KBS / 2019 / 16 rész
Műfaj: jogi / társadalmi dráma, thriller
Írta: Jeong Chan-mi
Rendezte: Hwang Seung-gi, Jo Woong
Adatok bővebben: Wikipedia / HanCinema
* Az ismertető spoilereket tartalmaz! *
A Justice című dráma szinte kimeríti az angol szó fordításának összes értelmét. Foglalkozik az igazsággal - vajon kiderül-e? Az igazságossággal - vajon mindenkire érvényes-e? A méltányossággal - vajon a bűnökkel arányos-e a büntetés? A pártatlansággal - vajon mindenkit utolér-e a büntetés? Az igazságszolgáltatással - vajon működik-e?
Sőt még ezeken a kérdéseken is túlmegy, mert beszél a lelkiismeretről, a bűntudatról, a sors vállalásáról, ugyancsak rákérdezve, hogy ezek működnek-e? Valamint a szülői törekvésekről - vajon mit rónak a gyermekekre?
A témakör kapcsán eszünkbe kell jutnia a mefisztói megkísértésnek, amely a világi élvezetekért cserébe a lélekre tartott igényt, igaz, hogy volt egy kitétel: csak akkor, ha ezek az élvezetek akár egy pillanatra is boldoggá teszik az embert. Nem lehet nem felismerni ennek az egyezségnek a megidézését a dráma nyitó jelenetében.
"Haruki [Murakami] azt mondta, blended helyett nem single malt whiskyt választani olyan, mintha egy tévéismétlésre kapcsolnál, miközben angyalok szállnak alá, hogy zenéljenek neked. Megbánnád! Élvezd ki, ahogy csak bírod az alku hozadékát!"
Hideg kék derengésben hull a tiszta fehér hó, az élvezetek whisky nevű bájitalával két pohár csordultig telik - az egyiket egy férfi fenékig kihajtja, míg a másikat odanyújtja egy nagyon elveszettnek tűnő fiatalabb embernek, aki reszkető, véres kézzel elfogadja azt. A történet fókuszában ez a két férfi áll, akiket megtörhetetlennek tűnő véd- és dacszövetség köt egymáshoz.
A dráma fő manipulátora az idősebb férfi, Song Woo-yong (Son Hyun-joo), aki egy építkezési cég gazdag vezetője. Semmi nem marad előtte titokban, mindenki mozgását nyomon követi, kapcsolatai pedig a legfelsőbb körökbe nyúlnak. Hidegfejű, törtető alaknak ismerjük meg, akinek egyetlen célja a vagyonszerzés és a hatalmi érvényesülés. Bevételeinek jelentős része a rendkívül tehetséges ügyvéddel, Lee Tae-kyeonggal (Choi Jin-hyuk) való együttműködéséből származik, akinek a kapcsolatai által érkező megbízásokat továbbít. Ezek többnyire olyan kétes üzelmek, melyekért beperelték a megbízóikat, Lee pedig arcátlan, de sikeres taktikáival sorra megnyeri számukra az ügyeket.
A dráma első epizódjaiban a perek kapcsán ismerjük meg a további szereplőket, akik a két fickó kapcsolatrendszerét képezik, valamint az ügyekben nyomozást folytató ügyészi hivatal munkatársait, elsősorban Seo Yeon-ah (Nana) ügyésznőt, akiről megtudjuk, hogy korábban szerelmi kapcsolat fűzte Lee ügyvédhez. Úgy tűnik, hogy Lee számára a perek szereplői nem többek a sakkjáték gyalogjainál, cinikusan, érzelemmentesen gázolja le őket, talán nem is annyira a hatalmas ügyvédi díj megszerzése, mint inkább a siker íze érdekében.
A történetvezetés olyan, mintha egy puzzle sok kis darabját öntené elénk, melyekből apránként alakul ki az egyre teljesebb kép. A nyomozások nem nélkülözik a thriller izgalmait, melyeket csak fokoz a dráma különösen idegborzoló zenéje. A különböző hangulatok szinte betöltik a tereket, melyet a rendezők a kamerák különleges nézőszögeivel fejeznek ki. A látvány is beszél a szövegek mellett, a tükrözés visszatérő képi elem, mint az a harmadik képen látható, ahol a maga integritásában jelen lévő Song elnök mellett a kételyeivel küzdő Lee ügyész ablakban megkettőződő képe tűnik elénk, a személyiség meghasonlásának kifejezésére. Hasonlóan töredezetté válik Song elnök addigi komfortos lakásának képe a dráma vége felé, melyben a többnyire alulról fotózva hatalmasnak láttatott alak most szinte elveszik a részletek között. A színek szimbolikája is érdekes a filmben, különösen az otthonoké. Míg a jeges karakterű, de önmagával jóban lévő Song elnököt sárgásbarna meleg színek veszik körül, addig a gazdagabb érzelemvilágú, de önmagától elidegenedett Lee ügyész otthona hideg kék-fehér színvilágú.
