이상우: 바비
Kim Sae-ron gyermekszínész előző filmjében nyújtott, felnőttekével vetekedő
emlékezetes alakítása (The Man From Nowhere) indított arra, hogy megnézzem a
Barbie című filmet. Már megszokhattuk, hogy a koreai filmek címadása tévútra
vihetné a gyanútlan nézőt, ám a populáris cím felidézte előképpel az alkotás
maga többnyire éppen ellenkező tartalmat rejt, és ez alól a Barbie sem
kivétel.
Aki valamiféle kislányos gyermekfilmre számít, az súlyosan téved. A
Barbie-val a valóságalapú társadalmi problémafeltáró filmek világába
érkeztünk, méghozzá abba az erős sodorba, amelyek nem félnek a kíméletlen
véleményformálástól és a tabuk döntögetésétől sem.
Lee Sang-woo rendező megelőző filmjei kivétel nélkül "kényes" témákra
összpontosítottak, olyan perifériális jelenségekre, melyeket a fogyasztói
társadalom vágyálmait hajszolók leginkább látóterük vakfoltjára helyeznek. A
rendező kíméletlen őszinteségű alkotásai a független filmek sorában öltöttek
testet, és arattak a nyugati filmfesztiválokon is sikereket. Bár Lee
Sang-woo arról is híres, hogy egy ideig Kim Ki-duk segédrendezője volt, a
filmjeiben a nagynevű pályatárséhoz csak a kihívó kérdésfeltevésben hasonló,
ám a filmjei inkább egyfajta dokumentarizmushoz állnak közel, mintsem
esztétizáló vagy moralizáló megválaszoláshoz.
LEE Sang-woo rendező |
A Barbie viszont már nem független, hanem kereskedelmi film, így
természetesen jóval nagyobb költségvetés is társult hozzá. Ez a rendező
számára már nagyobb mozgásteret biztosított, és Lee rendező sikerrel is
vette az akadályt: olyan filmet hozott létre, mely működik a
nagyforgalmazásban is, de nem tesz engedményeket a kritikus hozzáállás terén
sem.
A történet középpontjában egy olyan családot látunk, amely tagjainak élete
fényévnyi távolságra van a jólét és a jóllét világától. Extrémnek is
mondható a felállás, hiszen talán nem mindennapi eset, hogy az anya halála
miatt egy gyermeklányra szakadjon fogyatékos apjának és beteges húgának
mindennapi ellátása. Márpedig Soon-Young élete ebből áll. Van azonban még
egy családtag, egy nagybácsi, aki kiutat keres ebből a lehetetlen
helyzetből, és azt egy elképesztő megoldásban találja meg. Az ő
ténykedésének következtében érkezik meg a tengerparti kis településre az
amerikai Steve, aki magával hozza lányát, Barbie-t is. Steve szándéka
Soon-Young adoptálása. A feltételezhetően jóindulatból fakadó cselekedettel
mégis élesen szemben áll a férfi felsőbbrendű tartózkodása a koreai valóság
minden elemétől, leginkább magától a családjába befogadni kívánt
kislánytól.
Earl Jackson és Cat Tebow |
Pillanatokon belül egy érdekesen konfliktusos mezőben találjuk magunkat,
mégpedig a gyermeklányok világában. Soon-young egy véletlen folytán
összebarátkozik Barbie-val, ám a nyelvi nehézségek okán nem tudja értésére
adni, hogy esze ágában sincs elhagyni a rászoruló embereket. Nem így a
kishúga, aki már gyermekként teljes mértékben az amerikai álomvilág foglya,
az ő tudatában az adoptálás nem más, mint a megváltás, és a Kánaánba vezető
egyenes út. Ezért harcba is száll a nővérével és mindent megtesz Steve
jóindulatának megnyerése érdekében, méghozzá sikerrel.
