is véget ér, hanem - talán kissé esetlenül - félbeszakad, röviden ismertetve az azóta történteket. Ugyan az már nincs a filmben, hogy később Lee Chang-ho is megjárta a maga játékosi kálváriáját, és amikor le akarták írni, azt kérdezve, hogy Lee-nek leáldozott-e, az egykori mestere, Cho Hun-hyun csak annyit felelt: Nem.

Szándékosan nem írok a film kálváriájáról, ami Yoo Ah-inhez kapcsolódóan következett be, mégpedig azért, mert a filmet látva mindaz jelentőségét vesztette. Ha van színészi teljesítmény, ami önmagáért beszél, akkor az ebben a filmben látható.
























Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése