승부
  A go nevű táblás játék egyszerű szabályokra épül, mégis a világ talán
  legbonyolultabb játéka. Általában 19 vízszintes és függőleges vonal hálója
  alkotja, melyek metszéspontjára kell helyezni a "köveket", a cél pedig a saját
  köveinkkel kijelölt területek meghódítása, valamint az ellenfél hasonló
  törekvéseinek blokkolása. A sakk sem egyszerű játék, de a góval nem veheti fel
  a versenyt a kombinációs lehetőségek terén, melyekről kiszámolták,
  hogy 2.1×10170, ami állítólag sokkal nagyobb szám, mint a megfigyelhető univerzumban
  található atomok száma.
  (Forrás: Wikipedia) 
  A játékot először i. e. mintegy négyszáz évvel említik először a kínai
  írásokban, innen terjedt át az ötödik században Koreába, majd még kétszáz
  évvel később Japánba, a világ mégis a japán nevén (go) ismerte meg a játékot,
  melynek Kínában az ősi neve yì (弈), a mai neve weiqi, koreai neve pedig
  baduk.
Ez nem véletlen, mert Japánban a 17. századtól állami szponzoráció
  segítségével egész intézményrendszer épült a go köré, és később itt dolgozták
  ki a mai versenyformákat is. Érdekes, hogy a go játékosainak hierarchiája
  hasonló a harcművészekéhez, a profi versenyzők 1-9 danos besorolást érhetnek
  el.
A keleti térségből a legtehetségesebbek Japánba mentek
  tanulni, így a koreaiak is. Közöttük az első nagy név Cho Nam-chul, akinek a
  Koreába való hazatérése után nagy szerepe volt a koreai goszövetség
  megalakításában. Azonban nem ő érte el elsőként hazájában a 9 danos fokozatot,
  abban megelőzte Cho Hun-hyun, akinek élettörténetébe 1989-ben kapcsolódunk be
  a The Match (A gojátszma) című filmben, mivel az két valós személy életéből
  ragad ki egy időszakot.
         
       | 
    
| 
        A valódi Cho Hun-hyun, és filmbeli mása, Lee Byung-hun
       | 
    
  Cho Hun-hyun (Lee Byung-hun) szinte a mennybe megy azután az elképzelhetetlen
  bravúr után, melyet az első nemzetközi gobajnokság, az 1988-89-ben
  Szingapúrban tartott Ing Kupa megnyerésével véghezvitt. Egyetlen koreai
  versenyzőként volt ott a mezőnyben, és a 16 fordulón át végigmenetelve kiütötte az
  összes japán és kínai ellenfelét, köztük a végső összecsapásban az
  "Acélkapus", vagy a film szerint "Ázsia Fekete Medvéje" becenévre hallgató
  kínai Nie Weipinget. A magabiztos, valóban verhetetlen Cho egyik körútja során
  találkozik egy különös fiúval, akivel játszva megérzi, hogy őstehetséggel áll
  szemben. 
A vidéki fiú, Lee Chang-ho (Yoo Ah-in) egy próbatétel
  teljesítése után Szöulban találja magát, mivel Cho úgy dönt, hogy a
  tanítványává fogadja, mégpedig a saját házába, családtagként nevelve őt. (A
  valóságban ez az esemény négy évvel korábban következett be, amikor Lee 9 éves
  volt.) 
A tanár-tanítvány viszonyban két nagyon erős egyéniség küzd
  egymással. Cho Hun-hyun nem egy elméleti szakember a pedagógia terén, a saját
  tapasztalataiból dolgozik, és mint sokan mások, úgy akarja a legjobbat a
  tanítványának, hogy azt igyekszik a saját képére formálni. Lee Chang-ho
  azonban nem egy könnyen gyúrható anyag, hiába táplál mély tiszteletet a
  mestere iránt, a nem ráillő elképzelések kezdenek egyre kényelmetlenebbé válni
  a számára. A két színész kiválóan érzékelteti a temperamentumokból fakadó
  játékmódbeli eltéréseket is, míg Cho impulzív, támadásra és az ellenség
  idegeinek borzolására játszik, addig Lee tökéletesen megfelel a később
  szerzett nevének: ő a koreai baduk KőBuddhája.
         
       | 
    
| A valós Lee Chan-ho | 
         
       | 
    
| 
        A filmbeli Lee Chan-ho (Yoo Ah-in) | 
    
Lehetne ebből nagy konfliktus is köztük, de a tanár bölcsebb ennél, és némi
  sértődését legyőzve azt tanácsolja a fiúnak, hogy találja meg a saját
  játékstílusát. A szülés sosem könnyű folyamat, és Lee nehezen vajúdja ki új
  énjét, ám a végeredmény váratlan eredményt hoz. A profi szintet már 11 évesen
  teljesítő Lee néhány év múlva a mestere kihívója lesz. A heroikus küzdelemben
  végül a tanár veszít, és ez kettős következménnyel jár: a mester önértékelése
  megroppan, a tanítvány pedig kettős szorításban folytatja tovább az útját -
  egyszerre kell önmagát adnia, miközben szégyent érez a mesterével szembeni
  "hálátlansága" miatt. 
A történet néhány szóban elmesélhető, tanúi
  leszünk az eltávolodásnak, mindkettőjük vívódásának, a mester pokoljárásának,
  és végül a kiegyenlítődésnek és békekötésnek. Ám ahogyan ezt a filmben látjuk,
  az a két színész játékának köszönhetően felér egy kisebb szívrohammal.
  Robogunk az ellentétes érzelmek hullámvasútján, lerágjuk a körmünket a
  gojátszmák alatt, és velünk is megfordul a világ, amikor rájövünk, hogy
  vesztésre állunk - ez utóbbi képsor az egyik legjobb találmánya Kim Hyeong-joo forgatókönyvet is író rendezőnek,
  aki biztos kézzel nyúlt ehhez a történethez, és talán az eddig látott gofilmek között a legizgalmasabbá tudta fokozni a kis
  fekete és fehér kövecskék rakosgatását. Nagyon látványos, ahogy kirajzolja a
  játékosok fejében megjelenő kombinációs lehetőségeket is, ami egyben utalás is
  a játékosok különleges képességeire. Ugyanakkor van érzéke a belső érzelmek
  finom megmutatásához, meditatív és humoros is tud lenni. 
  Lee Byung-hun és Yoo Ah-in óriási színészek. Egyrészt kaméleonok, mert nem
  őket látjuk, hanem a valós személyeket, akiknek úgy bújnak a bőrébe, mint azt
  Val Kilmer tette Jim Morrisonnal Oliver Stone "The Doors"-ában.
A
  The Match életrajzi film és sportfilm egyszerre, ugyanakkor egy gyönyörű
  pedagógiai vallomás is, mind a tanár, mind a tanítvány nézőpontjából. Megmutatja az önmagunk megtalálásának, elvesztésének és elnyerésének küzdelmeit, a siker mámorából a semmibe hullás kínjait, ráadásul
  életre szóló tanításokat is megfogalmaz minden iskolásság nélkül, különösen
  Nam Gi-cheol (Jo Woo-jin) részéről, aki igazán nemes ellenfélnek bizonyul
  abban a hosszú küzdelemben, melyet Chóval vív. 
Remek a
  forgatókönyv, nagyon jó a korhangulat, kiválóak a mellékszereplők, akik
  hozzájárulnak ennek megteremtéséhez (Ko Chang-seok, Hyun Bong-sik). Lee
  ifjúkori énjében Kim Kang-hoon nagyszerűen előlegezi meg a későbbi felnőtt még
  zabolátlan tulajdonságait. Cho feleségének szerepében Moon Jeong-hee
  emlékezetes anya- és feleségalak egyszerre, aki akkor is szeretni akarja - és
  tudja is - mindkét férfit, amikor azok egymás miatt gyötrődnek. Bár alig jut
  játékidő Lee édesapjának, Jung Suk-yongnak az a kevés is elég, hogy ne
  felejtsük el a félszeg háttérbe húzódását, mely tele van aggódással és
  szeretettel. Szokás szerint mindegyikük kiválóan teszi a dolgát, ám ami élesen
  velünk marad, az Cho Hun-hyun és Lee Chang-ho arca, tekintete, kézmozgása -
  pedig nem is őket látjuk.
Mivel ma is élő személyekről van szó, a
  filmet nem akarták lezárttá tenni, ezért nem is véget ér, hanem - talán kissé
  esetlenül - félbeszakad, röviden ismertetve az azóta történteket. Ugyan az
  már nincs a filmben, hogy később Lee Chang-ho is megjárta a maga játékosi
  kálváriáját, és amikor le akarták írni, azt kérdezve, hogy Lee-nek
  leáldozott-e, az egykori mestere, Cho Hun-hyun csak annyit felelt: Nem.
Szándékosan
  nem írok a film kálváriájáról, ami Yoo Ah-inhez kapcsolódóan következett be,
  mégpedig azért, mert a filmet látva mindaz jelentőségét vesztette. Ha van
  színészi teljesítmény, ami önmagáért beszél, akkor az ebben a filmben látható.







Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése