삼식이 삼촌
Disney Plus, 2024, 16 rész
Műfaj: dráma, történelem
Írta: Shin Yeon-shick
Rendezte: Shin Yeon-shick
Adatok bővebben: HanCinema, MyDramaList
Felejtsük el az olyan leegyszerűsítő megítéléseket, mint a jó ember -
rossz ember, ha az Uncle Samsik (Uncle Samsik: A koreai álom) című sorozat
megnézésére adjuk a fejünket. Nem érdemes olyan kérdésekkel sem foglalkozni,
hogy vajon pontosan úgy történt-e minden, ahogyan azt látjuk.
Mert egy olyan drámának leszünk részesei, melynek fikciós szereplői
mérhetetlenül hasonlítanak a valóban élt előképeikre, akiknek életét viszont már nem
fikciósan, hanem a történelmi tényeket valósan megidézve, azok az események
és viszonyrendszerek alakították, melyeket a sorozatban látunk.
Lehet-e kivérzettebb ország annál a Dél-Koreánál, amit a gyarmati
kizsigereltség után letarolt a második világháború, majd alig néhány évvel
később a koreai háború? Szegénység és fejlődési elmaradottság minden téren,
ami a belső feszültségek melegágya. A társadalom évszázadokon át a korrupció összes csínjának-bínjának elsajátítására szocializálta a hatalmukat
megtartani akarókat, a felfelé törekvőket, de még az egyszerűen csak
boldogulni kívánó igyekvőket is. A világháborút követően a nyugati
demokrácia szinte rászakadt erre a berendezkedésre, nem csoda, hogy alig
ismerték ki magukat az új játékszabályok között, már ha egyáltalán ki
akarták ismerni - mert szép számmal voltak olyanok, akik inkább ötvözték
volna a kettőt. Mindjárt maga az elnök, Rhee Syngman is (ez a furcsa átirat
a Lee Seung-man nevet takarja), aki hiába edződött függetlenségi harcosként,
hiába tapasztalta meg a nyugati demokráciát az USA-ban, hajlott korára igen
megkedvelte az elnöki hatalmat, amit az alkotmány módosításával kívánt
örökre biztosítani a maga számára.
Történetünk 1960-ban indul, és a főszereplők kihallgatási procedúrája
képezi a gerincét, melynek egy-egy kérdésére válaszolva idéződnek fel a
megelőző események. Ennek következtében folytonosan oda-vissza ugrálunk az
időben, amit tovább bonyolítanak azok a flashbackek, melyekből a főbb
szereplők gyermek- és ifjúkori tapasztalatait, az őket összekötő
kapcsolatokat ismerhetjük meg.
A játéktér rendkívül bonyolult.
Csomópontokat képeznek az egymással versengő pártok, valamint a
kormányzat és a hadsereg, melyek szintén több erővonal mentén széthasadva
folytatják belső küzdelmeiket, miközben a sajtó is vívja a maga
szabadságharcát. Mindegyikre hatást gyakorolnak az elvi vagy gazdasági
érdekek mentén szerveződő csoportosulások a bandáktól az igazságosztókon át az elit asztaltársaságokig, melyek közül az utóbbiak
legnagyobbika háttérhatalomként is értelmezhető. Vannak körön belüliek és
körön kívüliek, néhányukat, ha kellő potenciálra tudnak szert tenni, akkor
ha finnyásan is, de befogadják maguk közé. Park Doo-chil (Song Kang-ho) egy
ilyen titkos ász, akit mindenki csak Samsik (=háromszori étkezést biztosító)
nagybácsinak nevez. A semmiből küzdötte fel magát olyan erővé, aki a
pénzével és a manipulációs képességeivel komoly befolyást tud gyakorolni az
összes előbbiekben említett szereplőre.
Samsik törekszik valami felé eljuttatni az országot, de addig
körvonalazatlan víziói Kim San (Byun Yo-han) határozott elgondolásait
megismerve öltenek testet, aki az ipari fejlesztés útján képzeli el az
ország életszínvonalának emelését és vagyoni gyarapodását. Kim San katonai
akadémiát végzett, ösztöndíjjal Amerikában tanult fiatalember, aki afféle
álmodozónak tűnik, de igen kitartó és elszánt álmodozónak.
Jelentős tényező, hogy Dél-Koreában ott van az amerikai hadsereg, az amerikai
példa és befolyás áthatja az élet minden szegmensét. Elolvasva néhány
függetlenségi harcos életrajzát, az is világossá vált bennem, hogy már a
japán megszállás idején is az Államok volt a menekülési útvonal, és sok
tekintélyes politikus és egyéb vezető már az ottani eszmerendszer, valamint
az ottani tanulmányaik birtokában tért vissza a felszabadult Koreába, köztük Lee Seung-man is. A
dráma történetének idejére ez a folyamat csak felerősödött, lásd az Albright
Alapítvány szerepét.
A dráma mégis elsősorban Samsik és Kim San egymásra találásának, egymásba vetett
bizalmának és kétkedéseinek a története, kiegészítve egy harmadik fontos
szereplővel. Kang Seongmin (Lee Kyu-hyung) Samsik korábbi pártfogoltja, aki
már a képviselőségig vitte, de úgy tűnik, Kim Sannal szemben nem állja a
versenyt Samsik szemében, aki se támogatni, se lerázni nem képes a
fiatalembert.
A dráma végigvezet bennünket a kormányzati manipulációkon, melyeknek
végkifejlete az elcsalt választás. A nyomában kirobbanó tüntetések, azok
áldozatokat követelő elfojtása mind történelmi valóság, mint ahogyan az is
tény, hogy ezeket követően katonai puccs következett be.
A dráma
azonban mélyfúrást végez a két főszereplő erkölcsi megítélésében, ránk bízva
az ítéletalkotást. Ki ez a Samsik? Egy ügyeskedő törtető, aki gátlástalan a
bevetett eszközei tekintetében, vagy valóban van elhivatottsága, esetleg nagyra
hivatottsága? Ki ez a Kim San? Valóban egy jószándékú álmodozó, aki vállalja a bemocskolódást a nagy cél érdekében, vagy ahogyan
azt a szemébe is vágják: egy képmutató, aki saját hatalmi vágyait takargatja
ezzel az álcával?
Ahogyan az már lenni szokott, a
legtökéletesebb tervek sem működnek az elgondoltak szerint, így porszem
kerül a végső akcióba is - mert már van egy fiatalabb, másként gondolkodó,
talán még gátlástalanabb szereplő, aki egyszerűen lelépi őket.
Elkerülhetetlen Samsik és Kim San fizikai és lelki összeomlása, de hogy
melyikük sorsa hová vezet a kihallgatásról, az maradjon a dráma titka.
![]() |
A forgatókönyvíró-rendező Shin Yeon-shick |
A független, kis költségvetésű, kísérleti és művészfilmeken edződött
Shin Yeon-shick kiváló forgatókönyvet írt, melyet ahhoz méltóan meg is
rendezett. Bár a történet teljes megértése első nézésre elég nagy kihívásnak
tűnhet, mert gyors tempót diktál a különböző idősíkok jeleneteinek
váltogatásában, azt sokunknál eléri, hogy beleássuk magunkat a kor eseményei
utáni kutakodásba.
A dráma minden karaktere hús-vér ember,
valódi érzelmekkel és indulatokkal. Hiába ismerjük a kiváló színészeket,
sokszor olyan, mintha dokumentumfilmet néznénk, az izgalmasabb fajtából. Be
is következik a valóság és a dokumentumfelvételek összemosódása a tüntetések
képeiben, és azoknál a képsoroknál kevés felemelőbbet és megindítóbbat
láthatunk. A kor megelevenített kulisszái a jelmezektől az enteriőrökig minden képkockán tökéletesek, a szépia vagy
fakó kék színek és tompa megvilágítások csak erősítik azt az érzetet, mintha
régi képeslapokat, fényképeket nézegetnénk.
Két fontos elsőség is társul a drámához: egyrészt ez a rendező első
televíziós drámája, mely a Disney Plus megrendelésére készült, másrészt a
színészóriás Song Kang-ho is először vállalkozott tévésorozatban való
szereplésre. Nem lehet eléggé méltatni azt a gazdagságot, mellyel Samsik
jellemének minden nüanszát el tudja játszani. Byun Yo-han pedig egyszerre
játssza Kim San személyiségének szimpatikus és ellenszenves arcát, igazi bravúr, ahogy ez a
kettősség sokszor egyidejűleg meg tud jelenni benne. Nem lehet elfelejteni
azt a belőle sugárzó kiégettséget, amikor az esőben botorkál. Úgy látszik,
hogy Byun Yo-hant valami predesztinálja a politika csapdáiban vergődő hősök
megformálására, mert ez a szerepe olyan, mintha érett változatát játszaná el
a "Six Flying Dragon"-ban látott karakterének. Aki viszont igazi scene
stealer, az Lee Kyu-hyung. Eddig se volt kérdéses, hogy milyen kiváló
színész, de ahogyan itt fenyeget, talpat nyal, retteg és őrjöng, az még
sokáig fog kísérteni az emlékezetünkben. Még sokakat meg kellene említeni,
de inkább átböngészésre ajánlanám a stáblistát. Bár - mivel kevés a női szereplő - a
törékeny, mégis nagy belső erővel rendelkező Joo Yeo-jint megformáló Jin
Ki-joo-t mégis nevesíteni kell.
A mindent megélt koreaiaknak különös érzékük van a hatalmi-politikai
viszonyok összes rétegének feltárásához, valamint a történelmi múlttal való
kendőzetlen szembenézéshez. Se szeri, se száma a nagyszerű alkotásaiknak, de
nyugodtan kijelenthetem, hogy az Uncle Samsik igazi remekmű ezek sorában is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése