금수저
Disney Plus, MBC, 2022, 16 rész
Műfaj: dráma
Eredeti mű: HD3 - The
  Golden Spoon (2016)
Írta: Kim Eun-hee 김은희, Yoon Eun-kyeong 윤은경
Rendezte:
  Lee Han-joon 이한준, Song Hyeon-wook 송현욱
Adatok bővebben:
  HanCinema
  /
  MyDramaList
  Aranykanállal a szájában született - mondja az angol mondás azokra, akik
  beleszülettek egy extrémen gazdag családba. De van ennek mérsékelt változata
  is, az ezüstkanál, ami a gazdag középosztályba születetteknek jut. Evidens ez
  a szimbolika a társadalmi különbségek kifejezésére, hiszen annak mikéntje,
  ahogyan valaki a minden ember számára egyformán alapvető szükségletet ki tudja
  elégíteni, az tükrözi a vagyoni állapotát, ami többnyire meghatározza a
  társadalmi hovatartozását is, de legalábbis erőteljesen befolyásolja azt. Ám
  mi található az ellenkező végponton, ahol a szegények vagy nincstelenek élnek?
  Nekik a nevében is degradáló piszkos kanál jut, és ezzel a dichotómiával elő
  is áll az a világkép, amellyel a The Golden Spoon (Az aranykanál) című dráma
  dolgozik.
Ami rémesen statikus, a két ellenpont között nincsenek
  sem átjárási lehetőségek, sem közbülső árnyalatok. Ezért mindkét világ
  rajzolata leegyszerűsített, és szinte a karikírozásig menően sematizált. Két
  alapvető sztereotípiával találkozunk: a "tisztes szegénységük" gyötrelmeit
  emelt fővel viselők a becsületesek, míg a gazdagok a sunyi manipulációk árán
  szerzett és fenntartott helyzetük hatalmi arroganciájában tobzódnak. Bántó is
  lehetne ez a rajzolat, ám valamennyire mégis indokolt abból a szempontból,
  hogy a dráma egy erkölcsi dilemmára tudjon fókuszálni. 
Valójában a
  jól ismert "koldus és királyfi" toposz kortárs közegben játszódó, rendkívül
  szellemes változatát láthatjuk. Itt a főhősünket nem a véletlen, hanem a
  saját, tudatos döntése hozza új helyzetbe, melynek egy társa is áldozatul
  esik. 
  De hogyan dönthet a változásról? Egy mesei elem segítségével, bár a meseiség
  ezen kívül nem jellemző a drámára. Mivel egyre nő a sorsukkal elégedetlenek
  száma, egy különös módon elő- és eltűnő utcai árus vénasszony felismeri a
  piaci rést, és aranykanalakat árul, melyek csodatételre képesek. Ha találsz
  egy hozzád hasonló korú, általad irigyelt helyzetben lévő embert, akkor nem
  kell mást tenned, csak háromszor a lakhelyén az aranykanállal enned - és
  hipp-hopp, máris egymás helyében találjátok magatokat.
A dráma
  legjobb ötlete, hogy ezzel a helyet cserélők sem külsőleg, sem belsőleg nem
  változnak meg, hanem a környezetükben lévők szemére hull valami mákony, amitől
  másnak látják őket. Ráadásul mindketten tudatában is vannak a helycseréjüknek,
  ami ellenségekké is tehetné őket, ám valami más történik. 
Lee
  Seung-cheon (Yook Sung-jae) jólelkű kisfiú, akiben kamaszodva egyre nagyobb
  indulatok gerjednek kilátástalan életkörülményeik miatt, melyekért elsősorban
  tehetetlennek, életképtelennek tartott szüleit hibáztatja. Bár ösztöndíjjal
  bejut egy elit iskolába, ott tűrnie kell a bántalmazásokat. Végül barátjának
  tragikus elvesztése löki a végső döntés meghozatalához: beveti az
  aranykanalat, hogy megváltoztassa a sorsát. Az új világba viszont a szülei
  megtagadásán át vezet az út. A helycsere nem végleges, háromszori revízióra
  van lehetősége: egy hónap, egy év, majd tíz év elteltével vissza lehet térni
  az eredeti állapotokhoz, ha úgy határoz. Van még egy-két különös szabály is,
  melyek szintén befolyásolhatják a történéseket. Seung-cheon boldogan kezdi meg
  életét a vágyott körülmények között, a pénz bűvöletében élő új apja,
  mostohaanyja, egy borzalmas nagybácsi, valamint az őt egyedül megértő testőre
  társaságában. Hamar rá kell jönnie, hogy aranykanállal sem fenékig tejfel az
  élet, de a romlottság egyre mélyebb rétegei csak lassan válnak világossá
  előtte. Azt is meg kell tapasztalnia, hogy az elhagyott családján való segítés
  se könnyű, elsősorban azok ellenállása miatt. Seung-cheon a menekülési és a
  megfelelési kényszer között ingadozva él, ezek, és esetenként a valóság
  megváltoztathatatlan nyomása alatt hozza meg döntéseit. 
A
  kiváltságait elveszítő másik fiú, Hwang Tae-yong (Lee Jong-won) viszont nem
  várt módon reagál új körülményeire. Felfedezi mindazon emberi értékeket,
  amiket addigi életében hiányolt, és úgy érzi, ezek messzemenően kompenzálják
  az elvesztett gazdagságot, melynek hiánya ugyan fáj, de nem annyira, mint az
  azzal együtt átélt szorongások és magányosság.
  Az elvesztett és elnyert dolgok, emberi kapcsolatok valódi értékeinek
  felismerése mindkét fiú esetében egy felnőtté válási folyamat része is. Két
  nőalak is kíséri ezt a folyamatot, akik mintha női tükörképei lennének a két
  főszereplő fiúnak. Erős karakter mindkettő, Na Joo-hee (Jung Chae-yeon) kiesik
  a jólét világából, és saját erejére támaszkodva kell új életét megteremtenie,
  míg Oh Yeo-jin (Yeonwoo) bemesterkedi magát a gazdagok közé, ahol további
  manipulációkkal tör újabb pozíciók megszerzésére. 
A történetbe
  ágyazódik némi thriller is, történnek újabb gyilkosságok, és kísértenek
  korábban elkövetettek, melyek felderítése is megtörténik. A szereplők által
  átélt traumák és azok lelki lenyomatai egyaránt jól ábrázoltak, némi
  pszichológiai árnyalatot adva a thrillerhez.
De a dráma nemcsak a
  fiatalokról szól, hanem azok szüleiről is. A fiúk belső világának mély
  ábrázolásával vetekszik a szegény család szülőpárjának megjelenítése. Az anya
  és az apa alakja is gazdagon megrajzolt, mélyen megérintő a szégyenérzetük, az
  erkölcsösségük, a szívük melege, és a soha ki nem apadó harci szellemük,
  mellyel a gyermekeikért vívnak. Minden szerető szülő láthatja bennük
  visszaköszönni az alapvető szülői dilemmákat, hiszen mindannyian jobbat
  akarunk a gyermekeinknek a saját életünknél, és kudarcként éljük meg, ha ezt
  nem tudjuk biztosítani. Ám ennél is fontosabb, hogy a gyermekünkbe vetett hit
  megrendülhet, ha megtagadnak bennünket - de csak megrendül, és csodálatos
  módon ekkor is új erőre kap. Lee Cheol (Choi Dae-chul) és Jin Seon-hye (Han
  Chae-ah) alakítása megindító szépségű, melyben a sorsuk miatti szégyenérzet
  keveredik az önértékelés képességével és nemes emberi tartással. Előbb csak
  ösztönösen, majd tudatosan is "átlátnak a szitán", és mélyen humánus választ
  adnak gyermekeik megértésére és elfogadására. 
  Ezzel az érzelemgazdag világgal szemben áll az aranykanalasok rideg
  környezete. A gazdagság valódi, minden más csak látszat, melyek következményei
  a megalkuvások, a hazugságok leplezésére szolgáló status quo-kban való
  kiegyezések. Fő figura itt természetesen az apa, Hwang Hyeon-do (Choi
  Won-young), aki a dráma főgonoszaként ugyan nem több egydimenziósnál, de azon
  belül számos árnyalattal bír. Legérdekesebb, ahogyan a fiával (vagyis inkább
  fiaival, hiszen a régivel és újjal is) birkózik, és a megvetéstől a
  büszkeségig érez irántuk eléggé leszedált érzéseket. Hasonlóan ábrázolt a
  felesége, Seo Yeong-shin (Son Yeo-eun) és a nagybácsi, Seo Joon-tae (Chang
  Ryul) is. Nem nehéz megjósolni, hogy erről a hármasról sok minden kiderül, és
  egyik sem tünteti fel őket jó fényben. 
A dráma legfőbb gyengesége,
  hogy jobban bízhatna a saját ábrázolásának erejében, és akkor elkerülhetné a
  fölösleges szájbarágósságot, melyet a pénz mindenhatóságának megértetésére
  alkalmaz. 
Ha az erősségeket kellene kiemelni, akkor a
  cselekményszövést említeném, hiszen az aranykanál nemcsak egyszeri helycserét
  jelent, hanem többszöri áttűnést is, sőt ez csak fokozódik, amikor kiderül,
  hogy aranykanala sem csak Seung-cheonnak van. A folytonos szerep- és
  nézőpontváltások a drámát fordulatossá, izgalmassá és gördülékennyé teszik,
  mely nem veszít az erejéből. A legvégén érzékelhető talán egynél több kanyar,
  melynek a kibontása is bombasztikusan eltúlzott, hiszen elég korán egyértelmű
  jelzést adnak arra, hogy még egy végső fejlemény várható. Bár az is igaz, hogy
  ebben a végső fordulatban rejlik az a büntetés, melyet Seung-cheon megérdemel.
  De ott van a megváltás is Joo-hee személyében, aki látja őt. Úgy, ahogyan azt
  egy közismert klasszikusban olvashatjuk:
  "Jól csak a szívével lát az ember. Ami igazán lényeges, az a szemnek
    láthatatlan." 


