봉준호: 플란다스의 개
Miközben látjuk a kenőpénz elrejtésének egészen rafinált módját, a filmben felsejlik a változások követelményeinek megfelelni nem tudók, a kirostálódottak köre is - bár csak érzékeltetve, de visszatérő motívumként mégis hangsúlyozva - a metrón kéregető anya képében.
Külön ki kell emelni a film egyik műfajparódiai nagyjelenetét, amelyben a rendező egy afféle Kőmíves Kelemen mondát meséltet el a ház gondnokával. Bravúros mind a képi megformálás, mind a színészi alakítás. Bong Joon-ho a fekete humor és a horror iránti mesteri képességéről tesz tanúbizonyságot, Byun Hee-bong történetmesélése pedig egyszerűen brilliáns.
Miközben nagy érdeklődéssel várom Bong Joon-ho legújabb filmjének, a
Snowpiercer-nek a bemutatását, arra gondoltam, hogy itt az idő az életmű
általam még nem látott darabjának pótlására.
Amelyik kutya ugat, az nem harap - nos, lássuk mit hozott ki elsőfilmes
rendezőként Bong Joon-ho ebből a közmondásból. Nem ment könnyen, de
igyekeztem úgy nézni a filmet, mintha az olyan későbbi mesterművek, mint a
Memories of Murder, a The Host vagy a Mother még nem is léteznének.
Egyáltalán nem váratlan, hogy a szociológus végzettségű Bong Joon-hótól egy
társadalmi mélyfúrást kapunk, ám mégis meglepő módon most egy könnyed,
vígjátéki köntösben. Persze nem fogjuk folyamatosan a térdünket csapkodni,
de a számos burleszkes geg, helyzetkomikum vagy stílusparódia mégis
ellenállhatatlan nevetésre ingerel bennünket, mert a rendező egyáltalán nem
áll ellen ezek bevetésének.
Ugyanakkor az alaptörténet erősen reflektál Korea ezredfordulós jelenére. A
kilencvenes évek bankcsődjét követő összeomlás után egy évtizeddel már egy
jóléti világ épül, amely számos szokatlan újdonsága mellett még magával
cipeli a régi örökségeket is.
Hatalmas, minimalista épületünk lakói már újgazdag hóbortoknak hódolnak,
felrúgva minden tiltó előírást: státuszszimbólumként ölebeket tartanak.
A lakótömb alagsorában a ház gondnoka ugyanakkor még a
legnagyobb természetességgel főzőcskézi ebédre a kézen-között szerzett,
elhullott házi kedvenceket, miközben ódon rémhistóriákkal szórakoztatja az
arra tévedőket.
Főhősünk (Lee Sung-Jae alakításában) ebben a világban éli frusztrált
egyetemi tanári életét, mert el kell tűrnie azt a megalázó helyzetet, hogy
várandós felesége a valódi pénzkereső a családban. A teljesen férfiközpontú,
konfuciánus társadalomban a pozíció és családfenntartó képesség nélküli
férfi semmivé lesz, oda az önbecsülése, és nem számíthat sem megbecsülésre,
sem tiszteletre másoktól sem. Neki pedig pénzre lenne szüksége a ranglétrán
való feljebb jutáshoz, mert az bizony csak kenőpénz árán működik. A kollégák
sorban húznak el mellette, míg ő tehetetlenül vergődik, megrekedve egy alsó
fokozaton. Csoda-e, ha kikészíti az állandó kutyaugatás? A kis dögöké éppen
úgy, mint a feleség szinte vakkantva odavetett, lenéző utasításai.
Némi thrilleres eszköztárat felvonultató bevezetés után, amikor főszereplőnk
a problémát okozó ebek kiiktatásának lát neki, valódi vígjátéki fordulatot
vesz a történet, amikor a feleség hazaállít egy pudliszerű szőrmókkal.
Innentől nem lövöm le a poénokat, inkább néhány érdekességről ejtenék
szót.
Bong Joon-ho nem áll meg a poénok elsütésénél, bár nagyszerűen
visszaköszönnek olykor filmtörténeti képsorok is. A lakótömb emeletein
éppolyan üldözéses kergetőzés nagytotálos tanúi lehetünk, mint amit anno
Buster Keatontől és filmbéli szíve hölgyétől láttunk A navigátor hajójának
különböző fedélzetein. A kutya-bolondéria mögé érzékenyen felrajzolja a
tulajdonosok életének vázlatait, és máris érezhetjük, hogy a szeretethiányos
életek miként kapaszkodnak kétségbeesetten egy négylábú élőlénybe. Majd egy ilyen
kifakadás hozza meg a történet megoldását is, mert most még van esély az
összebékülésre, a sikeres élet reményében a kompromisszumok megkötésével
járó kis romlottság még vállalhatónak tűnik.
![]() |
|
Lee Sung-jae |
![]() |
||||||||||||
Bae Doo-na |
Miközben látjuk a kenőpénz elrejtésének egészen rafinált módját, a filmben felsejlik a változások követelményeinek megfelelni nem tudók, a kirostálódottak köre is - bár csak érzékeltetve, de visszatérő motívumként mégis hangsúlyozva - a metrón kéregető anya képében.
A film naiv, jobb életről, hírnévről álmodozó kedves könyvelőjét Bae Doo-na
játssza, aki már itt is sokszínű alakításával kelti életre a hol humoros,
hol elszánt lány karakterét.
Külön ki kell emelni a film egyik műfajparódiai nagyjelenetét, amelyben a rendező egy afféle Kőmíves Kelemen mondát meséltet el a ház gondnokával. Bravúros mind a képi megformálás, mind a színészi alakítás. Bong Joon-ho a fekete humor és a horror iránti mesteri képességéről tesz tanúbizonyságot, Byun Hee-bong történetmesélése pedig egyszerűen brilliáns.
A Barking Dogs Never Bite remek szórakozás, színvonalas mozi, és azonnal
érezhető rajta az azóta már filmtörténeti jelentőségű opuszokat alkotó
karizmatikus rendező kézjegye.
Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.
VálaszTörlésElnézést kérek, hogy a segítő szándékú megjegyzést töröltem, de illegális forrásmegjelölést tartalmazott, aminek a blogban nincs helye.
VálaszTörlés