Song prostituáltakat szállító hálózatot működtet az államigazgatás legfelsőbb vezetőinek körébe tartozó férfiak perverz vágyainak kielégítésére. Furcsa kapcsolat fűzi egy mobiltechnikai cég talányosan hol szimpatikusnak, hogy pszichopatának láttatott vezetőjéhez, Tak Soo-hóhoz (Park Sung-hoon) is, akivel kölcsönösen sakkban tartják egymást. Seo Yeon-ah ügyésznő (Nana) kitartóan nyomoz egy régi, lezáratlan ügyben, miközben fiatal színésznők tűnnek el és lesznek gyilkosságok áldozatává.
A megerőszakolt színészaspiráns nő, a mobilcég hibás gyártástechnológiájának következtében látássérültté váló munkások, valamint a meggyilkolt színésznők ügyében folyó nyomozások mintha egymás irányába mutatnának, sőt felvetik a kapcsolat lehetőségét Lee ügyvéd öccsének halálával is, aki egy autóbalesetben vesztette életét. Seo ügyésznő és Lee ügyvéd kénytelen egyre többször találkozni, ezért a növekvő, kényszerű egymásra utaltságukban némiképp újraépül az egykori kapcsolatuk is.
Különböző flashbackekben egyre mélyebben megismerjük a két férfi múltját, melyek megmagyarázzák, hogy miként jutottak oda, ahol tartanak, és miért gondolkodnak úgy az életről, ahogyan azt teszik. Bár úgy tűnik, hogy Song elnököt fenntartások nélkül, vakon követi Lee ügyvéd, a felmerülő kételyek mentén mégis repedezni kezd a megbonthatatlannak tűnő egységük. A fiatalembernek rá kell döbbennie, hogy talán nem minden úgy történt, ahogyan arról neki tudomása van. Egyre nagyobb mértékben vonódik be az ügyésznő nyomozásába, melynek következtében a szemlélete teljes átalakuláson megy át, miközben Song elnök könyörtelen következetességgel tart ki a saját igazságai mellett.
Maradjon a dráma titka, hogy hoznak-e ezek megbocsátást vagy megváltást, és ha igen, akkor mifélét. Dae-jin egyszerre lélekőrlő és lelket felemelő harca önmagáért és az apja lelki üdvének megmentéséért mélyen megindító, és egy magasabb szintre emeli az egész drámát. A jogi drámák igazságosságért folytatott harca mellett a Justice-ban megjelenik egy életfilozófiai sík is, mely nagyon erősen kérdez rá arra, hogy a jólétért cserébe vajon milyen morális engedmények tehetők. Különösen mellbevágó ez a tekintetben, hogy a szülők által álmodott élet nem rémálom-e a gyermek számára.
Dae-jin mellett Lee ügyvéd is ugyanúgy küzd Song elnök ellen és érte is, aki bár megmérgezte az életét, mégis valamiféle atyai barátot képviselt a számára. Bár szinte minden gazemberről kiderül, hogy milyen büntetési tételekkel sújtották őket, soha nem ismerjük meg a Song elnökre és Lee ügyvédre mért bírósági ítéletet. Ez a megoldás erősen alátámasztja annak hangsúlyozását, hogy bár a bűnökre kirótt külső ítélet is elengedhetetlen, de a valódi penitenciához a bűneink felismerésén és belátásán keresztül juthatunk el.
A dráma végigviszi a whisky-szimbolikát: az utolsó üveg tartalma vérrel keveredik. Újra megjelenik a kékes derengésű havas táj is, de a dráma utolsó jelenetében már tavaszi táj látható. Első nézésre zavarba ejtett és kissé indulatossá is tett Lee ügyvéd megindult reakciója a történtekre, de némi gondolkodás után helytállónak találtam a befejezést, mely egyszerre megbékélés a történtekkel és az élet újrakezdésének ígérete, egyúttal visszautalás egy barátság indulásának pillanatára, melyben a mosolygás mintha azt is jelentené, hogy másképp is csinálhattuk volna.
A dráma szereplői között Lee ügyvéd a rendkívül árnyaltan kidolgozott, sokféle arculattal megmutatkozó karakter, aki hatalmas fejlődésen megy át. Ez a szerep tökéletesen illeszkedik Choi Jin-hyukra, aki talán itt nyújtja a leggazdagabb alakítását. Minden pillanatban nagy erővel van jelen, mégis érzékeltetni tudja a legapróbb belső rezdüléseket, az elbizonytalanodásokat, a kétségeket, nem ritkán a szomorúságot. Ugyanakkor kegyetlenül lehengerlő a tárgyalóteremben, őszintén indulatos tud lenni, és kemény öklű az akciójelenetekben. Mindehhez még hozzáadódik a férfias sármja és fanyar humora is, mellyel végképp élettelivé teszi ezt az érdekes karaktert.
A Justice a jogi drámák egy különleges, többrétegű darabja, mely mindenképpen megérdemli, hogy rákerüljön a műfaj megnézendő sorozatainak listájára.