* Az ismertető spoilereket tartalmaz! *
  Yoo Joon-hyeong rendező első filmje egy 53 perces misztikus
  ál-dokumentumfilm volt, a Mokdugi, melyet 2005-ben mutattak be. Majdnem
  pontosan tíz évet kellett várni az első nagyjátékfilmjére, de megérte a
  várakozás. A Fatal Intuition (Végzetes megérzés) ugyan nem lett egy
  tökéletesre csiszolt darab, de számos olyan értéke van, ami az időnkénti
  sarkosságával együtt is élvezettel tölti el a nézőit. A rendezés mellett a
  forgatókönyv is Yoo Joon-hyeong - Kim Yeong-gappal közös - munkája.
| 
         | 
    
| Yoon Joon-hyeong rendező | 
    A film atmoszférája magával ragadó. A zűrös, többnyire lepusztult
    környezetek ellenére gyönyörűen megkomponált és megvilágított képeket
    látunk. A Fatal Intuition egyszerre mozog a realitás és a vallási misztikum
    világában, és rendkívül izgalmas elegyet képez. 
Ráadásul nem is teljesen kitalált történet. A Joongang Daily cikke szerint 1991-ben holtan találtak Busan környékén egy diáklányt, akinek halotti szertartásaként elvégezték a buddhista Cheondo-rituálét. A sámánista hagyományokkal is keveredett eljárás egyik lényeges pontján egy hosszú vörös szövethez erősítenek egy tál rizst, melyet a tengerbe dobnak felajánlásként. A szövet azonban váratlanul megfeszült és elszakadt, az üres tál pedig visszaúszott a partra, és megállt egy fiatalember előtt. A halott lány apjának ekkor az az erős megérzése támadt, hogy a lánya gyilkosát látja, de ezen kívül nem volt semmi egyéb bizonyítéka a férfi ellen. Ennek a rituálénak a filmbeli megismétlése az egyik kivételes feszültségű jelenet.
Ráadásul nem is teljesen kitalált történet. A Joongang Daily cikke szerint 1991-ben holtan találtak Busan környékén egy diáklányt, akinek halotti szertartásaként elvégezték a buddhista Cheondo-rituálét. A sámánista hagyományokkal is keveredett eljárás egyik lényeges pontján egy hosszú vörös szövethez erősítenek egy tál rizst, melyet a tengerbe dobnak felajánlásként. A szövet azonban váratlanul megfeszült és elszakadt, az üres tál pedig visszaúszott a partra, és megállt egy fiatalember előtt. A halott lány apjának ekkor az az erős megérzése támadt, hogy a lánya gyilkosát látja, de ezen kívül nem volt semmi egyéb bizonyítéka a férfi ellen. Ennek a rituálénak a filmbeli megismétlése az egyik kivételes feszültségű jelenet.
    A film erősen rímel az említett a történetre, bár itt két testvér áll a
    középpontban, akik szüleik elvesztése után magukra maradtak. A társadalom
    margójára szorulva küzdenek a létfenntartásukért. A fiatal, de már felnőtt
    férfi életén elhatalmasodik a húga nevelésének feladata, aki éppen a
    felnőtté válás szabadságharcait vívja - szülők híján a testvére ellen,
    akinek indokolatlanul túlzónak tűnő féltése fojtogató a lány számára.
    Jang-woo (Joo Won) nevelési eszközei nem igazán kifinomultak: a vitatkozó
    lányra, hogy ne tudjon kiszökni, egyszerűen rázárja a lakásuk ajtaját.
    Si-eun (Lee Yoo-young) mégis nyomtalanul eltűnik, de a rendőrség a kisujját
    sem mozdítja miatta. 
  
    Jang-woo találkozik egy ugyancsak számkivetett lánnyal, akiről az a hír
    járja, hogy látja a jövőbeli eseményeket. Valójában Eun-ji (Ryu Hye-young)
    tényleg megérzi a várható haláleseteket, és segítségére lesz a férfinak, aki
    közben megtalálja a testvére holttestét, és a rossz nyomon járó rendőrség
    helyett magánnyomozásba kezd. A film borzongató izgalmait ennek a
    nyomozásnak köszönhetjük. Hamarosan egy sorozatgyilkos nyomaira bukkannak,
    akinek a kilétét sem sokáig titkolja a film. Gyanújuk a falu "jótét
    lelkének" tartott Min gyógyszerészre (Yoo Hae-jin) terelődik. A bornírt
    rendőrség ekkor már szándékos bajkeverőnek tartja az addig csak
    kellemetlenül zavaró Jang-woo-t, és nyíltan elkezd Min gyógyszerész kedvére
    játszani. A legnagyobb lélektani thrillereket is felülmúló jelenet játszódik le
    a rendőrségi fogdában a két férfi között.
  
  
    A film minden fontos karaktere lélektanilag részletesen kidolgozott.
    Jang-woo elszántsága mögött nemcsak a testvére végső nyugalmának biztosítása
    a motiváció, hanem az a kétségbeesés is, hogy elbukta a vállalt
    életfeladatát, és ezzel elvesztette létének célját is. Bár egész életében
    robotolt, amelyből csak egy-egy barátokkal átivott éjszaka nyújtott
    kiszakadási lehetőséget, az különösen szégyenteljes a számára, hogy a húga halála éppen egy ilyen alkalom idején következett be, ráadásul veszekedéssel zárult az
    utolsó találkozásuk. Joo Won ennek a húga minden lépését árgus szemekkel
    figyelő, kissé agresszívan védelmező, de jólelkű fickónak minden árnyalatát
    meg tudja mutatni. Állítólag nyolc kilót lefogyott  és megtanulta a
    Gyeongsang-nyelvjárást a szerep hiteles megformálásának kedvéért. Bár
    korábban már játszott horrorfilmben, a mostani alakítása igazán mélyreható lélektani munkáról tanúskodik. Ennek lenyomatát láthatjuk egy
    kulisszák mögötti felvételen, mely éppen a fogdajelenet felvételén készült a
    film forgatása során.
  
  
  A kisebbik testvér ugyan rövid ideig van jelen a történetben, de mégis
  pontosan kirajzolódik a személyisége és a testvéréhez való viszonya. Lee
  Yoo-young hol kislányos, hol felnőttes, ártatlan és kacér, szájaskodó, mégis
  minden bizalma a bátyjában van.
Különlegesebb karakter Eun-ji, akit éppen a jövőlátó képessége taszít ki a helyiek közösségéből. A folyton riadt lány éppen azért tud kapcsolatba kerülni a testvérekkel, mert ők az egyetlenek, akik a kirekesztettséget megélt tapasztalataik birtokában természetes érzelmi nyíltsággal fordulnak feléje. Ryu Hye-young el tudja játszani a karakter ijesztően misztikus megjelenítését éppen úgy, mint a félénk lányét, aki végül több módon is megmentője lesz Jang-woo-nak.
Joo Won méltó ellenfele a filmben a nála jóval idősebb, akkor már hosszú filmográfiával rendelkező Yoo Hae-jin. A tapasztalt színész egy szabálytalan, egyedi karaktert formál, melyben nyomát sem találjuk a gonosztevők általános ábrázolási kliséinek. Min gyógyszerész még akkor is "jóságos", amikor a legkegyetlenebb lelki kínzásnak teszi ki Jang-woo-t a már említett fogdajelenetben. Ijesztő álcája mögé nála is kirajzolódik a terhelt családi múlt, mely némiképp megmagyarázza a lelkületét, de felmentést nem ad a számára. Min gyógyszerészben az a legijesztőbb, hogy lakhatna a szomszédunkban is, soha nem gyanakodnánk rá. Természetesen meglátjuk a félelmetes, végtelenül erőszakos lényét is, de valójában csak akkor, amikor már közel járunk a titkának leleplezéséhez.
A film ily módon túlmutat egy átlagos thrilleren, beszél a kirekesztettségről, az egymásba kapaszkodásról, az élet kiszolgáltatottságáról, zsákutcáiról, önkényeskedésről, pszichopátiákról, bizalomról, végtisztességről és az újrakezdés lehetőségéről. Mindezek kárpótolnak azért, hogy nem feszíti a film végéig a húrt a gonosztevő kilétének titokban tartásával.
  
    
  
  
  
Különlegesebb karakter Eun-ji, akit éppen a jövőlátó képessége taszít ki a helyiek közösségéből. A folyton riadt lány éppen azért tud kapcsolatba kerülni a testvérekkel, mert ők az egyetlenek, akik a kirekesztettséget megélt tapasztalataik birtokában természetes érzelmi nyíltsággal fordulnak feléje. Ryu Hye-young el tudja játszani a karakter ijesztően misztikus megjelenítését éppen úgy, mint a félénk lányét, aki végül több módon is megmentője lesz Jang-woo-nak.
Joo Won méltó ellenfele a filmben a nála jóval idősebb, akkor már hosszú filmográfiával rendelkező Yoo Hae-jin. A tapasztalt színész egy szabálytalan, egyedi karaktert formál, melyben nyomát sem találjuk a gonosztevők általános ábrázolási kliséinek. Min gyógyszerész még akkor is "jóságos", amikor a legkegyetlenebb lelki kínzásnak teszi ki Jang-woo-t a már említett fogdajelenetben. Ijesztő álcája mögé nála is kirajzolódik a terhelt családi múlt, mely némiképp megmagyarázza a lelkületét, de felmentést nem ad a számára. Min gyógyszerészben az a legijesztőbb, hogy lakhatna a szomszédunkban is, soha nem gyanakodnánk rá. Természetesen meglátjuk a félelmetes, végtelenül erőszakos lényét is, de valójában csak akkor, amikor már közel járunk a titkának leleplezéséhez.
A film ily módon túlmutat egy átlagos thrilleren, beszél a kirekesztettségről, az egymásba kapaszkodásról, az élet kiszolgáltatottságáról, zsákutcáiról, önkényeskedésről, pszichopátiákról, bizalomról, végtisztességről és az újrakezdés lehetőségéről. Mindezek kárpótolnak azért, hogy nem feszíti a film végéig a húrt a gonosztevő kilétének titokban tartásával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése