연상호: 돼지의 왕
  
  
  
    
  
  
    
A kijózanodás első pillanataiban az a gondolat ütötte fel magát bennem,
    hogy ilyen sodró lendületű alkotást már régen láttam. A történet az első
    képkockáknál magával ragad, és el sem enged az utolsó pillanatig. A
    feszültség pedig pillanatra sem lankad. A végeredmény: egy gyomorszorító,
    felkavaró élmény, amely sokáig kísérti a nézőt.
  
  
  
    
  
  
    
  
  
    
  
  
    
A három fiú sorsa egy-egy válasz erre a valóságra. Sajátos sorsbeli
    csavaroknak lehetünk tanúi, melyeknek olyan mély emberi szükségletek a
    mozgatói, mint a remény, a megértés, a másikba vetett hit és bizalom,
    amelyek a továbbélés zálogai lehetnének a fiúk számára. De mindezek már
    gyökereiknél eltorzultak. Tanúi leszünk annak, ahogy a férfiak számára a
    múltidézés a múltbéli események évtizede magukkal hordozott kegyetlen
    titkainak tisztázásává válik. Senki ne várjon megváltást, itt a Párkák nem
    az emberi sorsok fonalát fonják, hanem kíméletlenül bedarálják azokat.
  
  
    
  
  
    
  
  
    
Ugyanakkor a film maga szinte fogságába esik ennek a realizmusnak, ezért az
    animáció kínálta többletlehetőségeket szinte alig látjuk érvényesülni néhány
    vizionálást tartalmazó rövid jelenettől eltekintve, és ez - bár inkább csak
    utólag - felveti azt a kérdést, hogy valójában miért is döntöttek az alkotók
    az animációs megvalósítás mellett, hiszen jó eséllyel hagyományos
    eszköztárral is rendkívül erős alkotás születhetett volna a történetből. Ám
    a film nézése közben ez fel sem merül bennünk, és a felvetés nem is von le
    semmit az animációs film értékéből. Különösen annak a ténynek az ismeretében
    nem, hogy ismét egy viszonylag alacsony költségvetés keretei között
    született egy rendkívül magas színvonalú alkotás.
  
  
    
  
  
    
  
  
    
  
  
  
    
  
  
    
  
  
      
    
      
    
    
  
  
    
  
  
  
    
      
  
  
  
  
  
    
  
  

  
  
  
  
    
  
  
    
  
  
    
  
  
  
  
  
  
  
    
  
  
    
    
    
      
    
    
      
      
      
      
      
    
  
  
    
  
  
  
    
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
    Az elsőként meglátott előzetes óta nagy izgalommal vártam ezt a filmet, mert
    abból valami egészen különlegesnek ígérkező élmény előszele csapott meg. A
    teljes film megtekintésének hatása alatt azt kell mondanom, hogy nem
    csalódtam Yeon Sang-ho rendező munkájában.
  
  
A kijózanodás első pillanataiban az a gondolat ütötte fel magát bennem,
    hogy ilyen sodró lendületű alkotást már régen láttam. A történet az első
    képkockáknál magával ragad, és el sem enged az utolsó pillanatig. A
    feszültség pedig pillanatra sem lankad. A végeredmény: egy gyomorszorító,
    felkavaró élmény, amely sokáig kísérti a nézőt.
  
    A film által vizsgált jelenségek hívószavai az erőszak és a hierarchia. Két
    férfi találkozásának vagyunk tanúi, akik tizenöt év elteltével idézik fel
    közös iskolai múltjukat, melyben egy harmadik fiú meghatározó szerepet
    játszott. Az iskola szinte semmi más, mint a legvadabb létharc terepe,
    melyben a szigorúan rögzült társadalmi hierarchiába ágyazottan a fizikai
    erőfölény osztja a szerepeket. A Kutyák mindig lealázzák a Disznókat, jelen
    esetben két főhősünket, akik növekvő belső haraggal, de az eleve
    elrendeltségből fakadó megadással tűrik rájuk osztott szerepüket.
  