Apró mozaikokból áll össze a mögöttes indíték, mely az adoptálás valódi
céljáról rántja le a leplet. A film, mely eddig nem nagyon tért el a családi
drámák sémáitól, ezen a ponton tapint rá a lényegi kérdésre: hogyan
lehetséges az, hogy Steve és a nagybácsi üzletelése létrejöhet? Milyen
mozgatórugók működnek a senkiházi, fiatal koreaiban, hogy elárulja
legközvetlenebb hozzátartozót? Boldog lesz-e a vágyott javak megszerzésével
a további élete? Vajon mi járhat az amerikai fejében, amikor a koreai
(keleti) emberekre gondol? Mi lesz Barbie-val, aki tiszta lélekkel érkezik,
és egy bűnös összeesküvés tagjaként távozik? Hogyan éli túl mindezt
Soon-young, aki ráébred, hogy bár akaratán kívül zúdultak rá az események,
mégis segédkezett valami rettenetes dolog megtörténtéhez?
A film legfőbb erénye, hogy magunkra hagy a kérdések megválaszolásával. Ugyanakkor letesz számos sorvezetőt, kissé didaktikusan is, hogy a helyes válasz irányába terelgessen bennünket - figyeljük csak meg a nemzeti lobogók képeit - az amerikai még a távozó kistestvér kezében is ott lobog. Talán éppen ez az erős rendezői szándék okozza a film legnagyobb gyengeségét is, amely a karakterek túl vastag kontúrokkal való megrajzolásában mutatkozik. Minden szereplő meglehetősen "egydimenziós", éppen ezért nincsenek mélyebb belső vívódásaik, amik közelebb hozhatnák őket hozzánk. Míg a gátlástalan nagybácsinak (LEE Chun-hee) - akiben dolgozik a mélyszegénységből való kitörés agresszív vágya - jut néhány halvány árnyalat megmutatására lehetősége, addig különösen fájó, hogy a film egyik kulcsfigurája, Steve (Earl Jackson) szinte teljesen karikatúraszerűvé válik az eléggé szerencsétlen színészi megformálás túljátszása és az esetlenül megírt dialógusok miatt.
A koreai apa karaktere sokkal izgalmasabb. Bár talán a különös színészi
feladat itt is túlzottan arra sarkallta JO Yong-suk színészt, hogy
belefeledkezzen a fogyatékosság tüneteinek aprólékos megformálásába. Mégis
rendkívül megrázóan érzékelteti azt az apai felismerést, hogy a gyermeke
veszélyben van, és a tehetetlenségéből fakadó pánikot is - ezzel szinte az
egyetlen "normális" figurává avatva a férfit, furcsa kontrasztba helyezve a
valósággal, amelyben viszont ez az ember a "debil".
JO Yong-suk |
Maradéktalan élményt nyújt a gyermekek játéka. Érdekesség, hogy a nagyszerű
KIM Sae-ron mellett valódi kishúgát, KIM Ah-ront látjuk a filmes kistestvér
szerepében, aki semmiben sem marad el Sae-ron alakításától. Ugyancsak
érzékeny Cat Tebow szerepformálása, vívódása Barbie alakjában.
Lee Sang-woo nemcsak rendező, hanem színész is, és szinte minden filmjében
meg is jelenik valamelik szerepben. Most egy szállóvendég bőrébe bújik, igen
hitelesen hozva a közönséges, részegségében gyermekmolesztálástól sem
visszariadó kuncsaft figuráját.
A Barbie olyan mozi, amelyet minden nézőnek jó szívvel ajánlok, akit izgat
egy rendező kihívó, provokatív képe a saját társadalmáról, melyet óva int
attól, hogy bűnrészes legyen a saját értékeinek primér anyagi érdekek mentén
történő, idegenek számára való kiárusításában.
Készült a filmhez magyar felirat? - Tudtunkkal NEM.
Ha mégis, akkor kérjük, hogy értesítsen erről.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése