Mivel újabban Dél-Korea több kiemelkedő alkotással is hozzájárult a
    horrorfilmek zombi alműfajához, kíváncsi lettem, hogy mikor készülhetett és
    milyen is lehetett az első általuk készített zombifilm. Rövid keresgélés
    után rátaláltam az A Monstrous Corpse (Egy szörnyű test) című filmre, melyet
    1980-ban rendezett Gang Beom-gu, és ezt a filmet tartják a műfaj első koreai
    darabjának.
  
  
           
         | 
      
| Gang Beom-gu rendező | 
    Szerencsére nemcsak olvasni lehet róla, hanem a 한국고전영화 Korean Classic Film YouTube-csatornán meg is tekinthető a teljes film. Bár erre a
    felületre digitálisan felújított változatokat töltenek fel, ez a film
    távolról sem tűnik tökéletes állapotúnak. Az elszíneződés és a hanghibák
    magyarázata a film elején olvasható: az eredeti kópia eltűnt, így a
    felújítás a két megmaradt pozitív másolat egyikéről készült. Bizonyára
    lehetett volna további korrekciókat is végrehajtani a színhelyesség
    visszaállítása érdekében, de nem ismerjük a szempontokat, hogy erről miért
    mondtak le.
  
  
    A rendező nem teljesen önálló alkotást hozott létre, mivel a film története
    szinte pontosan követi Jorge Grau spanyol filmrendező Let Sleeping Corpses
    Lie (Hagyjuk az alvó hullákat nyugodni) címen ismeretes, 1974-ben készült
    spanyol-olasz koprodukciós filmjét, koreai környezetbe helyezve az abban
    látottakat.
  
  
    A Let Sleeping Corpses Lie (alternatív címen The Living Dead At
      Manchester Morgue) előzetese
  
  
    Elsősorban George A. Romero filmjeinek köszönhetően 1980-ra már készen állt
    a modern zombik figurája, és a társadalomkritikára való felhasználásuk
    metodikája is. A zombik már elindultak filmes hódító útjukra, még ha első
    lépéseiket magányosan tették is meg, csak később okozva a hordáik által
    világra szabadított apokalipszist.  A koreai film a nyugati trendek
    ütőerével együtt lüktet, így majd egy évtizeddel megelőzi a távol-keleti
    filmek első igazinak tekinthető zombifilmjeit, melyek amúgy is inkább a
    műfaj újjászületéséhez köthetők a 90-es évektől. Azzal együtt igaz ez, hogy
    természetesen korábban is szerepeltek már hasonló élőhalott lények a térség
    filmjeiben, melyek a helyi kultúrákban gyökereztek.
  
  
    A spanyol eredeti filmről csak néhány részlete alapján tudtam benyomásokat
    szerezni. Ezekből úgy tűnik, hogy mozgalmasabb alkotás, mint a koreai
    változata, mely sokkal iskolásabbnak tűnik. Gang filmjére általában jellemző
    egyféle statikusság, mely sokat elvesz az élvezhetőségéből. Természetesen
    mindkét alkotás megfakult az idő múlásával, tehát a beleélő képességünket
    erősen mozgósítani kell, hogy feszültnek és ijesztőnek tudjuk látni a ma már
    korántsem annak tűnő helyzeteket.
  
  
           
         | 
      
| Yu Gwang-ok | 
           
         | 
      
| Chiang Ming | 
           
         | 
      
| Park Am | 
    Gang filmjének zombijai még a lassú mozgású, araszolva haladó típust képviselik, akik nem
    kannibálok. A film kínosan ügyel arra is, hogy a feléledésükre tudományos
    magyarázatot adjon. Ezzel a filmet a science-fiction műfajába is
    gyökerezteti, és egyúttal megadja az ijesztő események keletkezésének emberi
    hibára visszavezethető okát, mely a horror műfajának általában egyik
    kitétele. Jelen esetben ez a természet rendjébe történő beavatkozás: egy
    kutatócsoport ultrahangot sugárzó állomást létesít a káros rovarok kiirtása
    érdekében, és ennek hatósugarát folyamatosan növelve éleszti fel akaratlanul
    az érintett területeken a holtakat, akikre a film szerint a sugárzás ilyen
    hatással bír. 
  
  
    A történetben egy Amerikából hazatérő nő, Su-zi keresi testvére hegyek
    közti, eldugott helyen lévő házát, és közben segítséget kér egy
    fiatalembertől, Kang Myungtól, akiről kiderül, hogy környezetvédelemmel
    foglalkozó szakember. Együtt autóznak tovább, de eltévednek. Miközben Kang
    rátalál egy adótoronyra és a működtetésén dolgozó kutatókra, Su-zit
    megtámadja egy zombi. Végül eljutnak a testvér házához, ahol a
    pszichotikusnak tűnő nő hasonló támadásról számol be, ráadásul a férjét is
    holtan találják, aki egy veszekedést követően ment el szokásos erdei
    fotózására. Megjelenik a rendőrség, élén egy eltéveszthetetlenül Kojaket
    imitáló figurával (a sikeres amerikai sorozat két évvel korábban ért véget).
    Mivel a fafejű nyomozó a nővért gyanúsítja, Kang és Su-zi saját maga
    igyekszik a történtek nyomába eredni. Megtudják, hogy ki lehetett a nőket
    megtámadó alak, akinek a temető hullaházában kellene nyugodnia. Ellenőrzik,
    hogy így van-e, és ekkor találkoznak az ott feléledő holtakkal, akik
    végeznek az őket követő rendőrrel. Kang gyanakodni kezd az
    ultrahang-sugárzás nem várt hatására, de a rendőrség és a kutatók is
    bolondnak tartják, hiába kéri a sugárzás leállítását. Nemsokára azonban a
    nyomozó is szembesül a kórházban feltámadó zombikkal. Su-zi nővérével végez
    az élőhalott férje, Kang viszont nem érzékeli, hogy a nő már halott, ezért
    vissza akarja szállítani a kórházba. A nő az autóban feléled és végez
    Kanggal, aki immár zombiként támad az adóállomást éppen felügyelő régi
    kollégájára, végez vele, miközben megsemmisül az adótorony is. A film ily
    módon egy megnyugtató megoldással zárul, tehát nélkülözi a horror műfajára
    többnyire jellemző befejezést, melyekben rendre felsejlik a nyugtalanságra
    okot adó veszély továbbélése.
  
  
    A filmben a történet felépítése nem túl koherens, valójában a fordulatok
    leginkább annak köszönhetőek, hogy érthetetlen módon mindenki azonnal elkezd
    irracionálisan viselkedni, amint kiderül, hogy zombik járják a környéket.
    Egyedül kóborolnak, véletlenül sem kapcsolják fel a világítást, és bár
    tudják, hogy a zombik félnek a tűztől, véletlenül sem védekeznek ezzel
    ellenük. A zombik alig araszolnak, a nők lába viszont csak összecsuklásra
    alkalmas, futásra egyáltalán nem. Így a film elsősorban a sejtelmes
    helyszínekre, a folytonos félhomályra, a hanghatásokra és a színészek
    rémületet imitáló játékára hagyatkozva igyekszik a feszültséget felkelteni
    és ébren tartani, bár nem igazán meggyőző sikerrel. 
  
  
    Érdekesek a karakterek olyan szempontból, hogy mindegyikük egyféle koreai
    alteregója egy-egy nyugati mintának. Úgy öltöznek és úgy viselkednek, mintha
    egy nyugati produkcióból tévedtek volna koreai színtérre. Nemcsak a már
    említett, Kojekre hajazó rendőrre, de még Kangra is igaz ez, akiről az egyik
    néző azt írta, hogy úgy néz ki, mint egy westernhős, pedig szerepe szerint
    tajvani lenne. A környezeten és a neveken kívül egyszerűen nincsenek koreai
    ízei a filmnek.
  
  
    Végeredményben ez az alkotás inkább már csak egy filmtörténeti érdekesség,
    tehát megtekintését leginkább csak az ilyen irányú érdeklődéssel rendelkezők
    számára tudnám javasolni. 
  
  