  
    Az iskolai bántalmazás kifejezés meglehetősen eufemisztikusnak tűnik a
    fiatalok között dúló erőszak leírására. Az agresszió apoteózisa mégis
    leginkább abban a fiúban testesül meg, aki a szárnyai alá veszi a
    kiszolgáltatott srácokat, és ily módon a Disznók Királyává válik. Vezérük
    lesz és tanítójuk, megmentőjük és példaképük, aki ifjú életének minden
    keserű tapasztalatát belegyúrja sajátos életfilozófiájába.
  
  
    A fiúk különböző családi háttereiből kirajzolódik egy sötét társadalomkép,
    melyben a merev hierarchikus viszonyoknak való kiszolgáltatottság és az
    összefonódások rendszere uralkodik, semmi sem az, aminek látszik, minden
    szegmens fertőzött. 
  
  
A három fiú sorsa egy-egy válasz erre a valóságra. Sajátos sorsbeli
    csavaroknak lehetünk tanúi, melyeknek olyan mély emberi szükségletek a
    mozgatói, mint a remény, a megértés, a másikba vetett hit és bizalom,
    amelyek a továbbélés zálogai lehetnének a fiúk számára. De mindezek már
    gyökereiknél eltorzultak. Tanúi leszünk annak, ahogy a férfiak számára a
    múltidézés a múltbéli események évtizede magukkal hordozott kegyetlen
    titkainak tisztázásává válik. Senki ne várjon megváltást, itt a Párkák nem
    az emberi sorsok fonalát fonják, hanem kíméletlenül bedarálják azokat.
  
    Ugye mindeddig az az érzés keletkezhet az olvasóban, hogy egy szokványos
    élőszereplős mozifilmről beszélünk? A legizgalmasabb talány a filmmel
    kapcsolatosan az, hogy valóban ez a benyomás marad a nézőben, pedig egy
    egész estés animációs alkotást láthatunk. A karakterek, a kulisszák
    rendkívül realisztikus benyomást keltenek, kidolgozottságuk bár nem mondható
    durvának, mégsincs semmi simára, fényesre polírozva. Visszatérő motívumként
    hatja át a filmet a dühtől, az elfojtott agressziótól, a megalázottságtól
    remegő kontúrú karakterek látványa, és ez a remegés végül szinte átragad a
    nézőkre is. A karakterek árnyaltak, gazdag kifejezőerővel bírnak. Érdekes
    megoldás, hogy a férfi főhősök iskoláskori énjéhez az alkotók női hangokat
    társítottak.
  
  
Ugyanakkor a film maga szinte fogságába esik ennek a realizmusnak, ezért az
    animáció kínálta többletlehetőségeket szinte alig látjuk érvényesülni néhány
    vizionálást tartalmazó rövid jelenettől eltekintve, és ez - bár inkább csak
    utólag - felveti azt a kérdést, hogy valójában miért is döntöttek az alkotók
    az animációs megvalósítás mellett, hiszen jó eséllyel hagyományos
    eszköztárral is rendkívül erős alkotás születhetett volna a történetből. Ám
    a film nézése közben ez fel sem merül bennünk, és a felvetés nem is von le
    semmit az animációs film értékéből. Különösen annak a ténynek az ismeretében
    nem, hogy ismét egy viszonylag alacsony költségvetés keretei között
    született egy rendkívül magas színvonalú alkotás.
  
    Mindent összevetve az utóbbi idők egyik legerősebb moziélményét remélhetik a
    film megnézését bevállalók.
    
    
    
    
      
  
  
        Készült a filmhez magyar felirat? - Tudomásunk szerint NEM. 
      
      
        Ha mégis, akkor kérjük, hogy értesítsen erről.  
      
    
           
         | 
      |||
| 
          YEON Sang-ho rendező | 
        


 


Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése