KBS / 2021 / 1 rész
Alternatív cím: The Siren
Műfaj: dráma, science fiction, thriller
Írta: Go Woo-jin 고우진
Rendezte: Ahn Joon-yong 안준용
Adatok bővebben: MyDramalist / HanCinema
A KBS2 tévécsatorna saját gyártású antológia-sorozata, a Drama Special
1997-ben indult. Az évadok egy vagy csak néhány részes önálló alkotások
füzérei, saját szerzőkkel és alkotói stábbal. A témák között számos aktuális
társadalmi kérdés vagy probléma felvetését találhatjuk.
A Siren (Sziréna) című drámát a 12. évad epizódjai között mutatták be
2021-ben. Ahn Joon-yong rendezőnek ez már az ötödik egyrészes darabja
volt az antológiában, de az első együttműködése Go Woo-jin
forgatókönyvíróval.
A Sziréna alapja egy tudományos-fantasztikus elképzelés egy olyan
technológiáról, mely az emberek számára elviselhetetlen, sok egészségi
problémát is okozó környezeti zajártalom megszüntetésére képes. Az
eljárást a Nautic Wave nevű cégben dolgozták ki, melynek vidéki
telephelyén gond adódik. A kártérítési ügyekért felelős dolgozójuk
öngyilkos lesz, és marad utána néhány rendezetlen ügy.
A központ jogi osztályáról Choi Tae-seung jogász önként jelentkezik ezek
rendezésére, de a kiküldetés vállalására csak egy rendkívüli előléptetés
könnyű lehetősége motiválja. Choi Jin-hyukot láthatjuk a jogász
szerepében, aki rendkívül jól hozza a lezser, kissé hányaveti fickó
alakját. Mindjárt az elején van egy nagyszerű jelenete, amikor telefonon
beszél a központban dolgozó barátjával: nemcsak az lenyűgöző, ahogyan
tesz-vesz beszélgetés közben és méltatlankodik a lepukkant lakás miatt,
hanem az a végtelen könnyedségű természetesség, ami életszerűvé teszi az
interakciót.
Rövidesen azonban beindul a dráma thriller-szála is. Choi Tae-seungnak
csak alá kellene íratnia két függőben lévő szerződést, azonban ez a
vártnál nagyobb kihívásnak tűnik. Jogászunkhoz idegen és ellenséges
elemként viszonyul a vidéki lakosság, különösen két cég vezető emberei.
Az egyre több megtapasztalt furcsaság felkelti Choi Tae-seung gyanúját,
és mivel senkitől nem kap semmiféle magyarázatot vagy segítséget, önálló
nyomozásba kezd.
A Nautic Wave furcsa csoportvezetőjével, Seo Hye-seonnal (Park
Sung-yeon) ahogyan ő sem, mi sem tudjuk, hogy hányadán állunk. A különös
figurák viszonyrendszere lépésről lépésre derül ki a jogász számára,
miközben feltárul mindegyikük különös múltja, és az abból fakadó
indítékaik is. Eközben érintőlegesen találkozunk a vidéki korrupcióval,
az illegális külföldi munkavállalók helyzetével, tüntetésekkel,
megvesztegetésekkel, melyek mind az öngyilkos igazgató kétes
tevékenységére világítanak rá. Minden színész hozza a karakterébe
rejtett különös elemet, egyszerre játszva úgy a valós alakokat, hogy
azokba tényleg csak visszamenőlegesen lássuk bele a kódolt jelenségeket.
Ki kell emelni a fémmű igazgatóját játszó Ryu Tae-hót, és a farm két
idétlen dolgozóját játszó Koo Ja-sungot és Aancod Abe Zaccarellit,
akiknek még a humor megjelenését is köszönhetjük.
A dráma végső titka Seo csoportvezető, akinek története, jelenlegi
helyzete és végső törekvése még jogászunkat is sokkolja. Az ő történetébe
beágyazva az amerikai haderő koreai jelenlétének kritikájával is
szembesülünk. Park Sung-yeon színésznő nemcsak mély meggyőző erővel
jeleníti meg a kutatónő átalakulásának fázisait, de még arra is képes,
hogy kivívja sajnálattal vegyes együttérzésünket.
Ahogyan az egyáltalán nem furcsa a koreai drámákban, a történet végső
szálai a legmagasabb politikai körökbe vezetnek, és a hatalom bornírtsága
és önzősége most sem tagadja meg önmagát. A film végén egy teljesen más
Choi Tea-seunggal találkozunk, akiről kiderül, hogy mindenkinél jobban
megértette az élet neki kínált leckéjét, és távolról sem olyan egoista,
mint azt a dráma kezdetén feltételezhettük róla.
A Sziréna nem egy vidám darab, de rendkívül jól felépített történet,
stílusos megvalósításban. Végül összeáll a kép, hogy miért éppen azokkal a
fickókkal találkozunk, akikkel, és miért éppen úgy, ahogyan. Az
ábrázolásmód halványan ugyan, de felidézi a Twin Peaks sejtelmesen különös
figuráit és borzongató tájrajzait. Ugyanakkor a Nautic Wave belső terei és
ipartelepe futurisztikusságukban is eléggé reálisra sikerültek, és mivel
sci-firől van szó, elnézhető a hangfegyver hatásának kiiktatására ajánlott
kérdéses megoldás is.
A környezeti zajszennyezés ugyanakkor jelenünk nagyon akut problémája. A
dráma nemcsak a következményeire hívja fel a figyelmet, hanem azokra a
humánusnak mutatkozó vállalkozásokra is, melyek mögött semmi más nincs,
mint puszta gazdasági érdek.
Talán a végső következmény kissé túldimenzionált, bár logikusan következik
a történetvezetésből. A Sziréna összességében egy jól megírt, feszesen
megrendezett darab lett, mely még a KBS magas színvonalat képviselő,
hasonló drámáinak sorából is kiemelkedik.
Nem véletlen, hogy a dráma 2022-ben kiérdemelte a Stockholmi Film
& Televízió Fesztivál nagydíját.