삼식이 삼촌
Disney Plus, 2024, 16 rész
Műfaj: dráma, történelem
Írta: Shin Yeon-shick
Rendezte: Shin Yeon-shick
Adatok bővebben: HanCinema, MyDramaList
Felejtsük el az olyan leegyszerűsítő megítéléseket, mint a jó ember - rossz ember, ha az Uncle Samsik (Uncle Samsik: A koreai álom) című sorozat megnézésére adjuk a fejünket. Nem érdemes olyan kérdésekkel sem foglalkozni, hogy vajon pontosan úgy történt-e minden, ahogyan azt látjuk. Mert egy olyan drámának leszünk részesei, melynek fikciós szereplői mérhetetlenül hasonlítanak a valóban élt előképeikre, akiknek életét viszont már nem fikciósan, hanem a történelmi tényeket valósan megidézve, azok az események és viszonyrendszerek alakították, melyeket a sorozatban látunk.
    Lehet-e kivérzettebb ország annál a Dél-Koreánál, amit a gyarmati
    kizsigereltség után letarolt a második világháború, majd alig néhány évvel
    később a koreai háború? Szegénység és fejlődési elmaradottság minden téren,
    ami a belső feszültségek melegágya. A társadalom évszázadokon át a korrupció összes csínjának-bínjának elsajátítására szocializálta a hatalmukat
    megtartani akarókat, a felfelé törekvőket, de még az egyszerűen csak
    boldogulni kívánó igyekvőket is. A világháborút követően a nyugati
    demokrácia szinte rászakadt erre a berendezkedésre, nem csoda, hogy alig
    ismerték ki magukat az új játékszabályok között, már ha egyáltalán ki
    akarták ismerni - mert szép számmal voltak olyanok, akik inkább ötvözték
    volna a kettőt. Mindjárt maga az elnök, Rhee Syngman is (ez a furcsa átirat
    a Lee Seung-man nevet takarja), aki hiába edződött függetlenségi harcosként,
    hiába tapasztalta meg a nyugati demokráciát az USA-ban, hajlott korára igen
    megkedvelte az elnöki hatalmat, amit az alkotmány módosításával kívánt
    örökre biztosítani a maga számára. 
  
    
Történetünk 1960-ban indul, és a főszereplők kihallgatási procedúrája
    képezi a gerincét, melynek egy-egy kérdésére válaszolva idéződnek fel a
    megelőző események. Ennek következtében folytonosan oda-vissza ugrálunk az
    időben, amit tovább bonyolítanak azok a flashbackek, melyekből a főbb
    szereplők gyermek- és ifjúkori tapasztalatait, az őket összekötő
    kapcsolatokat ismerhetjük meg.
A játéktér rendkívül bonyolult.
    Csomópontokat képeznek az egymással versengő pártok, valamint a
    kormányzat és a hadsereg, melyek szintén több erővonal mentén széthasadva
    folytatják belső küzdelmeiket, miközben a sajtó is vívja a maga
    szabadságharcát. Mindegyikre hatást gyakorolnak az elvi vagy gazdasági
    érdekek mentén szerveződő csoportosulások a bandáktól az igazságosztókon át az elit asztaltársaságokig, melyek közül az utóbbiak
    legnagyobbika háttérhatalomként is értelmezhető. Vannak körön belüliek és
    körön kívüliek, néhányukat, ha kellő potenciálra tudnak szert tenni, akkor
    ha finnyásan is, de befogadják maguk közé. Park Doo-chil (Song Kang-ho) egy
    ilyen titkos ász, akit mindenki csak Samsik (=háromszori étkezést biztosító)
    nagybácsinak nevez. A semmiből küzdötte fel magát olyan erővé, aki a
    pénzével és a manipulációs képességeivel komoly befolyást tud gyakorolni az
    összes előbbiekben említett szereplőre.
  
    Samsik törekszik valami felé eljuttatni az országot, de addig
    körvonalazatlan víziói Kim San (Byun Yo-han) határozott elgondolásait
    megismerve öltenek testet, aki az ipari fejlesztés útján képzeli el az
    ország életszínvonalának emelését és vagyoni gyarapodását. Kim San katonai
    akadémiát végzett, ösztöndíjjal Amerikában tanult fiatalember, aki afféle
    álmodozónak tűnik, de igen kitartó és elszánt álmodozónak. 
  
    Jelentős tényező, hogy Dél-Koreában ott van az amerikai hadsereg, az amerikai
    példa és befolyás áthatja az élet minden szegmensét. Elolvasva néhány
    függetlenségi harcos életrajzát, az is világossá vált bennem, hogy már a
    japán megszállás idején is az Államok volt a menekülési útvonal, és sok
    tekintélyes politikus és egyéb vezető már az ottani eszmerendszer, valamint
    az ottani tanulmányaik birtokában tért vissza a felszabadult Koreába, köztük Lee Seung-man is. A
    dráma történetének idejére ez a folyamat csak felerősödött, lásd az Albright
    Alapítvány szerepét. 
    A dráma mégis elsősorban Samsik és Kim San egymásra találásának, egymásba vetett
    bizalmának és kétkedéseinek a története, kiegészítve egy harmadik fontos
    szereplővel. Kang Seongmin (Lee Kyu-hyung) Samsik korábbi pártfogoltja, aki
    már a képviselőségig vitte, de úgy tűnik, Kim Sannal szemben nem állja a
    versenyt Samsik szemében, aki se támogatni, se lerázni nem képes a
    fiatalembert. 
  
![]()  | 
| A forgatókönyvíró-rendező Shin Yeon-shick | 
    Két fontos elsőség is társul a drámához: egyrészt ez a rendező első
    televíziós drámája, mely a Disney Plus megrendelésére készült, másrészt a
    színészóriás Song Kang-ho is először vállalkozott tévésorozatban való
    szereplésre. Nem lehet eléggé méltatni azt a gazdagságot, mellyel Samsik
    jellemének minden nüanszát el tudja játszani. Byun Yo-han pedig egyszerre
    játssza Kim San személyiségének szimpatikus és ellenszenves arcát, igazi bravúr, ahogy ez a
    kettősség sokszor egyidejűleg tud megjelenni benne. Nem lehet elfelejteni
    azt a belőle sugárzó kiégettséget, amikor az esőben botorkál. Úgy látszik,
    hogy Byun Yo-hant valami predesztinálja a politika csapdáiban vergődő hősök
    megformálására, mert ez a szerepe olyan, mintha érett változatát játszaná el
    a "Six Flying Dragons"-ben látott karakterének. Aki viszont igazi scene
    stealer, az Lee Kyu-hyung. Eddig se volt kérdéses, hogy milyen kiváló
    színész, de ahogyan itt fenyeget, talpat nyal, retteg és őrjöng, az még
    sokáig fog kísérteni az emlékezetünkben. Még sokakat meg kellene említeni,
    de inkább átböngészésre ajánlanám a stáblistát. Bár - mivel kevés a női szereplő - a
    törékeny, mégis nagy belső erővel rendelkező Joo Yeo-jint megformáló Jin
    Ki-joo-t mégis nevesíteni kell.
  
    A mindent megélt koreaiaknak különös érzékük van a hatalmi-politikai
    viszonyok összes rétegének feltárásához, valamint a történelmi múlttal való
    kendőzetlen szembenézéshez. Se szeri, se száma a nagyszerű alkotásaiknak, de
    nyugodtan kijelenthetem, hogy az Uncle Samsik igazi remekmű ezek sorában is.
    
  

